Vi satte två nya äppelträd förra våren och lät dom va utan att klippa i dom ,är ett tag sedan jag klippte äppel så nu undrar jag ?hur många grenar var det ett äppelträd bör ha tre eller fyra huvudgrenar ?och så undrar jag om det finns någon scema på nätet på hur man klipper ungträd ? vattenskott vet jag att dom ska bort och dom grenar som korsar andra .ett av ungträden sedan i våras har tre fina grenar plus en gren som sitter väldigt långt ner på stammen ,ska jag nypa av den längst ner och spara de tre som är symetriska med varandra ?Oj va svårt det är
Jan af Lisö
28-02-2013, 13:22
Googlar du efter "beskära äppelträd" så får du många träffar. Det bästa är ändå att köpa en beskäringsbok skriven för svenska förhållanden, alltså inte bara en översättning från engelska, då svenska och engelska/amerikanska förhållanden skiljer en del, både m a p klimatet samt att man använder olika grundstammar.
Det var klokt att inte beskära dem 1.a årets efter planteringen.
Tack för tipset
Hej
Det är bättre att man börjar beskära dem efter 3 år från plantering, men vilket form eller hur många grenar beror på formen som du väljer,, men jag tycker att borta gren som ligger i mitten för att öppna väg till sol och luften att komma bra inom träd. Speciell i Sverige, från början kan du välja tre, och nästa år kan du välja två grenar på varje gren, de blir 9 gren, och du ska försätta på samma sätt tredje år, om man gör lite fel, det är inte hela världen slut, men måste våga, fegisar kan inte lära sig.
H.Bassam
Sörgårdsnissen
27-03-2013, 19:51
CITAT (Bassam @ 28-02-2013, 23:21)

om man gör lite fel, det är inte hela världen slut, men måste våga, fegisar kan inte lära sig.
H.Bassam
vad bra skrivet

Jag har oxå en fråga här: hur långt ner på stammen kan man spara dom första huvudgrenarna?
på mina träd finns dom som kan bli nåt(nu) samlade 60-70 cm upp från marken.
träden är 2-3 år, kanske 4:a. Ligger lite efter i uppbyggnaden
kerstinbern
28-03-2013, 08:33
Det beror ju på om du vill kunna gå under trädet eller ej!
Jan af Lisö
28-03-2013, 09:28
60-70 cm låter som väldigt lite, när grenerna tyngs med tiden av frukter så är ju risken stor att de lägger sig ner på marken, lite beroende på äpplesorten och formen på trädet. Ett annat problem är ju att området nära trädet blir inte åtkomligt.
Jag håller just nu på och lyfter mitt Amorosaträd som har grener för nära marken, i praktiken betyder det att alla grenar som fanns vid köptillfället skall bort. Jag tar en gren om året med diamater 3 -5 cm. Känns inte bra att göra det, men jag tror att det är på sikt en fördel.
Som någon klok människa har sagt: En trädgårdsmästare skall ha en vass kniv och etyt hjärta av sten !
Sörgårdsnissen
28-03-2013, 14:39
men vad lustigt... för när man köper ungträd på plantskolan så kommer de flesta grenarna lågt ner på stammen....
ska man vänta in grenarhögre upp då, låt säga en meter upp och "sen" satsa på dem och göra som du håller på med Jan af Lisö?
Jo, man vill ju helst kunna åka med åkgräsklipparen under trädet i vart fall, och det är nog gåhöjd tror jag med.
Jan af Lisö, hur lång ner på stammen sitter de du systematiskt väljer bort och hur hög är stammen totalt på det trädet?
Sörgårdsnissen
29-03-2013, 08:34
CITAT (Sörgårdsnissen @ 28-03-2013, 14:39)

men vad lustigt... för när man köper ungträd på plantskolan så kommer de flesta grenarna lågt ner på stammen....
ska man vänta in grenarhögre upp då, låt säga en meter upp och "sen" satsa på dem och göra som du håller på med Jan af Lisö?
Jo, man vill ju helst kunna åka med åkgräsklipparen under trädet i vart fall, och det är nog gåhöjd tror jag med.
Jan af Lisö, hur lång ner på stammen sitter de du systematiskt väljer bort och hur hög är stammen totalt på det trädet?
har en egen tråd i detta som jag lade upp idag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.