Ålgryte
Jag har den senaste tiden fått flera samtal från personer som på bruten engelska påstår sig ringa från Microsoft och vill ha info om min dator unsure.gif spam.gif

Vid sökning på nätet har jag förstått att de använder flera olika telefonnummer från utlandet. Hur funkar det? Kan man ringa från utlandet och telefonen visar ett svenskt nummer???

Hur får dessa bedragare tag i telefonnumren? Finns det register med datorinnehavares telefonnummer? Jag är ansluten till NIX-registret och slipper telefonförsäljare men dessa utländska bedragare kan jag tydligen inte skydda mig mot. ranting.gif
Peztis
När de har ringt till oss så har det sett ut som att de ringer från England.

Antar att de använder sig av telefonkatalogen, den finns ju på internet... smile.gif Och man väl förutsätter att alla hushåll har en dator.
Ålgryte
De senaste dagarna har de ringt från 015672539999, 02063971127 och 09712179508. De är långa nummer som jag trodde var svenska....
gnon49
Ser jag konstiga nummer på displayen svarar jag inte. Sist var det ett nummer som började på 000000.... Annars brukar det ju ofta vara 040..., 019.... som ringer o hoppas jag skall lyfta luren. Dessa telefonförsäljare som väl är moderna tiders nasare. Telefonlistor kan man väl köpa misstänker jag. Sedan får robotar sköta grovjobbet att ringa upp offren.
Piccante
De behöver ju inte nödvändigtvis veta vilka som är datorinnehavare osv. Microsofts produkter används väl av sådär 80- 90% av alla hemdatoranvändare så det går ju alltid att chansa och träffa rätt... Jag får ibland mail från banker jag inte är kund hos om uppdatering av mina konton och ombeds uppge kontonr, eller om försändelser från fraktbolag jag inte anlitat osv.
Gunilla T
Det pågår en ständig informationsinsamling om oss så fort vi rör oss på nätet eller använder våra mobiltelefoner, en information som sedan säljs vidare.

Ett mail bör betraktas som ett vykort...

Läste denhär boken för några veckor sedan, alla borde läsa den för eftertanke om vilken information vi lämnar efter oss;

http://www.svd.se/kultur/vi-betalar-med-in...ion_7491602.svd

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon