Full version: Vattenskott lönn
Vårdrömma
Hejsan alla vårglada!!

Jag undrar om det går att beskära vattenskott på lönn nu i mars?
Vet ju att de större beskärningsaktiviteterna på lönn ska ske under JAS, men det kliar i saxen...!

hälsningar från Alingsås
kerstinbern
Ja, det tycks vara det problemet många har att det " kliar i saxen", och det är väl därför 80% av fruktträden ser ut som de gör också? Kanske kan man behandla sekatören med kortisonsalva?
Cilla
Mitt svar: Det beror på. Är det en hamlad eller formbeskuren lönn? Hur kommer det sig att den skjutit skott? Hur gamla oc h grova är skotten du vill beskära? Var i landet finns lönnen? Är det värdefullt att den ska leva frisk och länge, eller är det ett träd för kort sikt?
Vårdrömma
Hej Cilla, tack för ditt svar!

Det är en ginnalalönn som inte beskurits på många år, jag tror den är planterad i början på 90-talet. Den finns i zon 3.

Förra året kom jag in i bilden, och började då forma den. jag beskar under JAS. vattenskotten har kommit där jag klippt. jag har läst på och tittat på bilder hur man ska göra, för att inte göra fel, men kanske vattenskotten beror på att jag trots allt misslyckades, och inte skar på rätt sätt?

Skotten jag vill ta bort är unga från förra året, och jag är väl mest ute efter att det ska bli så bra som möjligt.

Vill det ska leva länge, det är ett fint träd, vackert på sommaren och med vackra höstfärger.

mvh Lotta!
Huggorm
Vattenskotten kommer för att du skurit för mycket, trädet försöker kompensera den förlorade bladmassan. Det kommer dessutom mer vattenskott om man skär på våren än på hösten.

Man brukar kunna skära bort vattenskott utan problem, de är så tunna att det bara blir begränsade skador.
Fjortispower
CITAT (kerstinbern @ 04-03-2013, 14:53) *
Ja, det tycks vara det problemet många har att det " kliar i saxen", och det är väl därför 80% av fruktträden ser ut som de gör också? Kanske kan man behandla sekatören med kortisonsalva?

återigen rotfl.gif
Cilla
Hej Lotta,
Man skulle behöva se för att säga lite mer. Generellt behöver inte ginnalalönn beskäras. Den är fullt kapabel att skapa bra krona av sig själv efter uppbyggnad och uppstamning.

Den svarar närapå alltid på beskärning med pigga lite snett och "kantigt" vinklade skott elelr skottkaskader vid snittställen, och det är lätt därför att se att denna sort inte passar för beskärning. Annat än eventuellt formbeskärning där man vill forma yttre kronsilhuetten som ett klot, kloss eller liknande, men en sådan har jag nog aldrig sett.

Varför vill du nu ta bort en hel årsproduktion som trädet gjort? Slutsatserna av förra beskärningen, om dessa skott inte blev den effekt du ville ha, är inte att beskära mer. Utan låta trädet utveckla dessa skott och grenar så att trädet så småningom återfår ett naturligt växtsätt.

Men som sagt, man måste se mer och veta mer om ursprungstankarna du hade med beskärningen. Vad ville du skulle ske? Vad vill du ska ske nu?

För så länge trädet inte hyvlas av varje år så kommer det att vilja kompensera sig och återställa sig. Och att växa...

Har du sett en fullt utvecklad ginnalalönn någon gång? Kräver lite fler år än 20 år. Sorten har varit ett modeträd sedan 1990-talet, och det har gjort att många inte vet hur fantastiska de är efter de första 30 "spretiga" och lite lätt assymetriska åren. Och de fantastiska kronorna efter 30-40 år skapas inte av människans beskärningsverktyg, utan av trädets årliga egen tillväxt...

Flerstammig, ännu ung

Vuxen:
Se bild (Acer ginnala, på engelska Amur maple) här
https://findery.com/sets/249109199295?at=41...5.966796875%2C3

CITAT (Vårdrömma @ 05-03-2013, 13:57) *
Hej Cilla, tack för ditt svar!

Det är en ginnalalönn som inte beskurits på många år, jag tror den är planterad i början på 90-talet. Den finns i zon 3.

Förra året kom jag in i bilden, och började då forma den. jag beskar under JAS. vattenskotten har kommit där jag klippt. jag har läst på och tittat på bilder hur man ska göra, för att inte göra fel, men kanske vattenskotten beror på att jag trots allt misslyckades, och inte skar på rätt sätt?

Skotten jag vill ta bort är unga från förra året, och jag är väl mest ute efter att det ska bli så bra som möjligt.

Vill det ska leva länge, det är ett fint träd, vackert på sommaren och med vackra höstfärger.

mvh Lotta!
Gossen Ruda
Hoppar in här. Jag frågade förra året om min vildvuxna Ginnalalönn, http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=115459. Gick och funderade på vad jag skulle göra och resultatet blev att jag gjorde inget, vilket inte var så dumt för den skickade upp nya skott nerifrån och ser nu mycket bättre ut. Däremot måste jag flytta den, den står alldeles för nära huset och en stor trädbuxbom. 3 år gammal, den borde gå att flytta.

Sen måste jag berätta. Anledningen till att jag skaffade dessa träd är att jag upptäckte några fantastiska Ginnalalönnar i en offentlig plantering, tillsammans med Gullregn. Helt underbara välvuxna träd som var översållade med bin vid blommningen. Men, något år efter jag sett dessa "städade" Park och Natur. Grenar på Guillregnen kapades och lönnarna sågades ner jäms med fotknölarna. En klåfingrig skövling mao. De ser inte granna ut nu men kanske kan de växa till sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon