Tjaa
Hej, har ett par gullrankor som torkat ut lite för mycket under vintern så rankorna är helt bladlösa, tänkte klippa bort de och göra lite nya plantor.

Är det bara änden av rankan man kan få ny planta av eller kan man få nya plantor även av mitten av en ranka?

Plastlåda med lock, lite vatten i botten och filtermatta som sticklingarna får ligga på, kan det funka för att de ska växa rötter?
Ställa i vatten är jag inte så förtjust i, gick åt h****e sist.

Mvh Tjaa
Gröna mormor
Jag brukar bara ta toppen av varje ranka, låta några blad vara kvar och stoppa ner dem direkt i jorden i kruka. Ett par tre rankor per kruka ger snabbt en tät ny planta-

Lycka till!
Eva i Skåne
Gullranka går bra att föröka med bitar av stjälken också.
Ett blad och 1-2cm av stjälken på var sida om bladet går utmärkt att rota.
Peztis
Blir lite konfunderad... Tjaa skriver att gullrankan är bladlös, då undrar jag hur det kommer gå med att klippa i bitar och peta ned.

Om det är så att det inte finns ett endaste blad men stjälken är ok så borde man kunna göra avläggare om man är ute att få fler, inte sant?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon