Full version: Klockranka
Leopardcookie
Har sått 5 st klockrankor i varsin torvbrikett. Nu har en av dom tittat upp med skalet kvar, och det är stenhårt. Brukar den göra så eller ska jag plocka bort det på något sätt? Sådde dom stående, vertikalt.
Eva i Skåne
Vattna på skalet så tror jag det kommer mjukas upp och lossna om några dagar.
Jag har dålig erfarenhet av att försöka hjälpa till...
Peztis
Håller med, låt det sitta kvar. Det brukar lösa sig självt, risken är betydligt större att du skadar eller helt bryter av än att skalet hämmar tillväxten så pass att det inte kommer vidare.

Men det kliar verkligen i fingrarna, man vill pillra bort det! Jag vet! biggrin.gif
jaj-51
Klart man vil hjälpa sina småttingar ... men det blir lättt mer skada än nytta.

Brukar ordna sig när bladen växer och fröskalet brukar lossa av sig själv.

lycka till
Leopardcookie
Tack för det hörrni! Jag sprayade vatten på den igårkväll och satte på locket till miniväxthuset och idag såg jag skymten av blad! Och en till liten buse som är påväg upp biggrin.gif
karinc
Jag fick tipset att mjuka upp frökapseln genom att "bädda in den" i lite blött hushållspapper. Det funkade bra; tog bara nå'n dag så föll den av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon