Full version: Physalis
Pyssel-Fia
Jag har i flera år försökt odla physalis, men tycker inte att de blir goda. De blir ganska mesiga i smaken. Funderar nu på om jag ska så de i år igen eller inte.
Jag har tidigare provat 2 olika sorter, Mr. Fothergills Golden Berry (Physalis peruviana) och Lord Nelsons Gyllenbär (Physalis pruionosa), men inte varit nöjd.
I år har jag köpt Weibulls Physalis som har samma latinska namn (Physalis pruinosa). Hur funkar det, är det precis samma frö om de har samma latiska namn?

Vilka sorter tycker ni andra är bäst?
Eller är det bara så att jag gör något fel? Kanske för mycket eller för lite av något (vatten, gödning...)
Jag odlar i växthus.

Tacksam för tips!
Eva i Västerås
Jag har odlat Physalis Pruinosa (Gyllenbär) köpta från Runåbergs.
Mindre plantor än Peruviana, tåligare och mycket godare bär.

Någon sa för några år sedan att dom fått fel frön från någon fröfirma, men jag minns inte vilken.
Peruviana-plantor är STORA (upp till 2m). Riktigt kraftiga med grova håriga blad och större mer oranga bär.
Pruinosa-plantor är mindre (upp till 1m). Den har mindre, slätare blad, mer mjuka än ludna och mindre bär, blekare i färgen men med mycket mer smak.

Dessutom ska visst Pruinosa vara mycket härdigare.
Jag har odlat i kruka på terrassen och plantorna har varit tåligare än tomaterna både mot torka och kyla.

Sedan ska man inte plocka bären från plantan, utan från marken när de ramlat ner. Först då är dom mogna och goda.
Annana
Har också odlat L nelsons gyllenbär men instämmer. Gillade de inte alls. Bleka och smaklösa. I år tänkte jag köpa en uppdriven planta från Åbergs trädgård i Ystad, de har både gyllenbär och physalis. Är inte de goda finns nog inga som faller mig i smaken! biggrin.gif

Dock ska tilläggas att jag fick nog närmre 5 kg bär av min planta i växthuset förra året så avkastningen var det definitivt inte fel på!
strandskatan
Jag har sått physalis från köpta bär. Ätit upp bären, spottat ut fröna som suttit kvar i munnen och sått, grodde lätt som en plätt och bären smakade som de köpta. Varför köpa frön?
Annana
CITAT (strandskatan @ 27-02-2013, 22:10) *
Jag har sått physalis från köpta bär. Ätit upp bären, spottat ut fröna som suttit kvar i munnen och sått, grodde lätt som en plätt och bären smakade som de köpta. Varför köpa frön?

Om frukten du ätit är en F1 hybrid kan ju de du gror i krukan bli väldigt bra eller urkass! Så det är väl lite av en chansning som alltid när man odlar något utan sortbestämning! Köper man frö vet man vad man får, men det kostar en fröpåse... Men alla vägar bär ju till Rom!
Eva 33c
CITAT (strandskatan @ 27-02-2013, 22:10) *

så har jag gjort också, och de fröerna brukar gro mycket bra, ofta bättre än köpta. Även resultatet blir bra. När det gäller Physalis vet jag inte om jag sett några F1-hybrider? nån som känner till något om det?
Fast jag odlar mest gyllenbär, som numera ska heta Phusalis grisea om man ska vara petig. Tycker de är helt OK goda om man bara inte tar de innan de ligger på marken. De kallas också markkörsbär. Och de hinner bli klara innan hösten kommer hos mig.
Pyssel-Fia
Då ska jag prova både mina frön och ta några frön från köpta bär så får vi se...
Hur odlar ni andra physalis, i växthus eller på friland?

Egentligen vet jag inte varför jag inte tänkt på att ta frön från köpta bär innan, jag vet ju att de gror lätt. Förr brukade min pappa tömma jorden från deras kompost i gödselstacken. Det översta i komposten var väl inte alltid helt förmultnat och ett år hade vi hela gödselstacken full med physalis, men tyvärr hann de inte mogna innan hösten kom så resultatet vet jag ju inget om.
mamamaggan
Har odlat physalis ( Peruviana ) under flera år. Har haft plantan ute under sommaren , på varm och skyddad plats. Sedan tagit in dem i växthusmiljö ( aldrig under 15 grader ) och kunnat skörda bär ända fram till jul .

Tycker att de har smakat bra men som sagt så måste man vänta tills de är mogna , i stort sett ramlar av själva.

skånepåg
Jag har bara odlat från fröerna av köpebären inomhus i fönstret som fick flytta ner till golvet för de blir stora men de smaka som de skulle och inte var där några kvar efter jularna när mamma varit där och nallat flirting.gif
Så kör på tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon