KRT
Här på odla finns ju experter inom de mest skiljda områden - så jag tänkte att någon kanske kan VVS?

Mitt problem är att jag inte kan få riktigt varmt vatten i duschen, oavsett hur mycket jag vrider. Vi har inte haft problemet tidigare, det har kommit gradvis den senaste månaden. Vattnet är varm-ljummet, men håller absolut inte den temperatur det borde. Blandaren till badkaret (som går på samma rör) ger rikligt med varmt vatten, likaså handfatsblandaren - alltså inget fel på VVB. När jag känner på rörstumparna som går från duschkabinväggen in i blandaren är ingen av dem riktigt varm heller.

Kopplingvis ser det ut som följer; rör från VVB grenar sig och går till duschkabin och badkar. Böjliga slangar (inga skarpa veck eller böjar) från förgreningen leder till baksidan av kabinen, kopplat genom kabinväggen till blandaren. Blandaren är en Mattson, och den är ca 3,5 år gamal. Kan den ha kalkat igen i varmvatten delen och släpper därför bara igenom pyttelite vatten?

Någon som har en susning om vad det kan vara för fel? Vill helst inte ringa en röris om det är något banalt som vi lätt fixar själv smile.gif
Jubbe063
inte vvs kunnig men har haft liknande problem. var så att ventilen inne i blandaren var utsliten och inte öppnade varmvattnet så att säga.
Gossen Ruda
Samma problem här i sommarstugan. Blev bättre men inte helt bra sen jag plockat isär blandaren och motionerat innanmätet. Funderar på om det kan vara O-ringarna som kärvar och skall byta dessa vid tillfälle. Annars blir det termostatbyte.
Peztis
Duschstrilen kalkar igen hos oss så visst borde det kunna kalka igen i rören.

Hur du ska komma tillrätta med det vet jag dock inte, det är ju lite lättare att montera av duschen och lägga den i ättika.
KRT
Så man kanske skulle stänga av vattnet, öppna ventilen och se hur det ser ut...
Gröna mormor
Vi har också haft liknande problem med igenkalkning, då har vi lagt det i ättika över natten och det hjälpte.
KRT
Konstigt att det bara är varmvattnet.....
Nåja, jag tittar på det i kväll när ungarna lagt sig - hoppas det är igenkalkning och inte en trasig ventil (eftersom blandaren bara är några år gammal!)
Gossen Ruda
Mitt problem kan nog snarare bero på surt vatten, kalk är liksom en bristvara i västsvenska marker.
malcolm
Klart det kan kalka igen, både i ventilerna och i själva strilen
Peztis
CITAT (KRT @ 25-02-2013, 17:15) *
Konstigt att det bara är varmvattnet.....
Nåja, jag tittar på det i kväll när ungarna lagt sig - hoppas det är igenkalkning och inte en trasig ventil (eftersom blandaren bara är några år gammal!)

Ofta har man väl inte samma tryck (hur mycket som används) på varmvattnet som på kallvattnet. Ju mindre det används desto lättare kalkar det igen.
Har en kran i källaren som här helt igentäppt eftersom vi aldrig använder den - det får vara...
Tapio
Halaj!

Hade exakt samma problem med min FMMattsonblandare. värmereglaget satt alltid i samma läge tidigare. Jag gymnastiserade den på plats sas så försvann problemet. Nuförtiden har jag som vana att alltid sätta den på max kallt när jag stänger av vattnet. Sen sätter jag den på max varmt ,nästa gång jag duschar, och sänker till lagom när det börjar flöda varmt. Problemet har inte återkommit.

//T
Bee
CITAT (Tapio @ 25-02-2013, 19:00) *
Halaj!

Hade exakt samma problem med min FMMattsonblandare. värmereglaget satt alltid i samma läge tidigare. Jag gymnastiserade den på plats sas så försvann problemet. Nuförtiden har jag som vana att alltid sätta den på max kallt när jag stänger av vattnet. Sen sätter jag den på max varmt ,nästa gång jag duschar, och sänker till lagom när det börjar flöda varmt. Problemet har inte återkommit.

//T

Tack för tipset! Jag har samma problem som TS med att blandaren kärvar. När vi köpte ny till ena duschen så sa säljaren att man skall motionera blandaren för att slippa problem men att göra som du har jag inte tänkt på!

Till TS: Det finns sprängskisser på nätet där du ser hur du kan plocka isär och rengöra blandaren. Googla på din FM-modell. Oftast är det den lilla kulan som åker fram o tillbaka beroende på hur varmt man vill ha som fastnat i ett visst läge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon