|
Full version: Mus i köket!
Hasse_h
01-03-2013, 13:48
Vet inte om detta hamnar i rätt kategori, postar det därför här...
Har aldrig haft möss där jag bott innan, förra ägarna i nuvarande huset hade katt så då fanns de inte här. I morse kilade det en rackare på 10 cm + svans tvärs över köksgolvet och in under kylen, sedan satt han där, tittade ut ibland och spanade på mig, gömde sig om vartannat. Försökte fösa ut han med en pinne med det gick inte.
Vill inte ha möss inomhus, hur brukar ni andra göra för att få bort dem? Katt är uteslutet pga allergi.
Gossen Ruda
01-03-2013, 13:50
10 cm i kroppslängd låter mer som en råtta. Kolla vid alla avlopp om den gnagit sig in den vägen.
malcolm
01-03-2013, 13:52
Fälla, en burfälla om du inte vill döda den annars brukar gift vara effektivt. Elektroniska skrämmor är värdelösa.
Hasse_h
01-03-2013, 13:55
Nä det var helt klart en mus, råttor har jag fångat i min ungdom, de vet jag hur de ser ut. En sån här var det:  De får vara hur söta de vill, men inte hos mig.
Hasse_h
01-03-2013, 14:01
CITAT (malcolm @ 01-03-2013, 13:52)  Fälla, en burfälla om du inte vill döda den annars brukar gift vara effektivt. Elektroniska skrämmor är värdelösa. Ja, slagfällor kanske. Lite tveksam till gift, risken är väl att de går o dör på nåt olämpligt ställe och det börjar lukta f*n efter ett tag...
Jag har haft möss i tidigare hus.Jag rekommenderar musfällan mjölner då behöver man inte ta i musen och den är effektiv.Men hoppas du bara har en annars lär du snart se muslortar i tex diskbänksskåp Inte kul me möss inne men lycka till med bekämpningen.
Hasse_h
01-03-2013, 16:03
Denna verkar bra http://www.jula.se/musfallor-2-pack-717027Med den behöver man inte heller ta i musen när man tömmer fällan...
De har jag inte provat men de är säkert bra huvudsaken är att du skaffar dem nu!
Eva 33c
01-03-2013, 16:28
CITAT (Hasse_h @ 01-03-2013, 13:48)  Vill inte ha möss inomhus, hur brukar ni andra göra för att få bort dem? Katt är uteslutet pga allergi. Traditionell musfälla använder vi. Det kommer alltid in några på höstkanten. Lite mindre de senaste åren då fler grannar skaffat katt (vi har allergi i den egna familjen så vi kan inte hålla oss med egen jägare) Vi har provat en del nyare och snitsigare varianter men funnit att många av dem inte fungerar så bra. Oftast för att de helt enkelt inte slår igen tillräckligt lätt. Mössen äter av betet utan att fällan slår. Om man kan hitta var de kommer in så är det ett bra ställe att sätta fällan på förstås.
Jag har testat de flesta musfällor - den jag gillar bäst är Giljotti - enkel att gillra och mycket smidig att få bort musen. Har haft den i flera år och är mycket nöjd.
malcolm
01-03-2013, 18:13
Bästa fällan köpte jag på Granngården, det är en burfälla men man få ju handskas med mössen sedan eftersom de inte skadas på något sätt. Har en större variant också som är avsedd för råttor men som sagt djuren dör inte.
Så himmla söta men så jobbiga att ha inne  har man inte katt hund så kan man lägga ut gift om de sedan dör av. inomhus så torkar de bort av giftet och blir bara ett skinn .
Trampendal
01-03-2013, 23:43
CITAT (Motti @ 01-03-2013, 22:14)  Så himmla söta men så jobbiga att ha inne  har man inte katt hund så kan man lägga ut gift om de sedan dör av. inomhus så torkar de bort av giftet och blir bara ett skinn . De torkar knappast bort, åtminstone inte första halvåret. De gömmer sig överallt och stinker fruktansvärt och om man lyckas lokalisera en så består den av en äcklig, stinkande sörja som man får skrapa upp. Gjorde misstaget att lägga ut gift en gång för länge sen. Aldrig mer! Den doften liknar inget annat och man kan för evigt identifiera en död mus.
Då beror det på giftet du köper !har du rätt sorts råttgift så torkar de upp på några veckor och de stinker absolut inte ,det vet jag !Har man inte haft möss råttor inne i sina hus och på det lagt in gift så kan man inte gissa hur det möjligtvis kunde bli !Dagens råttgift gör att de torkar bort utan att ruttna och stinka .
Halaj!
Det beror nog på var i huset musen dör. Det är ju väldigt torrt i delar av hus på vintern. Hittade man inte en gammal hemlös alkis på en vind i Kortedala, Gbg, för några år sen? Han hade legat där i några år och blivit en mumie.
//T
Hasse_h
02-03-2013, 08:14
Nä, nåt gift blir det inte.
Köpte två slagfällor igår av den typ jag länkade till ovan. Resultatet hittills är att musen pillar av betet och verkar tycka det är trevligt med dukat bord. Testade först lägga på en liten kex-bit med jordnötssmör, mumsigt värre. Den plockade den lätt av utan att lösa ut fällan. Jaha tänkte jag, kanske betet måste sitta fast lite bättre så jag smetade in plattan där man lägger betet med jordnötssmöret. Och nu på morgonen så hade den krafsat bort det med utan att lösa ut fällorna... gjorde precis om samma sak fast jag nu tryckte ner små kexbitar i smöret. Funkar inte det så får jag väl binda fast nåt bete som den får slita lite i så kanske fällan löser ut.
Hur brukar ni göra med fällorna så de verkligen inte kan pilla bort betet utan att den löser ut?
*Stintan*
02-03-2013, 09:22
Hej,
Jag har ibland (vissa höstar/vintrar) problem med möss. Tar dem med fälla (sådana där av plast, brukar vara blå-gula, är enklast att hantera, och där kan inte musen pilla ut osten eller vad man nu har). Min erfarenhet är att möss tar samma vägar i huset, därför brukar man efter ett tags observerande förstå precis var fällorna ska stå.
Möss kan ju ta sig in "nästan överallt", men det lär ju vara i samband med vattenledning, avloppsrör eller ngt annat som går in i huset. Bra är att stänga till ev. underskåp vid vattenledning ordentligt, och se om de då kanske inte tar sig vidare ut i huset.
Hasse_h
02-03-2013, 09:33
CITAT (*Stintan* @ 02-03-2013, 09:22)  Jaha... missade den detaljen. Gör om, gör rätt.
Hoppas du får den/de annars satsa på denna http://www.clasohlson.com/se/se/Musf%C3%A4...4QodgBUAVQ&där sätter man fast betet på en pigg under locket
Anki på Öland
02-03-2013, 15:46
CITAT (Klint @ 02-03-2013, 12:08)  Hoppas du får den/de annars satsa på denna http://www.clasohlson.com/se/se/Musf%C3%A4...4QodgBUAVQ&där sätter man fast betet på en pigg under locket Den använder jag - funkar jättebra! Brukar lägga en bit hundmat under locket.
CITAT (Motti @ 02-03-2013, 00:19)  Då beror det på giftet du köper !har du rätt sorts råttgift så torkar de upp på några veckor och de stinker absolut inte ,det vet jag !Har man inte haft möss råttor inne i sina hus och på det lagt in gift så kan man inte gissa hur det möjligtvis kunde bli !Dagens råttgift gör att de torkar bort utan att ruttna och stinka . Det flesta rått/musgifterna innehåller warfarin som får djuret att förblöda. Det finns inga gifter som får djuren att "torka in", det beror på i vilken miljö djuret ligger..... Till TS- är du säker på att det är en husmus? Skogsmöss är något större och rödbruna... Inte för att det gör så stor skillnad, men skogsmöss lever inte i kolonier på samma sätt som husmöss, vilket kan vara skönt att veta om man har dem inne
Vi brukar köpa de där vanliga med träbotten men det är inte alltid som de slår igen. Fördelen med dem är att de är billiga och ibland blir det så äckligt att hela fällan slängs.
Men jag tror nog vi ska ta och köpa någon av dem ni rekommenderar för de där mössen driver en till vansinne när de springer i väggarna på natten.
Vi brukar beta med en bit korv, de brukar de gilla.
Garden bliss
02-03-2013, 17:13
En mjuk/seg bit av något (snickers är populärt, annars funkar hushållsost ypperligt) är bästa betet tycker jag. Tryck fast det. Då är det stor chans att musen rycker lite i fällan = den slår igen. Lös mat eller alltför mjuk (som jordnötssmör) funkade inte alls på de möss jag fick i bilen i höstas. Sådan mat tog de lätt ur fällan eller slickade bort. Seg mat däremot var mucho effektivt.
Jag gillar för övrigt också de där nyare slagfällorna i plast där man slipper ta i musen. Lätta att skölja av också ...
Hasse_h
02-03-2013, 18:06
CITAT (KRT @ 02-03-2013, 16:34)  Till TS- är du säker på att det är en husmus? Skogsmöss är något större och rödbruna... Inte för att det gör så stor skillnad, men skogsmöss lever inte i kolonier på samma sätt som husmöss, vilket kan vara skönt att veta om man har dem inne  Ganska säker, den är inte rödaktig, mer ljusgrå. Har aldrig innan sett spår av några möss inne så jag hoppas att den inte har några kompisar här... CITAT (Garden bliss @ 02-03-2013, 17:13)  En mjuk/seg bit av något (snickers är populärt, annars funkar hushållsost ypperligt) är bästa betet tycker jag. Tryck fast det. Då är det stor chans att musen rycker lite i fällan = den slår igen. Lös mat eller alltför mjuk (som jordnötssmör) funkade inte alls på de möss jag fick i bilen i höstas. Sådan mat tog de lätt ur fällan eller slickade bort. Seg mat däremot var mucho effektivt.
Jag gillar för övrigt också de där nyare slagfällorna i plast där man slipper ta i musen. Lätta att skölja av också ... Seg mat noterat, en snickers får det bli nästa gång man passerar affären... Kanske får ta mig till CO och köpa den andra varianten, verkar ju som fler är nöjda med den.
Huggorm
02-03-2013, 19:58
CITAT (KRT @ 02-03-2013, 16:34)  Det flesta rått/musgifterna innehåller warfarin som får djuret att förblöda. Det finns inga gifter som får djuren att "torka in", det beror på i vilken miljö djuret ligger..... Det sägs om det här nya, röda, betade vetet att det skall vara bättre än traditionellt råttgift på att få mössen att torka ihop. Dessutom skulle det få dem törstiga och söka sig till vatten när de började gå sönder invärtes. Hos mig funkade det, jag hade flera som gick ut mitt på golvet och la sig att dö. Men tyvärr verkade de inse efter ett tag att råttgiftet var farligt, för de slutade äta det...
CITAT (Huggorm @ 02-03-2013, 19:58)  Det sägs om det här nya, röda, betade vetet att det skall vara bättre än traditionellt råttgift på att få mössen att torka ihop. Dessutom skulle det få dem törstiga och söka sig till vatten när de började gå sönder invärtes. Hos mig funkade det, jag hade flera som gick ut mitt på golvet och la sig att dö. Men tyvärr verkade de inse efter ett tag att råttgiftet var farligt, för de slutade äta det... Hur skulle det fungera, ur ett biomedicinskt perspektiv? Är giftet urindrivande till den grad att de dör av vätskebrist? Blöder de utåt. Stället för innåt, eller innehåller det en massa salt så de konserveras inifrån? Jag ser det ur ett medicinskr perspektiv; Alla organismer ennehåller en viss mängd vätska, för att minska denna hos en mus måste man sticka dem och låta dem tömmas på blod, och inte ens då får man ut mer än kanske 15-20% (runt 0,5 ml) blod hos en mus som väger ca 25 g (fråg mig inte hur jag vet det...)... Tror faktiskt inte det räcker för att "mumifiera" en mus OM den inte hamnar på rätt ställe där den utsätts för varm torr luft och inga insekter.... Och då är nog omgivningen viktigast!
ingrid fuxwall
02-03-2013, 20:36
Här sprang mössen glatt omkring i huset innan katten flyttade in, då använde jag mig av något som numera är förbjudet, en vippbräda och en vattenspann med diskmedel för att ta bort ytspänningen, alltså förbjudet men jag lärde mig att det som var godast var choklad, då fångade man flest möss. Det finns billig choklad på Lidel, mina möss tyckte om den
CITAT (KRT @ 02-03-2013, 16:34)  Det flesta rått/musgifterna innehåller warfarin som får djuret att förblöda. Det finns inga gifter som får djuren att "torka in", det beror på i vilken miljö djuret ligger..... Halaj! Så kanske giftet heter. Den ”snälla” förklaringen till giftets verkan är: Musen blir törstig, och så kilar den ut för att dricka vatten, och förhoppningsvis dör den där. Låter ju helt ok. Mus törstig => musen är uttorkad. Därför blir den en mumie även om den inte går ut, utan dör inne. En förklaring motti har köpt. Den riktiga förklaringen: Giftet fräter upp musens magsäck och tarmar. Den enda den stackaren kan göra för att lindra sin helvetiska smärta är att försöka dricka. Den är egentligen inte alls törstig. Eller det kanske den är för jag gissar att den sprutar ut blod som diarre, vilket ju ger uttorkning. Detta är ingen slump på nåt sätt, utan utstuderat. Tanken är att musen skall söka sig till vatten, och eftersom den måste ut för att hitta det kommer den inte att dö i huset. Alla får göra som de vill, men själv tycker jag att gift är ganska elakt, speciellt som det finns fällor som funkar. //T
Huggorm
02-03-2013, 22:49
CITAT (Tapio @ 02-03-2013, 21:58)  Alla får göra som de vill, men själv tycker jag att gift är ganska elakt, speciellt som det finns fällor som funkar.
//T Mössen är ganska elaka mot mig också. Här kommer en inkomplett lista på sånt som de ätit upp den här säsongen: En disktrasa, elledningar, bilens säkerhetsbälten, sängkläder, en t-shirt och ett par kalsonger, ett par handskar, delar av en ficklampa och laddaren till min mobil. Jag kände innerlig glädje när jag hörde hur de tassade ut på natten och stal vete ur min röda påse. Det är inte mycket som värmer min fördärvade själ, men vetskapen om att mössens inälvor håller på att lösa upp sig ger en glädjetår i ögonvrån.
Lite kuriosa kanske mitt i bedrövelsen. En släkting till mej flyttade till sin fd sommarstuga och hon fick in möss främst under diskbänken,hon tyckte det var så äckligt att hon köpte träfällor (fanns nog inga andra då) som hom knöt ett snöre i när mössen fastnade tog hon snöret med fälla och mus och slängde alltihop,hon köpte ganska många fällor! Till slut hade hon varit på fler affärer och köpt flera ggr då kände hon att hon började skämmas så det blev värre och hon började återanvända fällorna med stor vånda!
Vi sätter också snören i våra fällor eftersom vi lägger dem uppe på vinden där man inte kan gå (eller knappt krypa) och om det inte fanns snören hade det legat en hög med fällor någonstans där nu eftersom de hoppar till när de slår igen (och rasar ned i isoleringen).
Hasse_h
04-03-2013, 08:42
Ha! I morse satt musen i fällan, åkte till CO igår och köpte Tors hammare, agnade med en bit snickers och *smack* så satt den där.
CITAT (Hasse_h @ 04-03-2013, 08:42)  Ha! I morse satt musen i fällan, åkte till CO igår och köpte Tors hammare, agnade med en bit snickers och *smack* så satt den där.  Grattis! Hoppas att den var ensam nu bara.
Hasse_h
04-03-2013, 11:02
CITAT (Anma @ 04-03-2013, 09:42)  Grattis! Hoppas att den var ensam nu bara.  Ja...jag satte tillbaka fällan så får vi se om den får vara orörd eller om det finns kompisar som vill följa med in i mushimlen...
Eva i Skåne
04-03-2013, 11:23
Håller tummarna att du inte har fler möss där Hasse.
Aqvakul
04-03-2013, 12:08
CITAT (Hasse_h @ 04-03-2013, 08:42)  Ha! I morse satt musen i fällan, åkte till CO igår och köpte Tors hammare, agnade med en bit snickers och *smack* så satt den där.  Snyggt jobbat....  Skönt att slippa gift...
Hasse_h
04-03-2013, 13:07
Tackar, tackar, Nu får fällan vara framme ett par veckor så får vi se. Sen blir det att täta alla springor under köksbänkarna, vid avloppsrören etc. Måste ju vara där den tog sig in.
Gattis till musfångeriet
malcolm
11-03-2013, 20:13
På Zanzibar finns det råttor som är 1 m långa och det är bara kroppen, undrar hur Cls Ohlson hanterar det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|