peanutpea
Snäälla någon - hjälp mig. Det tar sådan tid att läsa alla beskrivningar så om du vet om en

frisk, remonterande ros som blir
2m ungefär eller en
klätterros
den ska vara röd och
remonterande
så hjälp mig.
Kryddan03
Flammentanz
http://www.odla.nu/artiklar/ute/rosor/flam...skar-att-blomma
peanutpea
Jag har så dålig erfarenhet av Flammentanz - den hade ständig svartfläcksjuka.
Kryddan03
Sympathie?

Här är några förslag från Flora Linnea:
http://www.floralinnea.se/rosor.html?SID=2...&rostyp=106
(Hoppas att länken funkar. Annars kan du göra val i vänsterspalten.)
Kajsa
Sympathie, den är flott, riktigt röd och remonterar, zon 4 du har en bra frysmarginal.
Mina egna röda passar bättre för oss med kallare zon.

Googla på namnet så får du upp en massa foto av rosen och läs gärna Allt om Trädgård Roslista, sök under Faktabank, rosor, där skriver vi vanliga rostokar om rosorna vi har.
Flammentanz tar mycket plats och blommar bara en ggn.
peanutpea
Tack för alla förslag. Det blir nog en Sympathie.
Vinterflickan
Jag har en symphatie som jag planterade när vi flyttade in i huset hösten -10 och den har tagit sig jättebra.
Efter första vintern som var extremkall här så frös de flesta veka grenarna ned, och det var kanske stor del pga att den kanske inte hade etablerat sig riktigt än och var ömtålig då.

Andra året slog den ett värstinggrovt skott som jag började misstänka var rotskott från den äkta plantan för det var så rejält, men nej - det var bara ett kraftigt skott som blommade massor redan första året.
Det har inte hänt så mycket mer med den, är mest en stor grov pinne som är ca 2 meter, men såg i höstas att nu börjar den förgrena sig och nya grova skott bryter ut från huvudstammen!

Den står torrt & soligt här & har inte frusit nått (har inte vintertäckt den nått & vattnat har jag gjort förstås men där den står blir det torrt ändå).
Det mesta andra hos mig haft åtminstone lite sfs (Flammentanz var hemsk!) så har denna helt klarat sig... Jättetrevlig ros!
Plater
Kordesrosen 'Tradition' slår jag gärna ett slag för, den blommar galet mycket och är mindre mottaglig för sjukdomar än 'Sympathie' här nere. Eventuellt knepig att få tag på dock.
peanutpea
Det låter lovande för en Sympatie men Tradition har jag ännu ej hittat. Har letat ho Tantau och Flora Linnea. Vill nog ha två rosor eller kanske fler ändå - det finns ju plats..
Kajsa
Brukar alltid beställa lite blandade växter varje vår hos Hortogreen och i år beställde jag bl.a en ny klätterros från Poulsen titta på Grand Award, riktigt röd, zon 4 ska ha den i skyddat läge, så får vi se.
www.hortogreen.com
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon