Full version: Egen planteringsjord
ingrid fuxwall
Någon här som gör det och som kan dela med sig av hur?
ingrid fuxwall
Blir lite förskräckt att ingen på ett odlaformum svarar på denna fråga, får väll göra så som grannen sa - vill Ni veta hennes åsikt får Ni bli lite mer odla vänlig och inte bara använda Er av småprat
EsterM
Jag är också intresserad, men det kanske är så att alla gör som jag och köper såjord på påse.
När man läser i böcker och tidningar varnas man ju för att använda annat än nyköpt jord eftersom man kan få problem med insekter annars. Vilket jag får i alla fall.
ingrid fuxwall
CITAT (EsterM @ 24-02-2013, 19:15) *
Jag är också intresserad, men det kanske är så att alla gör som jag köper såjord på påse.
När man läser i böcker och tidningar varnas man ju för att använda annat än nyköpt jord eftersom man kan få problem med insekter annars. Vilket jag får i alla fall.

Nu menade jag inte såjord utan det som kommer efter men efter att ha läst här en stund har jag insett att man lägger sitt fokus på annat. Får fundera själv på hur jag ska få till bra jord till omplanteringen och låta Er andra frossa i viktigare saker, så som sex och liknande. Visst det är viktigt men jag trodde att odla.nu var ett odlingsforum, så fel jag fått för mig
KRT
Nu bortser jag från ditt tonläge och svarar ändå: jag är inte riktigt säker på att jag förstår frågan? Du menar om någon blandar sin egen jord (av kompost, torv, sand etc) i stället för att köpa, eller om man köper jord som man sedan "optimerar"?
Och om man blandar själv, så vill du veta vad man har i den?

Jag har faktiskt aldrig ens funderat på att blanda själv, men det beror på att jag inte har tillgång till tillräckliga mängder kompost, torv etc, och dessutom gör jag inte av med så mycket jord att det känns lönt att blanda själv.
Däremot blandade jag jorden till odlingsbäddarna i växthuset själv av vanlig matjord, makadam/grovt grus, hästgödsel och blålera. Eftersom det var vad som fanns tillgängligt. Gruset ville jag ha för strukturen, annars kunde det förmodligen uteslutits.

Allekulla
Lite trädgårdskompost, löv, vanlig trädgårdsjord, lite torv. Tager vad jag haver! Har jag ingen kompost tillsätter jag lite Algomin.
kerstin z5-6
Köper alltid eftersom redan ett år gammal såjord med perlit i påse, oftast är full av sorgmyggelarver, för att inte tala om den ev torv mm man tar utifrån.
Tycker mina frön är för dyra för sånt
addo
Jag blandar alltid grus och kogödsel med antingen torv för surjordsväxter eller befintlig jord från platsen till alla andra växter.

Undantaget är om växten är extremt känslig för vinterfukt då planterar jag den i rent grus eller kattsand och gödslar med några korn långtidsgödsel.

Sen täcker jag jorden för att minska avdunstningen med antingen barr för surjordsväxter, eller löv/gräsklipp/malda grenar för de andra växterna förutom de som är känsligast för vinterfukt dom får grus.

Samma jordblandningar och jordtäckning får även mina krukväxter.

Så gör jag i såjord med lite kattsand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon