Tjaa
Hej, har ett par gullrankor som torkat ut lite fr mycket under vintern s rankorna r helt bladlsa, tnkte klippa bort de och gra lite nya plantor.

r det bara nden av rankan man kan f ny planta av eller kan man f nya plantor ven av mitten av en ranka?

Plastlda med lock, lite vatten i botten och filtermatta som sticklingarna fr ligga p, kan det funka fr att de ska vxa rtter?
Stlla i vatten r jag inte s frtjust i, gick t h****e sist.

Mvh Tjaa
Grna mormor
Jag brukar bara ta toppen av varje ranka, lta ngra blad vara kvar och stoppa ner dem direkt i jorden i kruka. Ett par tre rankor per kruka ger snabbt en tt ny planta-

Lycka till!
Eva i Skne
Gullranka gr bra att frka med bitar av stjlken ocks.
Ett blad och 1-2cm av stjlken p var sida om bladet gr utmrkt att rota.
Peztis
Blir lite konfunderad... Tjaa skriver att gullrankan r bladls, d undrar jag hur det kommer g med att klippa i bitar och peta ned.

Om det r s att det inte finns ett endaste blad men stjlken r ok s borde man kunna gra avlggare om man r ute att f fler, inte sant?
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon