Full version: Bästa såjorden
Livsnjuterskan
Behöver hjälp med att välja såjord till örter, tomater och chili. Någon med förslag på bästa såjorden? Ett år fick Eldorado (Willys) bäst i test - nu såg jag en annons från Emmaljunga att deras fick bäst i test men inte sett undersökningen....Hjälp mig!!
Eva i Skåne
När det gäller just såjorden har jag aldrig funderat så mycket på vilken som är bäst. Den ska ju ändå vara mager. När det gäller omskolning av småplantor är det mycket viktigare att jorden är bra. Tyvärr har jag inga aktuella uppgifter från tester.
Jag brukar köpa Hasselfors u-jord eller Hammenhögs balkonglådejord och är nöjd med båda.
rikke
Jag kan varmt rekomendera Ikeas kokosjord (coir) till sådder. Den är guld att så i. Använder den till alla mina sådder. När jag sedan skolar om blandar jag coir, lite torv och sand. Detta för att jag tycker coiren torkar ut lite för snabbt när plantorna kommit en bit på väg.
Nettan8
Har precis provat att både så och skolan om i kokos,,, vilket underbart material! Enklare än såjord, man slipper klumparna.
Piccante
Använder Emmaljunga såjord nu. Är nöjd med den för den har väldigt bra struktur. Inga grova torvbitar i.
Livsnjuterskan
CITAT (rikke @ 01-03-2013, 11:57) *
Jag kan varmt rekomendera Ikeas kokosjord (coir) till sådder. Den är guld att så i. Använder den till alla mina sådder. När jag sedan skolar om blandar jag coir, lite torv och sand. Detta för att jag tycker coiren torkar ut lite för snabbt när plantorna kommit en bit på väg.

Tack för det tipset - ska testas!

CITAT (Piccante @ 01-03-2013, 12:04) *
Använder Emmaljunga såjord nu. Är nöjd med den för den har väldigt bra struktur. Inga grova torvbitar i.

Köpte Emmaljungas såjord och håller med dig; fin struktur! Nu väntar vi bara på resultaten!!
Tack för tipset!

CITAT (Eva i Skåne @ 01-03-2013, 11:51) *
När det gäller just såjorden har jag aldrig funderat så mycket på vilken som är bäst. Den ska ju ändå vara mager. När det gäller omskolning av småplantor är det mycket viktigare att jorden är bra. Tyvärr har jag inga aktuella uppgifter från tester.
Jag brukar köpa Hasselfors u-jord eller Hammenhögs balkonglådejord och är nöjd med båda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon