Jag har en oval rosplantering på ca 6 kvadratmeter där jag har engelska rosor i färgen rosa, gul och aprikos.
Jag har tidigare haft lite olika perenner ( lavendel, akleja, stenkyndel, nävor, riddarsporrar ) . Problemet är att de har växt för mycket och trängt ut rosorna. Vill gärna ha nån form av sam/underplantering men vet inte vad jag ska hitta på! Har även funderat på ettåringar!
Allt blir för stort med tiden, du får dela perennerna ibland, växter som ligger under och brer ut sig blir också en matta med tiden, man får riva upp lite hårt ibland, dela med sig.
Jag har Alunrot i massor här men det är bara Palace Purple som klarar tuffa vintrar och den helt gröna. Alla dom där med tusen andra färger och dyra blir ingen matta av i zon 3 - 4.
Lammöron, silvergråa, Silver Carpet lägre och blommar inte. Revsuga finns med lite fina färger, låg och brer ut sig, blåa blommor. Nävor finns många men dom kan det bli väl mycket av också.
Daggkåpa under högre rosor är fint.
Isop blåa är fint med rosor, tål mer kyla än lavendel, kan man så själv.
Har också många Astilbe och dagliljor mellan alla rosor men det blir lite högre.
Ja här finns säkert fler som har andra tips.
johanare
26-02-2013, 13:16
Ska själv testa med Stäppsalvia "Caradonna" i sommar.
Någon som vet hur man kommer överd dessa? Som frö eller plantor?