AndreasB
Hej

Jag är helt ny men är sugen att börja odla. I första hand tomater, paprika och gurka men även diverse kryddor och sallader.

Jag har börjat samla fröer från paprika, körsbärstomat och kvisttomat från grönsaker som jag har köpt på ICA som jag har sköljt av och torkat och tänkte förkultivera.

Nu till min fråga. Är det någon skillnad på dessa och de man köper i fröpåse?

Jag vet ju egentligen inte om de är sena, om de går att odla i Sverige osv.

Jag har tänkt att odla i kallväxthus i hink...

Mvh Andreas
malcolm
Jag har flera gånger drivit upp paprika och chili från frön som jag tagit från frukter jag köpt i vanlig mataffär och det har gått alldeles utmärkt.
Eva 33c
Skillnaden ligger främst i att du inte vet vad du får, tex de egenskaper du själv räknar upp. I bland är de sorter som odlas komersiellt sk F1 hybrider. Dessa frön ger förutsägbar avkomma i Första generationen (F1) då man har stenkoll på föräldraindividerna. I nästa generation, som det blir när man tar egna fröer, så kan andra arvsanlag ge sig till känna, på gott och ont. Men det är teorin, i praktiken har många samma erfarenheter som malcolm, att det fungerar alldeles utmärkt. Men om du får fula och konstiga plantor av dina fröer så vet du vad det kan bero på i alla fall. smile.gif Det är ju så roligt att spara egna fröer också så du ska absolut prova.
AndreasB
Ok, jag visste inte att andra generation kan se konstiga ut. Det blir ju nästan ändå intressantare smile.gif

Men hur blir det med skörden, finns risken att jag står utan skörd? Det vore ju faktiskt tråkigt, det är ju ändå huvudanledningen till att jag tänkte odla... Ska jag köpa frön från typ Lord Nelson bara för att vara säker eller ska jag köra hårt med de frö jag redan har? Hur gör ni?
strandskatan
Jag sådde förra året chilifrön från köpta chilifrukter (liten ask med blandade sorter), och de blev lika som de olika frukterna var. Är bara frukterna mogna, så gror i mitt tyckte sådana frön bättre än köpefrön. Men du kan inte plantera frön från en grön = omogen paprika eller chilifrukt.
KRT
Ofta köper man väl fröer för att man söker en speciell egenskap hos plantan eller frukten. Ett bra exempel är busktomater, som man ofta väljer för att det är låga och inte behöver stöttas/bindas upp, perfekt om man har lite plats eller odlar på balkong. Kan ju också vara så att man vill odla tomater på friland, och då är det en fördel om man väljer sorter som klarar det och inte en sort som är väldigt värmekrävande!
Sår man frö från en köptomat vet du inte hur stor den blir, hur den klara vårt klimat etc.

Eva 33c
CITAT (AndreasB @ 26-02-2013, 17:18) *
Ok, jag visste inte att andra generation kan se konstiga ut. Det blir ju nästan ändå intressantare smile.gif

Observera att jag skrev att det ibland är F1 hybrider. Långt ifråna alltid. Skörd tror jag nog att du får i de allra flesta fall ändå. Jag provar i år att så en "köpe-paprika" också, förutom köpesorterna. Ska bli kul att se hur resultatet blir. Gror bra gör de i alla fall...
Piccante
CITAT (KRT @ 26-02-2013, 18:59) *
Ofta köper man väl fröer för att man söker en speciell egenskap hos plantan eller frukten. Ett bra exempel är busktomater, som man ofta väljer för att det är låga och inte behöver stöttas/bindas upp, perfekt om man har lite plats eller odlar på balkong. Kan ju också vara så att man vill odla tomater på friland, och då är det en fördel om man väljer sorter som klarar det och inte en sort som är väldigt värmekrävande!
Sår man frö från en köptomat vet du inte hur stor den blir, hur den klara vårt klimat etc.

Många sorter man hittar i affären är hybrider anpassade för att ge jämn och enhetlig avkomma som kan producera mycket i växthus. Under hemförhållanden kan det bli annorlunda.
Men jag har lyckats med egna fröer med. Men sen blir det så med tiden tycker jag att när intresset växer så vill man testa fler och annorlunda sorter och då vill man köpa fröer så man vet vad man får.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp och många av grönsakerna ex. holländska är ju såna som vuxit i varmväxthus = växthus med värme och de är framtagna för att odlas i sån miljö, de kanske inte alls funkar lika bra när det är kallare. Själv shoppar jag hos runåbergs hellre för de testar så att sorterna de säljer funkar bra att odla i nordiskt klimat.

(och många grönsaksfröer har en hållbarhet på många år så man måste inte köpa nya fröer varje år)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon