Fridza
Jag har problem att få mina Rödmalva-frön att gro?
Det är tredje året i rad jag sätter 35 frön och endast runt 10 frön gror?
Jag har gjort på flera olika sätt, har nästan en 100%-ig groning på ALLA mina andra sorter (runt 100 st) men just Rödmalvan, vilken är min favorit, tenderar att krångla... Jag gör som det är rekomenderat (efter konstens alla regler)...
Hur gör ni?!
Helen i Piteå Zon 5
Om ca. 10 frön gror kan det kanske bero på att de övriga fröna inte är 'grodugliga' g.gif
För om det gror några så är ju inte sättet du frösår på som är felet utan det bör vara fröna eller?
Eva 33c
Enligt Jelitto tillhör rödmalvan de fröer som gror väldigt oregelbundet och under lång tid. Kanske har du gett upp de ogrodda fröerna för tidigt smile.gif
Så här skriver Jelitto:
"Det rör sig här om utsäde av perenna växter som ofta gror mycket oregelbundet under lång tid. Här har också en tids lägre temperatur +5°C en gynnsam inverkan. Kassera inte sådden för tidigt - den måste få sin chans. Absolut jämn, god fuktighet är en förutsättning för en lyckad groning. Skydda sådden mot direkt solstrålning."
Fridza
Men ni har ju så rätt! I år har jag haft is i magen, låtit Rödmalvan stå kvar, och se på f*n så var det ca. 11 stycken till som grott här en morgon! Jättekul, tack snälla för hjälpen, dem är verkligen en favorit, kan varm rekomendra att så dem!
MVH/Frida
rissen
Men visst är det lite lustigt. Jag sådde för första gången Rödmalva den 10 mars och idag 13 har de redan grott.

Jag hade ju hört att de kunde ta riktigt god tid på sig innan de kikade upp.

Men, nu till min fundering. Eftersom de har grott redan nu, kommer de att bli hanterbara tills det blir dax att sätta ut dom. Skall dom toppas ( så kanske man kan hålla dom i schack)???
Fridza
CITAT (rissen @ 13-03-2013, 17:29) *
Men visst är det lite lustigt. Jag sådde för första gången Rödmalva den 10 mars och idag 13 har de redan grott.

Jag hade ju hört att de kunde ta riktigt god tid på sig innan de kikade upp.

Men, nu till min fundering. Eftersom de har grott redan nu, kommer de att bli hanterbara tills det blir dax att sätta ut dom. Skall dom toppas ( så kanske man kan hålla dom i schack)???

Jepp! Dem ska toppas för att bli buskigare! Jag brukar låta bli att toppa några stycken också, då blir det som en hög stam som det skjuter ut blommor och smågrenar ifrån och det är riktigt fint det med =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon