Full version: tomatodling
snusamor
Jag har ett problem med mina tomatgrodor. Jag har sådd två gånger i mitt hemmagjorda växttelt. Det är gjort på et bord där jag har gjort ett tält utav bubbelplast. Jag har stält en ugn under bordet och hängt upp exstra växtljus. I tältet har jag mellan 15-19 gr. Och ljuset är satt till att ljusa ca 7 t om dagen.
Dom fleste frörna jag sådd har kommit så fint upp, även tomaterna...men når tomaterna har fått dom första två bladen tar jag bort plastlocket så dom inte ska bli "sura"...men tomaterna torkar itellet inn...Jag fattar inte varför...dom har det inte för tort, ei häller för blött....vad är det som hender. Hjälp mig...är det nogon som har varit med om det samma, och hittat lösningen???[attachment=75284:bilde.JPG]
Annana
Hm. Vad är det för belysning? Är de gröna och vissnar ner eller gulnar hela plantan?

Jag hade nog haft ljuset igång fler timmar, och det går ju inte med "vanlig" glödlampa utan växtbelysning.

Hur är jorden? Lätt fuktig hela tiden? Omplanterade eller ej?
snusamor
Jag använder rigtigt växtljus. Tomaterna börjar visna/torka innan jag har omskolat dom. Jag använder vanlig köpt såjord. Jag lyckades rädda några få stycken, och dom har jag gett planteringsjord iblandat min egen hemmagjort kompost. Dessa 4 kommer rätts så bra. tummenupp.gif
Eva 33c
Svårt det här. Kan du ha haft sorgmyggelarver i jorden tro? Det kan ge just det symptomet att plantorna plötsligt slokar och sen vissnar, eftersom larverna äter upp de späda rötterna. Man kan få köpe jord som innehåller sorgmyggans ägg ibland. Speciellt om den lagrats länge i butiken (eller hemma).
Jag hade några paprika plantor som gjorde så i år.
hosselompan
De givna betingelserna såsom varande 7h ljus och värme är en fatal kombination som försvagar plantorna.

Med detta avfärdar jag inte på något vis de tidigare inläggen, utan ser snarare plantornas död som en konsekvens av en kombination av ofördelaktiga omständigheter.

Groningsprocessen främjas av tillskottsvärme, men sedan måste temperatur- och ljustillgång harmonieras.
Idealet är mycket ljus och hög temperatur. Emellertid är detta i princip omöjligt i detta land innan April månad, oaktat vilka ljuskällor som anbringas.

De vanliga ljuskällorna vilka saluförs är helt enkelt otillräckliga, varför man måste hålla småplantorna i en sval omgivning tills naturligt ljus finns tillgängligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon