Full version: Mungbönor!
Silli
Hej!

Jag köpte för några veckor sedan mungbönor på en asiatisk livsmedelsaffär.
La dessa i blöt men glömde sedan bort dem, så några hade börjat gro.
Så nu har jag satt ner dessa i en krua och hoppas på att något sker.
Till min fråga, hur tror ni dessa bönor klarar sig inomhus?
Har inte hittat någonting om mungbönor i forumet, så jag är hur tacksam som helst för svar.
Vet man mer om dessa bönor (odlat själv osv) så är det såklart också kul att höra.

I övrigt har jag vita bönor, linser och chili på gång. Ska bli spännande att se resultatet!
Vet ni något annat som är relativt lätt att odla inomhus? Bör tillägga att jag har tillgång till inglasad balkong i sydläge.

Tack på förhand!! smile.gif
Piccante
Jag har oxå mungbönplantor hemma nu! De gror alltid lätt och växer snabbt men jag fick ingen skörd på dom förra gången jag odlade dom ute. Har du inglasad balkong däremot så kommer de säkert trivas.
Linser har jag aldrig testat. Är det vanliga linser från affären som grodde?
Preussen
CITAT (Silli @ 03-03-2013, 09:41) *
Hej!

Har inte hittat någonting om mungbönor i forumet, så jag är hur tacksam som helst för svar.
Vet man mer om dessa bönor (odlat själv osv) så är det såklart också kul att höra.

I övrigt har jag vita bönor, linser och chili på gång. Ska bli spännande att se resultatet!
Vet ni något annat som är relativt lätt att odla inomhus? Bör tillägga att jag har tillgång till inglasad balkong i sydläge.

Googlar du linsodling får du upp en slu-rapport om just linsodling i Sverige. För några år sen odlade jag linser köpta i mataffären, resultatet blev väl hyfsat. Jag direktsådde på friland. Det krävs ju lite areal för att det ska bli nämdvärd skörd av torrböna således det inte är en högväxande sort. Spännande med mungböna men jag tror du får mer skörd om du groddar dem än odlar dem. Baljväxter lever i vill gärna ha speciell bakteriekultur för att kunna växa på ett bra sätt (och fixera kväve). Svårt att få bakteriekulturen genom påsjordar men ta lite jord från en åker eller grönsaksland och lägg i krukan. Om du har begränsat utrymme ppå balkongen hade jag odlat mer växter som vill ha växthusmiljö, tex chile, tomat, gurka, melon och odlat baljväxter på annan plats utomhus. Högväxande skärbönor och sockerärtor är att föredra om man har ont om utrymme.

CITAT (Silli @ 03-03-2013, 09:41) *
Hej!

Googlar du linsodling får du upp en slu-rapport om just linsodling i Sverige. För några år sen odlade jag linser köpta i mataffären, resultatet blev väl hyfsat. Jag direktsådde på friland. Det krävs ju lite areal för att det ska bli nämdvärd skörd av torrböna således det inte är en högväxande sort. Spännande med mungböna men jag tror du får mer skörd om du groddar dem än odlar dem. Baljväxter vill gärna ha speciell bakteriekultur för att kunna växa på ett bra sätt (och fixera kväve). Svårt att få bakteriekulturen genom påsjordar men ta lite jord från en åker eller grönsaksland och lägg i krukan. Om du har begränsat utrymme ppå balkongen hade jag odlat mer växter som vill ha växthusmiljö, tex chile, tomat, gurka, melon och odlat baljväxter på annan plats utomhus. Högväxande skärbönor och sockerärtor är att föredra om man har ont om utrymme.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon