Full version: Pelargoner
spacepingo
Hej

Köpte fyra stycken pelargonsticklingar i helgen och funderar nu på hur dessa ska planteras. Ska jag sätta dem i små krukor och byta till lite större efterhand eller börjar man med stor kruka direkt?

Är det olika råd för olika pelargoner?

De jag köpt är:
Torento "coca-cola" - Doftpelargon
P. sidoides, svart - Vildväxande
Stella Vernante - Stjärnpelargon
Mallorca - ?

Hör MAllorca till nån grupp?
Najsan
Jag tycker det funkar bäst att byta kruka eftersom, annars lägger de bara energi på att göra rötter och blommar dåligt.

Sidoides vill inte ha det blött om fötterna enligt min erfarenhet så den mår bra av lite extra leca eller perlit i jorden. Doftpellarna kan man sätta i relativt stora krukor eftersom det inte primärt är blomningen man är ute efter. Passa bara så krukan hinner torka mellan vattningarna.

Sen måste jag fråga, min colapellis har dött i vinter, var hittade du den, jag vill ha en ny!
spacepingo
Tack!

Coca-colan köpte jag på Wibrant trädgård/Rockdala i Norrköping. De har försäljning på postorder som jag köpt från tidigare. http://www.rockdala.se/
De skulle även vara på mässa i kista snart och kommer till älvsjömässan om du bor i närheten.

En fråga till. Mallorcan har en knopp på gång. ska jag ta bort den?
morgonstjerna
CITAT (spacepingo @ 26-02-2013, 11:04) *
Tack!

Coca-colan köpte jag på Wibrant trädgård/Rockdala i Norrköping. De har försäljning på postorder som jag köpt från tidigare. http://www.rockdala.se/
De skulle även vara på mässa i kista snart och kommer till älvsjömässan om du bor i närheten.

En fråga till. Mallorcan har en knopp på gång. ska jag ta bort den?

Ja, blomknoppar ska tas bort från sticklingar. Annars går extraenergi till att blomma istället för rotbildning.
Peztis
Mallorca kallas även för Swiss Star. Det är alltså en stjärnpelargon.

Och ja, knoppar på små plantor bör du bryta av eftersom annars läggs energin på blomningen i st f på att plantan ska växa sig större.
jaj-51
Jag har bara stoevuxna pelargonior, nyinköpta sticklingar hamnar i 1L krukor ... nästa steg blir 18L och där får de leva några år.
Rotade planterade sticklingar låter jag blomma, det är för blommornas skull jag har dom.
Enda tillfället jag tar bort blommor är när jag tar sticklingar.

Lycka till med pelargoniorna.

spacepingo
Hej o tack

Jag har tagit bort knopparna. Jag vill ha dem lite större innan de blommar. För tillfället är det också mest praktiskt att ha dem i lite mindre kruka till en början och byta flera gånger efterhand.

Jaj-51, planterar du om pelargonerna varje år när de kommit upp i 18L-krukan? byter du isåfall all jorde eller bara lite åt gången?
jaj-51
CITAT (spacepingo @ 03-03-2013, 13:10) *
Hej o tack

Jag har tagit bort knopparna. Jag vill ha dem lite större innan de blommar. För tillfället är det också mest praktiskt att ha dem i lite mindre kruka till en början och byta flera gånger efterhand.

Jaj-51, planterar du om pelargonerna varje år när de kommit upp i 18L-krukan? byter du isåfall all jorde eller bara lite åt gången?

Det blir direkt i 18L krukorna.
spacepingo
Jag menade om du gjorde årliga omplanteringar. Eller står de i samma jord flera år?
jaj-51
CITAT (spacepingo @ 03-03-2013, 20:16) *
Jag menade om du gjorde årliga omplanteringar. Eller står de i samma jord flera år?

Bävar inför omplantering mina monster till pelargonior (50st) de är över metern höga ...

Det får blir samma jord flera år i rad, flytande gödning och lite vanlig trådgårdskalk (dolomit) när de kommer ut till sommaren. Funderat på att att prova med "Biobact" som ger en "levande" jord

Jag har alla utomhus sommartid, vår och höst hamnar de i växthuset.

Övervintringen i stora krukor är kritisk blir lätt för mycket vatten. Jag använder en fuktighetsmätare som hjälp.
Några i garaget med belysning och 12 till 15grd några i vardagsrummet med mycket ljus där de fortsätter att väx på höjden men blomningen är mager.

ÅsbyAnna
Biobact är toppen om man inte vill plantera om så ofta!
jaj-51
CITAT (ÅsbyAnna @ 05-03-2013, 21:26) *
Biobact är toppen om man inte vill plantera om så ofta!

Jag använde biobact en sommar i växthuset, lukten var en"levande" frisk jord jätte mysigt. Man blev på gott humör varje gång man kom in.

spacepingo
CITAT (jaj-51 @ 03-03-2013, 21:19) *
Bävar inför omplantering mina monster till pelargonior (50st) de är över metern höga ...

Då föstår jag att du inte är så sugen på omplantering. smile.gif

Jag har använt bio-bact för länge sedan och kommer ihåg att jag var väldigt nöjd med det. Funderar på att köpa igen.
aspergereddie
Det är en zonalpelargon som tillhör gruppen Stjärnpelargoner. tummenupp.gif
Motti
Det här Biopackt var hittar man den näringen är den speciellt till Pelargoner ? Maria som hade pelargon muset här i småland använde tomatgödsel koncentrerad i pulverform som hon blandade upp med vatten till sina pelargoner , hon impoterade näringen från Holland jag fick några matskedar av henne och den näringen var kanon !
Bassam
Hej

Plantagen säljer Biopack.

Obs

Vi behöver från Pelargon att de skulle ge oss mycket rosor så bjuder vi dem näringen som innehåller

Mycket Fosfor och kalium.

H.Bassam
jaj-51
Här i Göteborg säljer Blomsterlandet, Plantagen och "stormarknader" Biobact.

ICA har Växtnäring som också inehåller de levande bakterierna.

Peztis
Du har ju så stora krukor, du borde kunna skrapa av det yttre lagret jord och fylla på med lite nytt också.

Det viktigaste är ju inte att man planterar om varje år, det viktigaste är ju att de får plats i krukan och att de får kontinuerlig näring på ett eller annat sätt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (jaj-51 @ 05-03-2013, 21:33) *
Jag använde biobact en sommar i växthuset, lukten var en"levande" frisk jord jätte mysigt. Man blev på gott humör varje gång man kom in.

Jag har alltid tyckt att biobact stinker....
ÅsbyAnna
Biobact finns på Åsby Hem&Trädgård i Hallstahammar! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon