Full version: Vermiculite
masore
Trodde att jag köpte Vermiculite men ser nu att det är Perlite. Har aldrig använt det ena eller det andra.
Vad är skillnaden? Kan jag använde det jag köpt när jag frösår eller bör jag byta? confused.gif
Eva i Skåne
Nej, du behöver inte byta.
Båda är bra att blanda i jorden eller täcka frön med vid sådder.
Eva 33c
Men de används för olika syften och har olika egenskaper.
Perliten, som du köpt, är ett hårt och poröst material. Men den håller inte vatten. Lämpar sig jättebra att blanda i jorden för att gen den mer luft och en struktur som håller längre. Bra för frösådder, framför allt såna som tar tid på sig eller ska stå ute under en vinter då torven i jorden gärna blir kompakt med tiden. Som perenner buskar och träd alltså. Den är ingen hit att strö ovanpå fröerna på jorden. Dels flyter den lägg bort vid vattning, dessutom vill det gärna växa alger i den med tiden.
Vermiculit är ett lermaterial. Den är mjuk och fluffig. Finns i olika "storlekar" på fluffet. Den kan suga åt sig och hålla vatten. Mindre bra att bland i jorden då den kan bli kanske väl blöt. Men utmärkt att strö tunt över fröerna. Den hjälper till att hålla fukten runt dem, speciellt vid sådd inomhus där luften gärna är torr. OCh speciellt då små fröer som ska sås ytligt. Den släpper igenom ljus bättre än jord så man kan täcka även ljusgroende fröer.

Själv har jag bytt ut perliten mot småleca (billigare) och grus. Använder dock fortfarande vermiculit i den minsta fraktionen. Av den anledning och på det sätt jag skrivit ovan. Jag har samköpt en stor påse en gång så det räcker nog några år till...
Men andra kanske använder detta på annat sätt. smile.gif
Peztis
Minns att jag för några år sedan kollade lite om vad de olika materialen bestod av och jag hittade det igen!

Leca, vermiculite och perlite
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon