Full version: Örter till te!
Silli
Som rubriken lyder!
Vilka örter använder ni när ni gör eget te?
Skulle vara kul att få lite ny inspiration! smile.gif
Chili Linkan
En mix av: Pepparmynta, bockhornsklöverfrö, anis, lakritsrot och färnkål! Mycket bra och renande te. Dem är renande var för sig, men tillsammans får dem en synergi effekt. Dem hjälper njuren att ta hand om gifter i blodet som man sedan kan pissa ut.
Rebecca
CITAT (Chili Linkan @ 03-03-2013, 12:45) *
En mix av: Pepparmynta, bockhornsklöverfrö, anis, lakritsrot och färnkål! Mycket bra och renande te. Dem är renande var för sig, men tillsammans får dem en synergi effekt. Dem hjälper njuren att ta hand om gifter i blodet som man sedan kan pissa ut.

Odlar du det själv eller köper man sånt torkat...? confused.gif
Chili Linkan
Det mesta kan man nog odla själv, men jag köper ett kilo av var åt gången, det räcker länge. smile.gif Och fänkål stavas det nog...
Rebecca
Låter gott! Bra tips. Jag dricker mycket Yogi-te som också ofta innehåller lakritsrot och anis. Jag gillar det skarpt smile.gif
Myosotis
Citronmeliss och basilika lär vara svagt smärtstillande. Jag tillsätter ibland citronmeliss i svart te när jag har lite ont i huvudet, jag inbillar mig att det hjälper och det är väldigt gott.
Chili Linkan
CITAT (Rebecca @ 03-03-2013, 17:36) *
Låter gott! Bra tips. Jag dricker mycket Yogi-te som också ofta innehåller lakritsrot och anis. Jag gillar det skarpt smile.gif

Ja jag tycker det är gott! Jag brukar koka en 8liters kastrull åt gången, dricker det mest kallt/rumstempererat, men man kan även värma det om man vill. För bäst smak och effekt får det om man låter vattnet börja skjuda sedan ställer man av det och tillsätter örterna, jag kör c:a en matsked av varje utom pepparmyntan som jag tar två utav, sen rör om lite lätt och låt det stå över natten. Sen häller jag det genom en sil i en tillbringare.

Lakrits och anis toner hittar du gott om i detta te, och man kan nog variera ingredienserna lite som man vill. Vill man ha mer av nånting för att förhöja smaken av det kan man göra så.
Rebecca
CITAT (Chili Linkan @ 03-03-2013, 19:28) *
Ja jag tycker det är gott! Jag brukar koka en 8liters kastrull åt gången, dricker det mest kallt/rumstempererat, men man kan även värma det om man vill. För bäst smak och effekt får det om man låter vattnet börja skjuda sedan ställer man av det och tillsätter örterna, jag kör c:a en matsked av varje utom pepparmyntan som jag tar två utav, sen rör om lite lätt och låt det stå över natten. Sen häller jag det genom en sil i en tillbringare.

Lakrits och anis toner hittar du gott om i detta te, och man kan nog variera ingredienserna lite som man vill. Vill man ha mer av nånting för att förhöja smaken av det kan man göra så.

Mums! Har du resten av teet i kylen då, eftersom du gör så mycket? Finns ett Yogi-te jag tycker är så gott, med lime i. Det kanske kan funka att blanda i också? Ska definitivt kollas upp det här biggrin.gif
Chili Linkan
Skall du dricka det för smakens skull kan du göra som du vill, annars bör du inte lägga till eller ta bort någonting. Och ja jag häller upp det på flaska och förvarar i kylen.
ingrids
Jag gillar att ha i lite svartvinbärsblad, och så myntor förstås. Lindblommor har jag köpt på påse i väntan på att mina egna lindar växer till sig. Fast träd och buskar kanske inte är kryddväxter så.
Peztis
Om man dricker örtteer så är det ofta för att få en speciell effekt till skillnad mot "riktigt" te som oftast är för smakens skull.

Om du är intresserad att veta mer råder jag dig att köpa en bok eller på annat sätt (t ex internet) hitta mer information om vad olika växter kan hjälpa till med. Det är väldigt intressant.

För ett par år sedan gjorde jag ett "host-te". Jag gick igenom en bok om örter som jag fått och kollade vad jag hade i trädgården. Plockade och torkade. Min man hade en besvärlig hosta vid tillfället och det hjälpte faktiskt.

Oj, läser mitt inlägg igen och jag låter nästan som en liten häxa! biggrin.gif

Jag är absolut inte sådan men det kan vara värt att ta reda på vad olika örter gör innan man dricker det för att det är gott. Många är urindrivande och det är kanske inte så lämpligt om man är dålig på att få i sig vätska osv.
Chili Linkan
Om vi säger så här: Dricker man kaffe eller vanligt te, utan att bry sig. Så är knappast nått ört te värre i alla fall. Kaffe innehåler tex förutom koffein, c:a 50 giftiga syror. Och ibland ser kaffedrickarna ett blått skimmer på ytan av sitt kaffe (speciellt om man dricker svart) då betyder det att man fått bönor som blivit snabb torkade i skördemaskinernas diesel avgaser, och är alltså diesel rester man får i sig även. Samtidigt som folk svälter för "det finns inte tillräckligt med mat". Dem kunde ju odlat mat istället för kaffe tex.

Äter man mycket saltad mat (salt binder vätska) så är det också betydligt värre än lite urindrivande te.

Bara lite synpukter från lilla mig. smile.gif
Rebecca
CITAT (Peztis @ 07-03-2013, 17:02) *
Jag är absolut inte sådan men det kan vara värt att ta reda på vad olika örter gör innan man dricker det för att det är gott. Många är urindrivande och det är kanske inte så lämpligt om man är dålig på att få i sig vätska osv.

Men te och kaffe överlag är väl urindrivande? Jag är helt med på vad du menar - man ska kolla vad man stoppar i sig - men det känns lite nyttigare att göra sitt eget örtte och vara medveten om tillverkningsprocessen och egenskaperna hos de örter man har i, istället för att köpa färdiga tepåsar i affären med allsköns grejer i. smile.gif
Chili Linkan
Ja precis det jag menar också, ser nu att jag kan ha formulerat mig lite elakt. Var lite stressad innan jag skulle dra till jobbet. Alltid värt att veta vad man stoppar i sig på alla plan, inget snack om det.
Peztis
CITAT (Rebecca @ 09-03-2013, 10:04) *
Men te och kaffe överlag är väl urindrivande? Jag är helt med på vad du menar - man ska kolla vad man stoppar i sig - men det känns lite nyttigare att göra sitt eget örtte och vara medveten om tillverkningsprocessen och egenskaperna hos de örter man har i, istället för att köpa färdiga tepåsar i affären med allsköns grejer i. smile.gif

Jag håller helt med om att om man gillar örtteer så är det så klart bättre att torka de egna bladen och blommorna än att köpa dem i affären. Billigare, roligare samt säkert godare och nyttigare!
Kan ju vara lite rolig gå bort-present också!

Här har du en lista på vad olika örter kan tänkas göra.
Peztis
CITAT (Chili Linkan @ 09-03-2013, 14:54) *
Ja precis det jag menar också, ser nu att jag kan ha formulerat mig lite elakt. Var lite stressad innan jag skulle dra till jobbet. Alltid värt att veta vad man stoppar i sig på alla plan, inget snack om det.

Många tycker ju att herrejisses varför bry sig, man får ju i sig avgaser och gifter och allt vad det nu är så fort man går ut, framför allt om man bor i en större stad. Så varför bry sig om vad man målar insidan av kompost eller odlingslåda med, eller i det här fallet vad teet är gjort av och hur.
Och jag resonerar som så att om jag nu kan och har möjlighet att på ett enkelt sätt hitta något som är roligt, gott, bra osv där det är mindre gift så är det väl bara bra! Då kanske de där avgaserna inte blir riktigt lika farliga... Eller hur man nu ska formulera sig. Ni fattar nog. biggrin.gif

För att återgå till ursprungsfrågan, plocka gärna några blad av svartvinbärsbusken och hallonen om du har. Det är gott och smakrikt. Och skaffa en temynta i rabatten om du inte redan har det (Visst ja, nu kom jag på att jag måste ju flytta mina! De blev lite för höga när de fick ny jord! biggrin.gif).
Eva i Skåne
För ett par dagar sedan fick jag tips om nässelte. Det ska hjälpa mot pollenallergi! Det låter fantastiskt, men dom vara flera som bedyrade att det funkade.
Dock hade dom köpt sitt av nån som säljer kryddor nere åt Österlen. Ingen av dom hade plockat nässlor och torkat till te själva.
I hälsokostbutiker finns det visst inte, vilket jag annars skulle gissat på.

God smak, nästan lite sött var deras omdöme och så då välgörande i pollensäsongen.
Chili Linkan
Diverse online hälsokostbutiker har nässlepulver. Det är mycket näringsrikt och skulle förvåna mig om det är bättre uppvärmt dock. Spirulina Platensis (en microalg) innehåller mer och fler nyttiga saker, faktum är att det är det näringsrikaste man känner till. Ett gott tips till alla.
Peztis
Eva, var det blad eller blommor? Tiden går fort och snart är det dags att dra på sig handskarna för att plocka de första små skotten... Undrar om jag kan "lura i" sonen som är pollenallergiker...?
Chili Linkan
Det är vanligen bladen som används.
Eva i Skåne
CITAT (Peztis @ 16-03-2013, 23:34) *
Eva, var det blad eller blommor? Tiden går fort och snart är det dags att dra på sig handskarna för att plocka de första små skotten... Undrar om jag kan "lura i" sonen som är pollenallergiker...?

Ja, blad var det Peztis. Det är ju värt att prova! Dom som berättade sa att dom slutat ta allergitabletter men använde visst fortfarande ögondroppar
Peztis
Tack! Än dröjer det ju med stengård snö överallt men det brukar ju gå fortare än man tror...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon