Full version: Sättpotatis
Myosotis
Nu är det dags att beställa! Läs mer i den gamla potatistråden

[attachment=75219:Kartoffeln.jpg]

Det verkar som om sorterna börjar ta slut så vi vill gärna skynda oss. Här kommer länken igen:

Potatis

Vi fixar beställning och import, ni kan hämta här i norra Skåne eller så skickar jag. Frakten blir billigare om vi är många som delar på den!

En kompis ska beställa följande:

Blue Salad Potato
Blå Congo
Roseval
Mayan Twilight
Rode Erstling
Mayan Gold
Blaue Anneliese
Linda
Rote Emmalie
Heideniere
La Ratte
Angeliter Tannenzapfen
Jubel

men behöver inte 1 kg av varje sort så hon vill gärna dela med sig. (Fast Roseval tänker jag ta hälften av tongue.gif )
mojo
Jag är intresserad. Skulle gärna dela lite. Hur mycket brukar kalaset gå lös på?
Ska kolla upp sorterna lite mer men odlar gärna lite blint bara för att testa något nytt.
Myosotis
Priserna står på deras hemsida, det är lite olika men många sorter kostar 3 euro. Det är väl gånger 8 just nu eller nåt sånt? Det blir förstås billigare per kilo att beställa 10kg, men så stora mängder gör inte jag av med i alla fall. Frakten är 5 euro och delas med antalet personer. Om du vill ha 7 potatisar av sorten xxx så väger jag dem och räknar ut hur mycket de kostar. Portot inom Sverige tillkommer för dem som inte kan hämta. Hur mycket det blir beror ju på hur tungt det blir. Stoppar man några stycken småpotatis i en jiffypåse blir det inte speciellt dyrt.

Av sorterna vi ska beställa vet jag att Roseval, Mayan Twilight, Heideniere och La Ratte är väldigt goda.
Mayan Twilight och Mayan Gold är spännande för det är en annan art, Solanum phureja.
Blue Salad Potato, Blå Congo och Blaue Anneliese är blå. Det blir snyggt potatismos.
Linda har inte varit tillåten tidigare, de har fått kämpa väldigt för att få den godkänd och kunna bevara den, det tycker jag man kan stödja.

Själv ska jag ha några stycken av nästan alla sorterna och mest Roseval, så om det är många som vill ha Roseval får vi beställa en större påse. Mayan Gold ska bli spännande att testa.

Säg till om jag ska översätta något på deras hemsida.
mojo
Låter jättebra!
Jag kan tänka mig 3-4 potatisar av Roseval, Mayan twilight, la Ratte, Blaue Annelise, Linda & Heideniere.
Robbanp
Tjena,

Jag tar gärna några i år också. Det var en trevlig liten utflykt att hälsa på dig och dina höns. Av fjorårets skörd var Roseval klart bäst. Blaue Annelise var väldigt blå, även efter tillagning men smaken var väl sådär. La Ratten blev jag inte klok på. Jag fick också med mig några Adretta som det blev bra mos av.

Mina behov är fortfarande små (vi är inte jätteförtjusta i potatis så det blir inte så ofta vi äter det) men 5-6 sättor av 4-5 sorter har jag plats för. Roseval får gärna vara en annars är jag inte så nogräknad. Angående kostnaden vill jag minnas att det hamnade på 2-3 kronor per sätta. Fullt överkomligt var det i alla fall.
Eva i Skåne
Roseval verkar populär så den vill jag också ha av. Lika bra att du beställer 2 påsar av den smile.gif
3-4st av en blå sort och av Mayan twilight och kanske några till.

Myosotis
CITAT (Robbanp @ 02-03-2013, 14:27) *
Av fjorårets skörd var Roseval klart bäst...

Kul att få medhåll biggrin.gif Visst är de goda!

Blaue Annelise var väldigt blå, även efter tillagning men smaken var väl sådär...

Jag tycker inte någon blå sort är så där jättegod tyvärr. Violetta är nog mörkast, här är ju stenig jord och det kan vara svårt att skilja nästan svarta potatisar från stenar tongue.gif Väldigt vacker men tyvärr, jag tycker inte om Violetta thumbdown.gif

La Ratten blev jag inte klok på...

Vadå hur då?

CITAT (Eva i Skåne @ 02-03-2013, 18:27) *
...kanske några till.

Du ville ju ha tidiga sorter, jag ska kolla vilka som är tidigast.

CITAT (Eva i Skåne @ 02-03-2013, 18:27) *
Roseval verkar populär så den vill jag också ha av. Lika bra att du beställer 2 påsar av den smile.gif

Ja, det verkar så! Vi tar 2,5kg av den.
mojo
Hej i tråden,

Hur går det? Blir det någon beställning?
Myosotis
Leveransen kom idag smile.gif Så hör av er eller kom hit ni som vill ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon