Full version: Söker ett ord
Christa
Jag skall beskriva ett recept på engelska eftersom det ingår i en kurs jag går och det skall vara klart idag.

Jag lägger lax i en traktörpanna med bara en skvätt olivolja i botten och låter fisken bli färdig på svag värme. Det är ju inte att koka egentligen eftersom man då oftast menar med vatten men finns det något bra ord för denna tillagningsmetod?

Det är ju svårt att söka på Tyda när jag inte ens kommer på vad det kallas på svenska.

Har ni några förslag så är jag jättetacksam.
skånepåg
Simmer?
Simmering http://en.wikipedia.org/wiki/Simmering
*Stintan*
När man låter fisk eller grönsaker koka på låg värme i lite fett så att det ångas i sitt eget spad kallas det "svettas".
Christa
CITAT (skånepåg @ 03-03-2013, 10:46) *

Jag var lite inne på simmer också men i länken du har med så står det att man då tillagar maten i vatten strax under kokpunkten. I mitt fall ligger det ju inte i vatten men vi tillsätter någon matsked vatten i slutet så det blir lite ånga.

Inte lätt att veta hur de andra uppfattar det. Det är studerande från hela jorden som är med på kursen så det kanske är en kines som läser mitt recept och sedan slår upp ordet för att se vad jag menar.

CITAT (*Stintan* @ 03-03-2013, 10:51) *
När man låter fisk eller grönsaker koka på låg värme i lite fett så att det ångas i sitt eget spad kallas det "svettas".

Hm, om jag skriver svettas i tyda så kopplar dom ju inte ihop det med mat. Kanske steamed kan fungera i alla fall?
Anma
Jag låter min fisk sjuda tills den blir klar. Vad det heter på engelska vet jag inte.

Direktöversatt från google translate: låt fisken sjuda - let the fish simmer
*Stintan*
Let the fish slowly be steamboiled in it´s own liquid

CITAT (Anma @ 03-03-2013, 11:02) *
Jag låter min fisk sjuda tills den blir klar. Vad det heter på engelska vet jag inte.

Direktöversatt från google translate: låt fisken sjuda - let the fish simmer

Men det är ju något annat.
skånepåg
Simmer är väl bara tillagningssättet som boil fast under kokpunkten, man tillägger let it simmer in oil and add a tablespoon of water to create little steam?
Anma
CITAT (*Stintan* @ 03-03-2013, 11:25) *
Men det är ju något annat.

Ja kanske det, men det är bara lite olja och fiskens egen vätska som den sjuder i, och en skvätt matlagningsvin. Jag använder fel term helt enkelt. Men det låter mycket trevligare med att fisken sjuder än att den svettas. smile.gif
Peztis
Simmer är sjuda, dvs det ligger i hett vatten.

Jag undrar om inte bräsera är det närmaste och på engelska heter det då braise. Visserligen ger man det först en brynt yta men...

Här hittade jag en sida med olika matlagningstermer.

Finns något som heter kort spad också... Hittade det här.
Hittade en sida med engelsk matlagningsterminologi.
EKLO
Om du inte har ngn vätska i traktörpannan (vatten eller vin el dyl) skulle jag ändå säga att du steker fisken - stek på mkt låg värme i lite olivolja, så skulle jag beskriva det. Har du lite vätska ihop med oljan skulle jag säga att du ångar fisken, ångkokar...
Christa
Tack så jättemycket för alla svar wub.gif

Jag skall läsa och fundera lite.
Peztis
Fast om man ångkokar ska köttet inte komma i kontakt med vattnet, endast ångan.
*Stintan*
CITAT (Peztis @ 03-03-2013, 16:36) *
Fast om man ångkokar ska köttet inte komma i kontakt med vattnet, endast ångan.

Om man gör det i en traktörpanna med bara lite olja eller smör så blir det ångkokt på samma vis som om man skulle slå in fisken med en smörklick i folie och lägger i ugnen på låg värme. Fisken avger ånga eftersom den innehåller vätska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon