Full version: Frösådd perenner
heyking
Hej!

Jag är ganska ny på detta men hoppas ni kan hjälpa mig.

Har satt 22 olika sorters fjärilsblommor (perenner) och alla har redan börjat titta fram smile.gif lite snabbare än jag trodde.

Tyvärr så tror jag att jag sått dem lite för tätt för det är som mattor i krukorna.

Ska jag gallra i krukorna eller vänta tills jag skall plantera om dem? och när ska jag plantera om dem.

Ska man sätta mer än en planta i varje kruka vid omplanteringen och i såfall hur många?

Hoppas ni orkar hjälpa mig med lite svar.
hattstugan

Välkommen hit till Odlas Forum!

Kan du specificera vilka blommor du sått?

Gallra ska du nog inte göra före omplantering iaf!
kerstin z5-6
Vi menar alltså det vetenskapliga namnet? menar du 22 sorter av Buddleja? eller vad menar du ? kanske tom 22 st ?
Tro inte att vi är såna:) men det svenska namnet kan betyda så mycket olika växter?
heyking
Ber om ursäkt, blev så ivrig att skriva här att jag glömde bort listan smile.gif här kommer vad jag har sått.

BLÅ BOLLTISTEL
BRÄNNÄSSLA
TRÄDGÅRDSNATTVIOL
TEMYNTA
SOMMARMALVA
PRÄSTKRAGE
SILVERNATTLJUS 'Pink Petticoats'
TIGERÖGA 'Amulet'
ETTÅRIG BORSTNEJLIKA 'Summer Beauty'
LUKTVIOL 'Queen Charlotte'
SÅPNEJLIKA
GULLVIVA
KÄRINGTAND
BACKNEJLIKA 'Brilliant'
ISOP
KATTMYNTA
PRAKTSALVIA 'Scarlet Piccolo'
SOMMARFLOX 'Ethnie Light Blue'
LITEN TAGETES 'Red Gem'
STORTIMJAN
BLOMSTERTOBAK
STORBLOMMIGT NATTLJUS
kerstin z5-6
BLÅ BOLLTISTEL kan behöva kylas
BRÄNNÄSSLA
TRÄDGÅRDSNATTVIOL
TEMYNTA
SOMMARMALVA
PRÄSTKRAGE
SILVERNATTLJUS 'Pink Petticoats'
TIGERÖGA 'Amulet'
ETTÅRIG BORSTNEJLIKA 'Summer Beauty'
LUKTVIOL 'Queen Charlotte'
SÅPNEJLIKA
GULLVIVA
KÄRINGTAND
BACKNEJLIKA 'Brilliant'
ISOP
KATTMYNTA
PRAKTSALVIA 'Scarlet Piccolo'
SOMMARFLOX 'Ethnie Light Blue'
LITEN TAGETES 'Red Gem'
STORTIMJAN
BLOMSTERTOBAK
STORBLOMMIGT NATTLJUS

Övriga är alla varmgroende,vilket betyder att de gror bäst vid 22+ sådär.Skola ut dem när de har två tre blad utöver de första hjärtbladen-.och lycka till
heyking
Tack så mycket för ditt svar!

Ska jag sätta mer än 1st i varje kruka när jag planterar om dem?
Anki V
När det gäller perenner så är rekommendationen en planta /kruka.

På grund av platsbrist under lysrören brukar jag ibland sätta två småplantor per kruka och sedan, vid behov skola om ytterligare en gång .......inget som man rekommenderar men det funkar för mig.

/Anki V
Peztis
Brukar också göra så som Anki gör, och särskilt om det är sådant som jag vet att det sakta växer uppåt (inte hängande alltså) och inte trasslar in sig i varandra
Eva 33c
Jag brukar ofta bredskola perenner, i alla fall de som inte växer så himla fort.T e x 12 st små plantor i en GB-glassburk funkar ofta jättebra. Nästa gång de skolas om får de varsin egen 9x9 cm kruka.
kerstin z5-6
Observera att vi ger det råd som är bäst.. sen gör vi rävar som vi tycker ninja.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon