Calajsa
02-03-2013, 14:15
Tänkte försöka anlägga ett grönsakland i pallkragar nu till våren och funderar på vilken jord jag ska använda. Tänkte köpa 16 st kragar och stapla dem två och två. Att köpa jord på påse kommer att bli väldigt dyrt. Funderar istället på om man skulle kunna blanda till något själv. Bor nära Hagby återvinningscentral som säljer Hagby jord billigt. Enligt deras hemsida bör deras jord blandas med lika delar befintlig jord. Jorden innehåller 10% mull och har höga fosfor, magnesium, kalium och kalciumhalter. De avråder från att använda NPK- gödsel i samband med plantering.
Vad tror ni skulle man kunna använda Hagby jord som bas och vad skulle man i såfall tillsätta? Tacksam för svar!
Piccante
02-03-2013, 14:32
Vad har du för befintlig jord på din tomt? Det är ju dyrt att köpa så mkt jord och i längden dyrt och jobbigt att köpa påsjord och fylla på med varje år då den har en förmåga att "försvinna" ganska fort.
Calajsa
02-03-2013, 15:05
Jag bor i ett helt nytt hus och har ca 10 cm matjord över hela tomten!
Hej,
Har du gräsmatta? I så fall kan du använda gräsklippet som gödsel (du lägger det mellan plantorna ett par tre ggr/säson fram till början mitten av juli - i ett 5 cm lager, så att du täcker all öppen jord), genom en sådan täckodling höjer du mullhalten och näringen i jorden + att du slipper vattna lika ofta och slipper så mkt ogräs.
Ang. jorden tror jag det är bra om du frågar ngn som köpt den där jorden du kunde köpa - ibland är det nämligen väldigt mkt rotogräs i jord som säljs lassvis - kolla med nån som använt jorden.
Annars är ju grönsaker olika, och täckodlar du med gräsklipp klarar du de flesta grönsaker också med ganska magra jordar under - förköp dig inte! För de pallkragar där du första året inte ska odla rotfrukter som går djupt skulle du också kunna bottna med flis och pyttegrenar och annat som långsamt bryts ner och bildar ny jord (så slipper du fylla hela kragen med ev. inköpt jord första året.)
Och så skaffar du förstås en kompost - så slipper du problemet framöver och kan själv göra din jord att fylla på med!
Lycka till.
Piccante
02-03-2013, 17:03
Om tomten är helt nyanlagd så är det förmodligen ett lager med grus eller mackadam under om de har behövt plana ut tomten eller om det ligger nära huset. Sen är det nog köpt matjord i ett lager ovanpå.
Jag är ganska skeptisk till "köpejord" i stora mängder inte bara för att det är dyrt utan för att påsjord mest består av torv och inte ger någon struktur alls och matjord man köper i lass från återvinningsstationer mm kan innehålla allt från massa ogräs till gamla batterier, spik och cementklumpar.
Innan man köper bör man lära känna sin egen jord. Som EKLO skriver ska du odla någon rotgrönsak så kan deras rötter söka sig djupare än pallen du odlar i och då är det bra att luckra jorden under och förbättra den istället för att bara köpa nytt och lägga på ytan. Blandar du befintliga jorden så blir ju volymen större med när du luckrar den.
Calajsa
02-03-2013, 19:14
Tack för svaren! Jag har tyvärr ingen gräsmatta än men den kommer om bara snön vill försvinna nån gång! Smart att fylla nedersta kragen med flis och pinnar. Självklart måste jag skaffa mig en kompost så att jag inte har samma bekymmer nästa år! Det blir svårt att blanda kompostjorden med befintlig jord eftersom jag i princip inte har någon om jag inte gräver stora hål på tomten. Känner tyvärr ingen som har köpt Hagby jord men har googlat och bara hittat nöjda kunder. Har förstått att en del menar på att man kan så direkt i kompostjord men där är inte alla överrens och jag vet inte om jag vågar chansa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.