Full version: Om pilfinken..
Gunilla T

"tieck - tieck - tieck"

hörs det varje morgon från den gamla jasminbusken. Det första jag ser när jag tittar ut är pilfinkarna.

Under hösten håller de till i en spireabuske som ligger långt ner i hörnet på tomten men allt eftersom snön ökar och spireabuskens grenar lägger sig på marken flyttar de till den betydligt stabilare jasminen. Där sitter de dagarna i ända med små utflykter till fågelmaten, till synes helt oberörda av den isande kylan.

Sedda men aldrig iakttagna - pilfinkarna.

Många anser dem som tråkiga - kanhända beror det på att de aldrig iakttagit.

När solen någon gång tittar fram blir det ett pladdrande utan like för att lika snabbt tystna när gråvädret återkommer.

Könen är, för en icke expert, snarlika vilket i fågelvärlden benämns monomorfism. Gråa och bruna, syns de knappast bland buskens grenar. Lysande färger, stora stjärtar och tofsar och färggranna näbbar kostar i utsatthet i fåglarnas värld.

Den snarlika gråsparven som knappt kan skiljas från pilfinken annat än med pilfinkens mörka kindfläck finns inte längre här ute i naturen.

Den valde en annan livsform i närheten av korvmojar och hamburgerbarer vilket har visat sig ödesdigert för gråsparvens öde. Den är på stark tillbakagång pga av den dåliga födan.

Pilfinkarna lever i flockar, en skyddsmekanism god som någon. De samarbetar - för att överleva. Men när det industriella jordbrukets sopkvastar går hamnar också pilfinken på skyffeln.

"tieck - tieck - tieck"

Pilfinken tillhör inte sommarens körsångare - när våren kommer är de borta förutom något par som lyckats behålla och bevaka en holk. Tyst och stilla - utan att man märker det försvinner de någonstans.

Men när hösten börjar kännas på allvar sitter de åter där i spireabusken..

" tieck - tieck - tieck" ...och allt börjar om igen.

wink.gif

CillaM
Det finns en liten koloni, som blir större med åren hos mamma. Har för mig att de är på snudd att vara sällsynta?? Jag blir iaf väldigt glad när jag ser och hör dom smile.gif
Gunilla T
Så trevligt Cilla! Det är ju en fågel man måste titta eller lyssna efter för att upptäcka.

Globalt är den nog inte hotad men här i västvärlden minskar den, kanske främst pga av vårt förändrade jordbruk och allt vad det innebär men sällsynt är den inte.
Huggorm
Jag har haft den på marken vid fågelmataren någon enstaka gång. Åtminstone tror jag det är pilfinken, det är väll sannolikare än gråsparv här ute i skogen? Men det är en fågel jag bara sett enstaka gånger. För mig som inte lärt mig känna igen dess läte är den lite som sångarna, en fågel som man ofta ser men sällan lyckas identifiera.

Kul skrivit i trådstarten förresten smile.gif
malcolm
Pilfinkar brukar jag ha varje år i min holk i björken på tomten.
Anki på Öland
Har både pilfink och gråsparv där jag matar på vintern. Grannen har en häck dom gillar att sitta i och varje år bygger dom bon och lägger ägg under mitt tak.
malcolm
Pilfink med ljud.

http://www.wildlifegarden.se/fagelsidor/pilfink.html
kerstinbern
Göran Bergengrens bok "Pilfink" är mycket bra:

http://www.carlssonbokforlag.se/archives/2155
Gossen Ruda
Lite löjligt att två så lika fåglar, jag känner inte till släktskapet, har så olika namn. Fink resp sparv. biggrin.gif När jag var ute nyss så såg jag att ett par sparvfinkar var och inspekterade en av mina holkar. Hade häckande förra året också.
kerstinbern
CITAT (Gossen Ruda @ 01-03-2013, 10:59) *
Lite löjligt att två så lika fåglar, jag känner inte till släktskapet, har så olika namn. Fink resp sparv. biggrin.gif När jag var ute nyss så såg jag att ett par sparvfinkar var och inspekterade en av mina holkar. Hade häckande förra året också.

Både gråsparven och pilfinken tillhör familjen sparvfinkar ( Passeridae), däremot tillhör ju ingen av dem familjen finkar ( Fringillidae). Fylogenin för fåglar har ändrats mycket sedan man övergick till att använda DNA.
zaaritha
Gråsparven har grått huvud, pilfinken har brunt!
Whiskuchi
Jag har pilfinkar i min kameraholk just nu, det är inga ägg än men de bygger väldeliga!
http://www.ustream.tv/channel/livat-i-holken

edit: det är inte världens bästa skärpa, holken är för låg, men man ser tillräckligt för att det ska vara intressant tycker jag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon