Full version: stekpanna
vanjalarsa
Har på ganska kort tid köpt och kasserat två stekpannor därför att de snabbt blir ojämna i botten. Jag vet att det blir så om man slår kallt vatten i en varm panna..Men det har vi INte gjort.
Någon som har nån ide om vad det beror på eller om någon har samma erfarenhet?
Kanske är det enda sättet att slippa problemet att köpa en gjtjärns stekpanna??
tack för tips och ideer!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Eva i Skåne
Gjuten aluminium säger jag. tummenupp.gif Det är värt några hundralappar extra mot att köpa billiga som inte varar mer än nån månad innan dom är skeva.

HÄR finns en tidigare tråd i samma ämne där jag också rekommenderar Gastromax. Den länken är från 2010 och mitt järn är lika bra ännu.
CillaM
Jag säger gjutjärn, gamla hederliga stekpannor det
*Stintan*
Säger också gjutjärnspanna! Finns inga andra stekpannor som är lika bra. Jag vet inte hur många dyra s.k. kvalitetsstekpannor jag gjort slut på under åren och fått kassera efter en tid trots att jag vårdat dom efter alla konstens regler.
gunsta
Gjutjärn säger jag med, har övertagit salig svärmors gamla panna, en dröm från 40-talet. Enda nackdelen är att den är tung. Köper man en ny gjutjärnspanna så ska den stekas in första gången med bacon eller fläsk - då blir den bra.
Anma
CITAT (vanjalarsa @ 26-02-2013, 19:15) *
Har på ganska kort tid köpt och kasserat två stekpannor därför att de snabbt blir ojämna i botten. Jag vet att det blir så om man slår kallt vatten i en varm panna..Men det har vi INte gjort.
Någon som har nån ide om vad det beror på eller om någon har samma erfarenhet?
Kanske är det enda sättet att slippa problemet att köpa en gjtjärns stekpanna??
tack för tips och ideer!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Tror att ditt problem kan ligga i för varm panna. Maken kan ha samma panna i åratal och den är fin, och så kan jag använda den en enda gång och så är den förstörd... Jag tycker det ska gå fort och har hög värme. Men jag börjar lära mig.
Eva i Skåne
Alla rekommenderar gjutjärn. Javisst, det är bra, men om man vill ha ett lättare järn som inte slår sig så är det gjuten aluminium som gäller.
gunsta
CITAT (Eva i Skåne @ 26-02-2013, 21:44) *
Alla rekommenderar gjutjärn. Javisst, det är bra, men om man vill ha ett lättare järn som inte slår sig så är det gjuten aluminium som gäller.

Eva! Kan du ge något ex på ett bra köp, märkesnamn eller så - jag gillar gjutjärn men som jag skrev är en sådan panna mycket tung. I bland önskar jag att jag hade en lättare 'sak' att hantera.

Ser nu att du har länkat vidare - Gastromax ... sorry, läste slarvigt.
Eva i Skåne
smile.gif Jag är mycket nöjd med min Gunsta
gunsta
CITAT (Eva i Skåne @ 26-02-2013, 22:01) *
smile.gif Jag är mycket nöjd med min Gunsta

Jag ska leta efter en Gastromax faktiskt.

skånepåg
Gjutjärn är fenomenala, har 3st tummenupp.gif
Aluminium har jag en liten som är perfekt till ägg som har blivit lite skev men den är snart 15 år gammal med annars ska Titanium stekpannorna vara bland de bästa men kostar skjortan med angry.gif
Några har man sett på de shopping kanalerna ena är blåa de andra röda med vitt inuti, ser bra ut på tv och framsteg görs med olika material men om man kan lita på de vette tusan tongue.gif
Motti
Gjutjärn bästa stekpannor som jag haft plus att du får i dig järn, har även stekgryta i järn och gjutjärn fungera på alla spisar också även på induktion .Dessutom är dom så väldigt lätta att göra rena och så håller dom livet ut och kan till och med gå i arv smile.gif min dotter har sin mormors stekpannor och stek grytor !
Åsa, mälardalen zon 2
IKEAs 365 säger jag bara (ca 150kr). Hade inte råd med något dyrt och köpte den och den har varit superbra det här året jag haft den. Köpte en till pappa som älskar laga mat och som redan har fina stekpannor och gjutjärnspannor han tycker att IKEAs stekpanna är toppen ingenting fastnar etc. och den har en rejäl och tjock botten som inte slår sig.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi köpte för ett halvår sedan i Tyskland en stekpanna med vit insidan (keramik) och den är helt underbar att steka i. Hur länge den sedan är bra, får tiden via. Men man måste värma upp den sakta också.

Men mycket bra är också en med avtagbart handtag. Mycket bra

Gjutjärn kan jag inte använda, är för tungt för mig.
malcolm
Jag har två aluminiumpanor från Coop Forum med titanbeläggning och de är jättebra, har för mig att de heter Basic och har tjock botten men de var rätt dyra, 6-700:- st. De har inte slagit sig det minsta och fungerar bra men man skall inte woka i dem för det tål inte beläggningen då oljan blir så het. Har även en gjutjärnspanna men den är så tung att jag inte använder den förutom till wok.
Gossen Ruda
Norrahammar nr 3 här, vikt nästan 2 kg. Härstammar troligen från mitten av förra seklet. Tror knappast den slår sig i första taget, men eftersom jag har gasspis kvittar det. Detta medför dock att undersidan långsamt avdunstar men än läcker den inte.
Anki på Öland
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-02-2013, 07:22) *
IKEAs 365 säger jag bara (ca 150kr). Hade inte råd med något dyrt och köpte den och den har varit superbra det här året jag haft den. Köpte en till pappa som älskar laga mat och som redan har fina stekpannor och gjutjärnspannor han tycker att IKEAs stekpanna är toppen ingenting fastnar etc. och den har en rejäl och tjock botten som inte slår sig.

Har också en sån sen flera år tillbaka! Toppenbra! Dessutom är den lätt! Mina handleder klarar inte av en järnpanna...

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-02-2013, 08:19) *
Vi köpte för ett halvår sedan i Tyskland en stekpanna med vit insidan (keramik)......

Köpte också en sån för dyra pengar - den har en fläck mitt i ung. så stor som en 5-krona där allt fastnar. Så den åkte in i skåpet....
CITAT (Anki på Öland @ 27-02-2013, 08:57) *
Har också en sån sen flera år tillbaka! Toppenbra! Dessutom är den lätt! Mina handleder klarar inte av en järnpanna...
Köpte också en sån för dyra pengar - den har en fläck mitt i ung. så stor som en 5-krona där allt fastnar. Så den åkte in i skåpet....

Anki hade din stekpanna fläcken från början? Min har ingen fläck
Peztis
Som Anma skrev så är orsaken att pannan har blivit för het, då kan den slå sig.

Jag har en LOOK stekpanna som jag har haft i säkert 15 år och jag är supernöjd med den! Då den har rätt höga kanter (nästan 7 cm) så funkar den jättebra att göra köttfärssås och liknande i men är även perfekt till sonens älskade pannkakor.

Satt och kollade efter den nu men läste att den tyvärr inte tillverkas längre.

Hittade dock denna information med en hel del läsvärt!

OK, man får väl ta i beaktande att det är en broschyr från Risoli och LOOK men i alla fall, det stod saker där som jag inte visste.
skånepåg
CITAT (Peztis @ 27-02-2013, 11:57) *
LOOK

LOKpest

They see me trolling, they hating blomma.gif
Anki på Öland
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-02-2013, 09:29) *
Anki hade din stekpanna fläcken från början? Min har ingen fläck

Det är ingen synlig fläck utan bara ett ställe på botten som det utan synbar anledning fastnar på.
Peztis
I den där pdf:en jag länkade till stod det något om att om man inte rengör ordentligt så kan det bildas en beläggning som inte går att få bort och där kan det fastna - kan det vara något sådant?
Anki på Öland
CITAT (Peztis @ 27-02-2013, 12:45) *
I den där pdf:en jag länkade till stod det något om att om man inte rengör ordentligt så kan det bildas en beläggning som inte går att få bort och där kan det fastna - kan det vara något sådant?

Ingen aning men det kan det kanske.
Och dom med den vita beläggning (keramik) på insidan skall smörjas efter diskning och än då länge gör sambon det också. Men han ville ha den och då fick han snällt också läsa bruksanvisning innan användning yes.gif
Bee
Håller med er som gillar Ikea 365. Den är superbra! Jag klarar inte av tyngden på gjutjärn. Stekgrytorna (har 3 st) är ok för de har två öron att ta tag i.
Under åren har jag lärt mig att inte ha för hög värme och att bara stänga av plattan är jag är klar och låta järnet svalna i egen takt före disk. Minskar risken betydligt att den slår sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon