Louise
Hej!

Jag och min sambo tog över en gammal trädgård på hösten för två år sedan. Vi längtade hela vintern efter att alla fina gamla blommor skulle växa upp i rabatterna till våren. Döm om vår förvåning (läs: förskräckelse) när kirskålen bokstavligen vällde ur rabatterna i maj....

Jag har alltså de senaste två åren slitit kirskålsblad till förbannelse för att trötta ut dem. Dessvärre var det jag som gav upp först (vilket väl inte förvånar särskilt många). Jag har nu läst allt jag kommit över om miljövänliga alternativ till bekämpning av rotogräs. Därför har jag till våren tänkt gå till motangrepp istället för att bara försvara mig.

Min tanke är att jag ska lägga ut tidningar över de områden som kirskålen tagit över, antagligen ett par lager, för att sedan lägga ett lager jord ovanpå. Där tänkte jag sedan så konkurrenskraftiga växter, tex prästkragar, som jag hoppas ska kunna etablera sig på platsen och växa sig starka innan tidningarna förmultnat och kirskålen kanske går till motangrepp, ifall jag inte lyckats förgöra dem helt under tidningarna. På så sätt kan kanske de konrurrenskraftiga växterna (som jag inte riktigt vet vilka än, jag vet bara att praktlysingen i rabatten står emot kirskålen) förhindra att kirskålen marscherar in igen, samtidigt som jag slipper ha ful plast liggande i rabatterna i flera år.

Vad tror ni? Har någon provat något liknande?!

Louise - redo för strid! mad.gif
abborrmaster
jag kommer ihåg att vi kört den metoden på våe kolonilott för att förhindra ogräs och det fungerade fruktansvärt förvånansvärt BRA! Inte ett spår av ogräs om jag minns rätt!

/Simon
Cilla
Jag har inte provat själv men en granne gjorde det med lyckat resultat. Använde hela tidningar, alltså ett ganska tjockt lager. Hällde kompost över och planterade allt möjligt däri.

Om man vill bli av med stora områden kirs på en gång tror jag att kvävning är bästa metoden. Säkert är det mest effektiva i längden att kväva först ett par år och sedan plantera, men jag tror man kan gå en mellanväg och plantera sådant som inte gör hål i tidningarna första året.
Louise
Tack för era svar, de var uppmuntrande. Jag tror också att det behövs ett tjockt lager överlappande tidningar, som du säger Cilla. Jag har hört om någon som bara la på ett lager och sen kompost ovanpå, vilket istället blev rena gödningen för kirskålen, som ganska lätt trängde upp emellan tidningarna och trivdes som aldrig förr...

Louise
yla
glöm inte att titta i receptsamlingen
kirskålspaj är gott
passa på att njuta lite av ogräset rolleyes.gif
Louise
Ja, det ska jag göra! Jag räknar inte med att lyckas utrota kirskålen helt.....men den kan ju faktiskt vara en ganska fin marktäckare! I måttliga mängder. Man vill ju ha NÅGOT annat också i rabatterna.

Louise
Lena N
När ni skriver om ett lager, menar ni då en sida eller en tidning. huh.gif

Själv har jag använt tidningar och halm mot t ex nässlor. Det var på ett ställe där jag gick då och då. Trampade förmodligen sönder tidningarna för nässlorna återkom året därpå. tongue.gif

Nässlor är goda. laugh.gif
yla
just de nässlor e jättegoda ,jag har kvar lite i frysen o ska nog göra mej en nässelsoppa imorrn ,de e så himelskt gottigt smile.gif
jag brukar plocka lagoma prtioner på våren o frysa ,en påse om dagen då de e vår o nya fina skott
men de går ju lika bra att göra soppa på dom senare också men dom brännsliksom mer då dom e större unsure.gif biggrin.gif biggrin.gif
Lena N
Jag tycker att de bränns ettrigast när de är nyuppkomna. mad.gif

Jag plockar tills de börjar få blomknoppar. Knopparna kommer lite senare när man håller på och plockar, men det gör inte så stor skillnad. Jag plockar bara topparna.

Man kan även använda nässlorna till nässelvatten för att stärka växterna. laugh.gif
abborrmaster
en sak är säker... Maskrosvin smakar skit och är ett jävla pill! Sa jag mest för att dämpa den alldeles för lyckliga stämmningen här inne haha... Nja, skadeglädje har jag inte men jag måste dela med mej av de få trädgårdserfarenheter jag har wink.gif

/Simon
Louise
Lena, norra Skåne (om antal tidningslager)!

Jag läste om en kvinna i tidskriften Natur och Trädgård som hade lagt ett lager tidningspapper och kompost för att kväva kirskålen, men misslyckats. Nu hittar jag inte vilket nummer det var, så jag kan inte kolla om det stod vad hon menade med "ett lager". Själv kommer jag nog lägga två lager vanliga dagstidningar överlappande, för jag tror kirskålen är en stark motståndare som annars bryter igenom...

Louise
Ingan
Louice, samma sak hos oss. Jag och min sambo köpte hus på sommaren och såg ju redan då massinvasionen. Vi har gjort som så att vi har prioriterat områden som vi vill ha kirskålsfri. Framförallt trädgårdslandet som första sommaren var helt täckt av kirset. Där började jag med att gräva och gräva och sedan har jag suttit och dragit upp rottrådar. Det blev till slut som en hobby, lite som att virka. Läste sedan att det rot delar jag drog av skulle bilda nya plantor och insåg min dårskap. Vi slutade då att gräva och gick över till att knipsa alla nya små skott. Och detta har lyckats mycket bra! Kirskålen i övriga trädgården betraktar vi som marktäckare och tar i tu med när den tiden kommer. Lovade mig själv att trädgården ej skulle bli ett stressmoment utan bara vara till för sinnesro och avslappning. Men nästa sommar ska jag använda mig av tidningstipsen
/Ingan
Cilla
Ingan,
Känner igen mig i det du skriver om att kirsknipsande är lite som virkning, en sorts pill som passar bra ihop med sinnesro och ändå ger en känsla av att man får något gjort...

Jag har en del kirs i mitt stenparti. Och det har sina fördelar, även om jag hela tiden strävar att få bort det. För det är en hobby att ligga före de små skotten. Och mina morgonvandringar i partiet på sommaren gör att jag ser allt annat som kommer i partiet med lupp. Hade jag inte kirsen att plocka skulle jag inte gå i det branta partiet varje morgon...

Tror att det är en klok strategi att ta bort kirsen i område för område, där man är beredd att också plantera något annat. Satsar man på utrotning överallt blir man stressad, och hinner ofta inte göra ett område noggrannt.
Ingan
Och sedan plockar jag bladen till buketter också. Jag gör helt enkelt allt för att ej bli störd av de små raringarna.
Tycker nog att "grobladen" i gräsmattan är värre
/Ingan
Ingan
Blev avbruten, önskar fortsätta utläggning om "groblad". Sambon har dock upplevt tjusningen med enahanda och monotont arbete och spenderade några sensommardagar med rensning. I år har vi lärt oss att påbörja detta arbete mycket tidigare, inte på sensommaren.
Men det finns, som Cilla säger, något nästan meditativt över ogräsrensning, perfekt efter en hård dag på jobbet.
Hälsningar igen från Ingan
Hannele
"Ogräs" ska rensas med urskiljning!
Meditera är rätt ord - finns inget mer avkopplande!
Man skapar och hittar på en hel del idéer, när man kryper där på alla fyra. smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon