Leopardcookie
25-02-2013, 11:21
Skolade om mina blå bergvallmo igår i p-jord, de hade bara de första två bladen men stod väldigt tätt så därför blev det tidig omskolning.
Gjorde hål i botten på mina burkar och lät jorden suga upp vatten underifrån. Var det dumt att genomblöta jorden??
Nu har jag ställt dom under lysrör i en sidogarderob som håller ca 16 grader. Kan de stå där eller ska jag ändå ställa dom i kylskåp över natten?
Och en frösådd ställde jag ut i vedboden som är öppen ut, ska jag vattna den sådden regelbundet, med tanke på att det kan bli minusgrader och att det fryser?
Trodde inte de skulle gro inne så jag gjorde en reserv och ställde ut för att se vilken som fungerade bäst. Men de inomhus har ju grott som gräs!
Helen i Piteå Zon 5
25-02-2013, 15:07
Du behöver inte alls flytta dina Brgvallmoplantor till kylskåp under natten.
+16º är en bra temperatur, dagtid blir det lite varmare från lysrörsbelysningen och nattetid då den är släkt blir det svalare.
Att hålla på flytta sådder mellen rum och kylskåp är både jobbigt och tidskrävande.
Bergvallmo gror lika lätt inne som ute,vilket man föredrar är beroende på vilka förhållande man kan ge fröplantorna med belysning, svala utrymme m.m.
Nu får du vara lite försiktig med vattningen av de små plantorna eftersom dom kan ruttna lätt.
Brukar skola om då plantorna har fått ett eller två karaktärsblad.
http://helenstrdgrd.blogspot.se/2010/03/fr...meconopsis.htmlSådden som står i vedbodan kanske du kan sätta ner i golvnivå och skotta lite snö över så smälter den vid blida och håller igen vätan vid kyla.
Föna gror då temperaturen blir den rätta i krukan.
Lycka till!
kerstin z5-6
25-02-2013, 19:13
Dess rykte om svårsådd handlar som Helen beskriver mer om att när de grott är de kinkiga för två saker ,övervattning och för varmt ,-/i viss mån även för sen utskolning/ 16 + går säkert bra ,minus ska de inte ha alls.
Leopardcookie
25-02-2013, 20:56
Tack för era svar! Ska vattna mer försiktigt nu. Har nog ca 50 plantor, hoppas de klarar sig allihopa
kerstin z5-6
26-02-2013, 20:47
Om jorden känns som fuktig tvättsvamp nära plantan, behövs inget vatten.
ge näring halv dos krukväxtnäring ca 2-3 v efter utskolning i gödslad jord
Vattna aldrig på bladen
hattstugan
26-02-2013, 21:08
En undran ang omskolning!
Kan man skola om i typ toarullar?
Rullarna förmultar ju och då blir inte plantan störd mer än 1 gång?
kerstin z5-6
26-02-2013, 21:32
Avråder bestämt.De är mögelkänsliga , vill ha plast kruka minst 6x 6 gärna större , bör ej planteras i mitten av krukan, samt mycket näring. Ta till en bra kruka från början och plantera i näringsrik jord.
Sen kan de planteras ut i juni
hattstugan
26-02-2013, 21:42
Tack Kerstin! Då blir det plastkrukor når det är dags för omskolning!
De växer långsamt men växer iaf! Står kallt dygnet runt här!
kerstin z5-6
26-02-2013, 21:48
det där med svalt gäller mest till dess du ser bra tillväxt sen kan du öka temp något eller ställa dem ute efter avhärdning i maj om du inte har minus då
Leopardcookie
27-02-2013, 17:27
Jag har skolat om flera små i smörpaket. Såg ingen pålrot än utan bara vita rötter. Jag hade tänkt skola om dom en gång till så de får en egen kruka. Men varför ska de inte planteras i mitten?
Det där med toarullar var ju ingen höjdare, satte hjälmböna i rullar och det möglade.
Skolade om mina i p-jord, behöver de extra näring ändå?
kerstin z5-6
27-02-2013, 21:27
Pålrot i den mån de uvecklar det kommer senare -de är rotkänsliga, för rot röta och senare utskolning bla.
En pyttelien planta(tidig utskolning) i mitten av en 9x9 cm kruka drunknar lätt i mitten, där det är som syrefattigast och blötast längst tid.
Det hade varit bättre om du skolat ut en o en på en gång .. i P jord bör de få näring halv dos efter 2-3 v
Leopardcookie
28-02-2013, 09:00
Åh, det låter som jag misslyckats totalt? Skulle du rekommendera att jag gör om omskolningen så de står en och en i varsin kruka eller ska jag låta bli och skola om dom senare när de blivit större?
Jag bredskolar alltid bergvallmon vid 1:a skolningen….jag skulle aldrig få plats annars. Oftast använder jag plastkar det legat köttfärs i och det är sällan någon planta misslyckas.
Viktigt är att inte övervattna jag. Jag gör hål i botten av plastkaret och sedan vattnar jag underifrån.
Det finns nog lika många sätt att lyckas med bergvallmo som det finns odlare

.
/Anki
Leopardcookie
28-02-2013, 10:04
Ja det har du nog rätt i Anki

Man vill ju så gärna lyckas när man väl fått något till att gro! De är mina små bebisar nu

Jag frösådde dom i just såna köttfärsförpackningar, hur bra som helst!
Nu står de som sagt bredskolade i smörförpackningar med hål under, och jag gjorde som du, vattnade underifrån vid omskolningen, det är några dagar sen och det äfr fortfarande vått. De står ju i 16 grader så vattnet avdunstar så långsamt..
Ska prova att vattna med näring nästa gång de behöver vatten som Kesrtin sa!
kerstin z5-6
28-02-2013, 12:16

sant Anki!
Ja övervattningen är nog viktigare att tänka på än huruvida man bredskolar eller ej.
Har dina stått i nya jorden i treveckor nu då leopard?
Om så växer de?
Leopardcookie
28-02-2013, 13:37
De har bara stått 5 dagar i den nya jorden, men jag tycker jag börjar se pyttesmå utvecklingar till karaktärsblad på några av dom

De flesta ser ut att leva än iaf! Men som sagt, jorden är ganska blöt fortfarande, det oroar jag mig för lite grann.
Du kanske redan provat......
Jag brukar ställa av misstag övervattnade krukor på tidningspapper eller något annat som suger ordentligt.
/Anki
Leopardcookie
01-03-2013, 08:39
Ah, smart! Det ska jag prova. Inte ens tänkt tanken..
Leopardcookie
29-03-2013, 10:21
Måste bara meddela att ALLA min bergsvallmo har grott och klarat omskolning trots lite övervattning i början.
Jag skolade om dom en gång till i små torvkrukor, och de stod lite för tätt och är nu fulla med mögel utvändigt. Är det bråttom att byta krukor eller kan de torka ut så mögeln försvinner?! Har inga reservkrukor, och de är minst 50 st
kerstin z5-6
29-03-2013, 10:32
Byt krukor..möglig torvkruka är ingen hit för bergvallmo.
Maggan H
02-04-2013, 16:10
Jag skolade om snabbt, det har grott fler i krukorna efter det och jag har hanterat dem likadant som alla andra sådder, med ljus och 20-22 gr dagtid och lite svalare nattetid när ljuset är släckt och de växer på och utvecklar blad. Så de är nog ganska anpassbara.
Rosmarin
20-04-2013, 13:20
Jag sådde Bergvallmo (Ankis frön

) i bôrjan av mars. De grodde bra efter ett par veckor

och sedan dess har det inte hänt så mycket med dem

. De har stått under lysrören med mina andra sådder i sval rumstemperatur 18° lite mindre nattetid då lysrören är släckta.
Jag skolade i alla fall om dem igår. De har hjärtblad och en del har börjat utveckla karaktärsblad men eftersom de växte femtio stycken i en 8x8cm kruka så tyckte jag ändå att det verkade bäst att skola ut dem i det här stadiet

. Hälften fick varsin 6x6cm plastkruka och resten bredskolade jag i plasttrågen som småkrukorna brukar stå i när man köper plantor. Plasttråg med nätbotten som brukar hålla 10-12 6X6krukor, ni vet hur de ser ut. De fick vatten underifrån och nästan allihop fick flytta ut i växthuset. Några fick komma in igen under lysrören. Växthuset håller f.n. någon plusgrad nattetid och dagtid kan det bli upp till +25

där inne nu, men idag t.ex är det snarare +10...
Kan detta bli bra tro?
kerstin z5-6
20-04-2013, 19:49
Låter som perfekt förhållande !
Jag säger som Kerstin...prefekt. Jag tror utan att veta att de som får stå i växthuset på sikt kommer att utvecklas bäst. Mina egna ställer jag ut så snart det bara är någon enstaka plusgrad.
Bredskolar gör jag nästan jämt.....hur skulle jag annars få plats med 700-800 plantor i mitt lilla kök?
/Anki
kerstin z5-6
20-04-2013, 20:29
shh så gör ju jag med Anki

om man nu törs säja det .. nu måste jag bredskola 50 platycodon ..suck
Leopardcookie
21-04-2013, 08:30
Kan man sätta ut dom nu även om man inte äger ett växthus?
kerstin z5-6
21-04-2013, 10:05
Nej inte utan avhärdning. Det bör heller inte vara lägre nattetid ute än ner mot nollan.Men avhärdningen är viktigast. Det varken blåser eller är lika starkt soljus i ett växthus som det är utomhus.
Rosmarin
21-04-2013, 13:37
Tack Kerstin och Anki för era svar! Det känns mycket betryggande att höra att ni tror att detta blir bra. Jag var snarast orolig för att det kanske blir för varmt för dem när solen skiner på vâxthuset och temperaturen stiger där inne.
Lycka till med dina bergvallmor också Leopardcookie!
Ja visst är det praktiskt med bredskolning!
Leopardcookie
21-04-2013, 16:23
Hur länge ska man avhärda dom ungefär? Såhär ser de ut just nu, jag satte fiberväv över för att skydda mot vinden.
kerstin z5-6
22-04-2013, 06:04
Avhärdning tar ca 7 dagar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.