Najsan
Jag hittade i fröhyllan en påse med kålrabbi, och eftersom dom ser ut som små ufon så vill jag ju ha dom i mitt land i sommar. Sen hittade kära sambon kålrabbi på affären, så vi provade en.

Dom var ju skitgoda! Luktar lite kålrot, men smakar lite milt kåligt, sött och krispigt och med lite knix på slutet som en mycket mild rädisa. Hur kan det komma sig att jag helt missat den angenäma bekantskapen i hela mitt liv? Passar nog till både råa i sallad och i wok, gratäng.

Anyways, är det nån som har provat att odla dessa och med vilket resultat? Utsatta för kålfjärilens framfart? Blir de bittra och träiga vid torka? Ska man skörda tidigt? Sent?

Jag vill veta allt, jag och kålrabbin ska bli BFF. kompiskram.gif (Best Friends Forever)
Piccante
Jag odlade lila kålrabbi härom året. Det blev skörd men inte så stora. Felen jag gjorde var att köpa dom på impuls för att de såg spännande ut och hade egentligen ingen plats. Jag fick sätta dom längst ut på en av mina upphöjda bäddar närmast häcken så de fick dåligt med ljus. Kan tänka mig att de vill ha välgödslad och fukthållande mullrik jord för att växa jämnt och bli stora och fina så man inte får pyttesmå. Men jag hade inga direkta problem med dom.

Tror man kan så direkt på friland eller förkultivera dom inne och sätta ut pluggplantor om man tycker det är enklare. håller med dig om smaken! "Lagom" skarp inte alls som kålrot eller rädisa utan med lagom smak för att inte ta över en råkostsallad.
rosita
Jag odlar ofta kålrabbi, tycker den smakar lite som blomkål. Använder den som blomkål också, till mos, stuvad eller bara kokt.

Den är lättodlad, vill ha näringsrik jord. Kålfjärilen gör inte särskilt stor skada på kålrabbi, det är mest stjälkarna i så fall och de äter man inte.

Jag brukar förkultivera, men det behövs nog inte.
Najsan
Tack hörrni! Här skall odlas kålrabbi!
Preussen
Det brukar finnas kålrabbiplantor till försäljning hos de stora trädgårdshandlarna . Tänk på att ge jämn bevattning annars blir de gärna träiga. Precis som annan kål(brassica) får kålrabbi angrepp av kålfjärilen, i fjol åt de rejält av stammen dvs det vi äter. Tänk på växtföljd så att du undviker klumpsjukan.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag odlade alltid kålrabi för jag har alltid gillat dom
Förkultiverade alltid.

Stå dom för länge i landet blir dom träiga men det är lite olika beroende på sort.

Jag gillar dom råa eller i stuvning
Peztis
Kokt kålrabbi med smält smör och persilja - mmmmmmmm!

Ibland kan de dock låta bli att knyta sig och då blir man ju lite dur för det är ju själva knuten man vill ha, så att säga. Men blasten är säkert också god, har inte provat.
EKLO
Jag tycker kålrabbi är lättodlat (nu blir det väl krångligt i år, bara för att jag vågade säga så). Använder dem i grytor och rårivna och på lalla sätt, ett mos är inte heller dumt. Helst ska man ta dem små (små tennisbollar max) , men jag hinner inte alltid "äta i kapp" och de stora lämpar sig väl till mos och grytor tycker jag.

Hyfsat jämt vattning, och ganska mkt gödning (i mitt fall gräsklipp några gånger per säsong, och lite hönsgödsel eller nässelvatten i början av säsong.

Jag sår mina direkt i landet (nästan alla andra kålsorter förgror jag och sätter ut som plantor).

Lycka till och god spis! (Även sniglar gillar kålrabbi, min högst improviserade empiriska forskning ger att de röda varianterna blir mindre snigelangripna än de helgröna.)
kerstinh
Jag odlade massa kålrabbi när jag var liten. Det var liksom det idiotsäkra vi barn fick så i våra land. Nu som vuxen har jag testat två gånger och det vill inte funka alls. Jag har ganska sandig jord, så det kan ju bero på mängden vatten och näring som den saknar då. Annars var jag lite inne på om säsongen var för kort här. När jag var liten bodde jag i Tyskland och eftersom så få känner till kålrabbi här i Sverige, tänkte jag att det kanske var för långt norrut med korta somrar. Men det låter ju på er som om det visst ska gå här. Jag kanske ska göra ett försök till och vara noga med vattning och gödning. :-)

För visst är det gott? Fast jag tycker den tappar nästan all smak när man kokar den, så jag äter den nästan alltid rå. :-)
Preussen
Råriven är mumma :-)
Om du har sandig jord kanske du redan har provat täckodling, annars är det varmt att rekommendera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon