buffy
Jag har läst någonstans att palsternacksblast skulle vara giftigt att äta, vet någon här om det stämmer eller ej? Palsternackor verkar vara den enda köksväxt som inte angrips av skadedjur i min trädgård. Varken kaniner, mördarsniglar eller några insekter är intresserade.

Jag undrar för att jag brukar odla palsternackor och det vore kul om man kunde använda hela plantan, både till mig själv och min kanin.
Eva 33c
Det jag vet om palsternackornas blad är att man kan få hudutslag av växtsaften i dem. Speciellt i kombinatione med solljus. Men det betyder inte att bladen måste vara giftiga att äta, i allafall inte efter tillagning. Men det vet jag inget om...
kerstinbern
Blasten har i alla fall ätits av en del:

http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinN...astinaca+sativa
buffy
Tack!

Verkar ju inte så giftigt då!

En gång fick jag fotofytotoxiska utslag efter att ha vårrensat i trädgården, det var på Valborgsmässoafton och jag såg ut som om jag hade fått spetälska ungefär. Kan ha varit kirskål eller vinruta eller nåt annat, tydligen många växter som kan ge sådana utslag ihop med sol, särskilt tidigt på våren.

Eva 33c
Jag hittade den här sidan som säger att man kan använda blasten på palsternackan som kryddgrönt. Samtidigt måste man komma ihåg att om man skattar plantorna på för mycket blad kommer det att inverka menligt på rotens utveckling. Det är ju via bladen och fotosyntesen som palsternackan hämtar in den näring som den senare på säsongen börja lagra in i roten. Men man kan ju äta blasten på dem man gallrar bort så går inge till spillo smile.gif
Eva i Västerås
Palsternacksblad har jag inte ätit, men andra (krypande och krälande) har gillat dom.
Fast persilja och palsternacka har fått vara i fred mer än morötter och dill.
Barynia
Vi glömde några plantor kvar på hösten, som återkom våren därpå, och växte sig jättestora. Frampå sommaren skulle vi rensa bort dem, och sambon drog upp dem för hand. Det var soligt, och han fick växtsaft på sig. Vi fattade inte då att det kunde ge utslag. Dan efter så hade han fruktansvärda utslag här och där på kroppen; händer, armar, mage och ben (han hade rensat i bara shortsen). Vi ringde vårdcentralen, som tipsade om vad det kunde vara. Ett halvår senare hade han fortfarande ärr efter utslagen. Nu är de dock borta.
Efter det så skulle jag aldrig få för mig att äta av blasten.....
kerstinbern
CITAT (Barynia @ 12-03-2013, 14:23) *
Vi glömde några plantor kvar på hösten, som återkom våren därpå, och växte sig jättestora. Frampå sommaren skulle vi rensa bort dem, och sambon drog upp dem för hand. Det var soligt, och han fick växtsaft på sig. Vi fattade inte då att det kunde ge utslag. Dan efter så hade han fruktansvärda utslag här och där på kroppen; händer, armar, mage och ben (han hade rensat i bara shortsen). Vi ringde vårdcentralen, som tipsade om vad det kunde vara. Ett halvår senare hade han fortfarande ärr efter utslagen. Nu är de dock borta.
Efter det så skulle jag aldrig få för mig att äta av blasten.....

Nej, men folk äter inte råa stenmurklor heller, eller inte mer än en gång i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon