peanutpea
Hejsan alla trädgårdsvänner!

Jag bor i zon 2/3 vet inte exakt - det ligger nog på gränsen..
Framför mitt hus mellan de två fönster som finns där skulle jag vilja ha ett träd eller stor buske 3-4m.
Absolut inte gult vare sig på blad eller blommor och inget barrträd heller.
Ett av fönstren är köksfönstret och ja.. där brukar man ju sitta en hel del och titta ut. Fast "trädbusken" ska stå mitt emellan fönstren, men man kommer nog att se en bit av det.!
Solen är där tidigt på förmiddagen och sent på eftermiddagen och kvällen.
Bassam
Hej
Du bor på bra zon, så kan du åka till Plantagen och fråga efter trädgårdsmästare, hon eller han kan hjälpa dig bra.

H. Bassam

Hej
Du bor på bra zon, så kan du åka till Plantagen och fråga efter trädgårdsmästare, hon eller han kan hjälpa dig bra.

H. Bassam
Peztis
Bassam, Plantagen är tyvärr inte det stället man först åker för att få bra tips och idéer... Om man nu ens har dem i närheten.

peanutpea, vi ser alltså endast det ena av fönstren, det andra är skymt bakom trädet?

Stilmässigt tänker jag på en klassiker som bukettspirea, dem har vita blommor och kan bli rätt hög. Min närmar sig nog 2,5 m i alla fall och när jag i våras rensade ur den underifrån fick den ett ordenligt lyft.

Själv är jag oerhört svag för paradisbusken, det var det första jag planterade när jag flyttade hit för 14 år sedan. Den busken är nu ca 3 m hög.

Inga av dessa är några spektakulära buskar, det är sådant du hittar på Plantagen... biggrin.gif Men de är fina ändå.

En helt annan stil är ju att plantera några små träd där. Gillar du t ex hängsälg och liknande så är det ju ett träd som ser ut som en buske, lite mer stilistiskt.

Hoppas att någon annan kan ge dig bättre och roligare idéer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon