zellie
Jag är nybörjare inom detta så ni får ursäkta om frågorna verkar dumma.

Jag har en balkog med tak i söderläge, zon 4, och jag undrar om det alls skulle vara möjligt att på denna odla rosor i kruka som sedan får klättra mot en spalje?
Bassam
Hej
Det finns inte dumma frågor, om man fråga mycket, kan man lära sig mycket, du sa att balkongen lägger på söder och du bor i zon 4, du kan bara väljer rosor som passar zon 4.
H.Bassam
Fjortispower
Det borde gå om du väljer bland de tåligasste och härdigaste klätterrosorna. Rejäla krukor ska det vara och se till att de inte torkar ut. Tanken har också slagit oss här hemma att plantera en klätterros i kruka, möjligtvis en 'New Dawn'.
octachoron
Jag har problem i zon 4 med remonterande klätterrosor som är planterade i marken. De har en tendens att frysa för mycket. Klätterrosor har dessutom ganska stort rotsystem och behöver STOR kruka som dessutom måste isoleras mot vinterkylan/tillfälliga varmperioder under vintern.
Så jag tror att det blir väldigt svårt att hitta klätterrosor som blommar under en längre tid som klarar sig i kruka under dessa förhållanden. Och jag tror att du vill ha rosor som blommar länge om de ska stå på balkongen, annars kan de bli lite tråkiga efter blomningstiden.

Ett bättre alternativ för kruka skulle nog vara klematis.
Det finns en del förslag på lämpliga klematis i klematisforumet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon