Vinterflickan
Jag har ju förstått att det finns sorter som utmärker sig i att dom slår väldigt mycket rotskott, tror jag läst att Pimpineller & en hel del Rugosor ska slå en hel del och den äkta vresrosen ska väl vara lite "extrem".

Ibland kan det ju vara trevligt med rotskott om man vill ha fler, men ibland vill man ju kunna placera rosen på en plats där man inte vill ha en massa rotskott, så min nyfikna fråga rör sig mest om det finns några sorter/grupper som kanske utmärker sig för att vara snälla och inte slå så många rotskott?

Sen undrar jag också om det är stor skillnad på vilken jordmån rosen växer i, till exempel om tung lerjord innebär mindre rotskott än tex mager sandjord?
Kajsa
Jo, engångsblommande rosor får fler rotskott, men i dom grupperna finns så många gamla underbara rosor att man inte ska oroa sig för lite rotskott, av mina är det ett fåtal som skjuter rotskott, det går att dra upp eller gräva bort, ofta har jag haft dom många år först. Jag har en sandig jord.

Har många Rugosa rosor för dom är jag så glad i, enda jag fått rotskott av är Jens Munk.
Av dom remonterande busk, rabattrosor får man sällan rotskott men då är dom mera ömtåliga, kan frysa bort kalla år, det är ett värre och dyrare bekymmer, vilket jag fick erfara vintrarna 09 - 11.
Plater
Var också noga med planteringsdjupet. Sätter man rosorna för djupt så bildar ädelrosen egna rötter och kan därmed skjuta rotskott. På rätt djup växer rötterna från grundstammen och inget annat, vilket minimerar mängden rotskott. Själv har jag jagat runt en gallica i flera år, vilket gav viss avsmak för gallicor ett tag smile.gif
kerstin z5-6
Dessutom beror det ju aldeles på i vad zon man odlar.I 5-8 zon är rotskott och egen rot en stor fördel.Större problem med för stora" ROSOR har vi ju direkt inte ,snarare överlevnad .
Vinterflickan
Åh nu lärde jag mig en del... thanks.gif
kerstin z5-6
Vissa rosor, skulle säja de flesta utom alba,damacena och rugosa rosor kan frysa ner till backen under vintern i kall zon.Kan rosen skjuta egna äkta rotskott då är det till stor fördel och innebär att man ändå får blommor vart år.Fulskott" från grundstammen är förstås oönskade.Men rotäkta har ju inte det problemet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon