Eva i Skåne
Nej, det sista var lite på skoj,

men varför slokar den? Inte för torr och inte för mycket vatten heller ad jag kan märka. Den stod mitt i solen på köksbordet i eftermiddags. Gillar den inte det? Hur ska den egentligen stå?
lolo
Hej Eva! Blommar din lyckoklöver (oxalis)? Lyckoklövern gillar sol och måste få en jämn vattning med successiv plockning av vissnade blommor, annars avtar blomningen. Om den får för lite vatten och slokar kan man ge den vatten på vanligt sätt så återhämtar den sig i regel genast. Har den fått för mycket vatten och slokar kan man ställa den på tidningspapper som då suger vattnet. Kan du liksom dra av de slokande bladen lättsamt? Känns de även mjuka och sladdriga? Då har de fått för mycket vatten. Är bladen torra har de fått för lite vatten. Har du nån bild på lyckoklövern?
mvh
Ann-Louise i Lycksele smile.gif
Eva i Skåne
Jag var genast och kollade om bladen var sladdriga, men nej. Den var nog lite för torr ändå i eftermiddags, för nu ser den ut som den brukar på kvällarna. JAg ska låta den stå soligare i fortsättningen. Innan har den mest stått på köksbordet, men där kommer inte solen åt så lång stund om dan.

JAg köpte den för några veckor sedan. Jag tycker den är kul med bladen som kryper ihopa på kvällen.
kopernikus
Jag har också en men som är ca två år. Den har börjat ta sig ordentligt nu men jag tycker att den ser så... tunn ut. Bladen är kraftiga och friskt gröna. Men jag tycker att det kommer så glest. Minns inte hur det var förra året. Det kanske tar ett tag innan den "blir som folk" ??
Den blommar iallafall, med vackra vita blommor. Så söt så. wub.gif
lolo
Det låter ju bra! Lyckoklövern (=oxalis) klarar av att stå intill ett soligt söderfönster, den måste alltså inte stå på själva fönsterbrädan. Båda alternativen går lika bra, tycker jag. Det där att det är glest med blad som tycks aldrig tycks bli fler är svårt att veta orsaken till. Men ibland kan de va sega av sig så det är bara att vänta. Man kan även gräva upp rhisomerna och kolla deras utseende. De ska vara orangeaktig i färgen och fasta och får inte vara svarta och mjuka, då har de fått för mycket vatten och får det svårt att överleva. Lyckoklövern är väldigt tacksam och vacker, med sina blad som fäller ihop sig på kvällen (som du skriver, Eva). Det enda man bör vara observant på är angrepp av bladlöss. De är överförtjusta i lyckoklövern! sad.gif Då kan Provado Insektspinnar vara lösningen, såväl i förebyggande syfte som vid fullbordat angrepp.
mvh
Ann-Louise
Siri
CITAT (kopernikus @ 01-04-2004, 07:20)
Men jag tycker att det kommer så glest. Minns inte hur det var förra året. Det kanske tar ett tag innan den "blir som folk" ??
Den blommar iallafall, med vackra vita blommor. Så söt så. wub.gif

Kopernikus,misströsta inte! Den kan se lite klen ut i början men ett tu tre tar den sig och speciellt när den får komma ut på sommaren!
Den är en av mina favoriter, så söt wub.gif

Jag har haft ett större problem i att jag förlagt mina rhisomer som jag haft för vintervilan någonstans och kan bara inte hitta dem sad.gif Vänt upp och ner på allt. Dags att kontakta Saida,,,
Men jag har ju blivit tvungen att köpa nya, det går ju inte annars,,
Lycka till med era
lolo
laugh.gif laugh.gif Haha, jag känner igen mig, Siri! Hade förlagt några av mina rhisomer också, letade o letade, för att upptäcka att de legat i jord i krukorna i kallförrådet vid flytten till min nya lägenhet! Men de hade klarat sig väl, det spirade ganska omgående från krukorna sen när jag tog in dem i värmen. Annars är väl ett kallförråd inte den bästa lösningen för vintervila, risken finns att de fryser ihjäl.
Det är faktiskt det som också är lite spänningen och tjusningen med lyckoklöversrhisomer - ska det komma upp något i år eller inte? mvh Ann-Louise
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon