Full version: Pineberry
skånepåg
Har ni sett denna jordgubben innan?
För alla jordgubbs och ananas älskare så är detta en gudagåva wub.gif
http://www.vitalberry.eu/pineberries/
Pyssel-Fia
Låter supergott! Finns den att köpa någonstans i Sverige? Och i så fall är det frö eller planta?
skånepåg
Mestadels fröer som ska vara svårgrodda men en utmaning som man gärna tar till sig, den är lite eftertraktad men på denna sidan finns några återförsäljare inom EU. http://strawberryplants.org/2010/09/pineberry-pineberries/

Ska kolla närmare senare när jag har mer tid wub.gif
Pyssel-Fia
Hittade den här:
http://www.bakker.se/produkt/vita-jordgubbar-pine-berry-/

men den var väldigt dyr... kanske finns bättre alternativ?
skånepåg
Najs, ja 200:- för 2 små plantor är lite för dyrt =/
Men ett måste i grönsakslandet så det är värt det wink.gif
Alexander-VG-zon3
Här finns http://hortogreen.mamutweb.com/Shop/List/b...jordgubbar/16/1

Köpte förra året från odla.nu, fick inga blommor men växte bra med otroligt mycket revor. Får se om dom lever efter vintern och omd et blir, en del säger att smaken är överdriven.
Roggan
Såg att de sålde den på trädgårdsmässan, i Malmö, som startade idag. De tog ungefär en 50-lapp för den. Det fanns också en annan jordgubbsnyhet där - Hallonjordgubbe! Samma pris för den. Var sugen på att köpa, men jag beslutade mig för att vänta...
Rosrup
Köpte ett tvåpack på mässan förra året.
Den ena plantan överlevde sommaren men det blev inga bär på den.
Vet inte om den lever ännu under snön.
Tror jag ska köpa nån till i år, nåt måste man ju köpa smile.gif
tufflah
Dom sålde dessa dyrt på plantagen förra sommaren.
Rosrup
Där fanns även en klättrande jordgubbsmodell som jag inte kunde låta bli smile.gif
Börjar ångra att jag inte byggde större spaljé....
5 plantor i en påse för 45:-, samma för pineberrys men där är bara två plantor.
crusenier
Jag köpte en på vårt lokala växthus ganska sent på säsongen i fjor så den hann aldrig blomma. Den har dock satt långa fina revor så jag hoppas få smaka goda "annanasgubbar" i sommar! Min kostade 49:-
Påtoppen
Jag har skördat min första pineberry! Men blev lite besviken... unsure.gif Den smakade varken jordgubb eller ananas. Den var inte äcklig men lite syrlig. Kan hända att den blivit sötare om det hade varit mer sol...

Jag köpte plantor i fjol, trots blommor blev det inget då, däremot frodas de i år och de verkar föröka sig själv. det är många bär på dem i år.

De säljs på internet och i alla möjliga trädgårdshandlar här omkring. Kostar 69:-/st där jag sett.
Åsa, mälardalen zon 2
Plantagen sålde 6-pack pineberries i våras för 59kr, det tog de för alla jordgubbssorterna, jag köpte en sort med mörkrosa blommor istället inte hört så mycket gott om pineberry och jag har ju redan den vita jordgubben Alba.
Ronnie54
Finns på Tradera, utgångspris 29 kr + frakt. Även "Köp nu" 35 kr + frakt
_Alex
Köpte mina för 19 kr st förra året på en Norrels här i Västerås. Vi fick en del bär men tycker dock inte att det var någon större sensation! Var mest vattniga med en väldigt liten ananas ton.

Någon som fått bär som har smakat mycket ananas?
Påtoppen
Om man väntar tills de är nästan övermogna smakar de mer ananas.

Dock vattniga som du säger så svåra att plocka utan att de mosades. Har dock gett stor skörd på enbart fåtal plantor.
Najsan
Tycker de är ganska goda, men smakar inte lika mkt som vanliga gubbar. Revar som tusan! Påminn mig när det blir vår så kan jag skicka revor mot portokostnad. Min variant är köpt på zetas i sthlm.

En klar fördel är ju att både barn och hundar tror att de är omogna så man faktiskt kan få smaka lite... smile.gif Men man gör rätt i att vänta tills de är ordentligt mogna, man ser det på att fröna slår om från grönt till rött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon