Hej Lotta,
Man skulle behöva se för att säga lite mer. Generellt behöver inte ginnalalönn beskäras. Den är fullt kapabel att skapa bra krona av sig själv efter uppbyggnad och uppstamning.
Den svarar närapå alltid på beskärning med pigga lite snett och "kantigt" vinklade skott elelr skottkaskader vid snittställen, och det är lätt därför att se att denna sort inte passar för beskärning. Annat än eventuellt formbeskärning där man vill forma yttre kronsilhuetten som ett klot, kloss eller liknande, men en sådan har jag nog aldrig sett.
Varför vill du nu ta bort en hel årsproduktion som trädet gjort? Slutsatserna av förra beskärningen, om dessa skott inte blev den effekt du ville ha, är inte att beskära mer. Utan låta trädet utveckla dessa skott och grenar så att trädet så småningom återfår ett naturligt växtsätt.
Men som sagt, man måste se mer och veta mer om ursprungstankarna du hade med beskärningen. Vad ville du skulle ske? Vad vill du ska ske nu?
För så länge trädet inte hyvlas av varje år så kommer det att vilja kompensera sig och återställa sig. Och att växa...
Har du sett en fullt utvecklad ginnalalönn någon gång? Kräver lite fler år än 20 år. Sorten har varit ett modeträd sedan 1990-talet, och det har gjort att många inte vet hur fantastiska de är efter de första 30 "spretiga" och lite lätt assymetriska åren. Och de fantastiska kronorna efter 30-40 år skapas inte av människans beskärningsverktyg, utan av trädets årliga egen tillväxt...
Flerstammig, ännu ung

Vuxen:
Se bild (Acer ginnala, på engelska Amur maple) här
https://findery.com/sets/249109199295?at=41...5.966796875%2C3CITAT (Vårdrömma @ 05-03-2013, 13:57)

Hej Cilla, tack för ditt svar!
Det är en ginnalalönn som inte beskurits på många år, jag tror den är planterad i början på 90-talet. Den finns i zon 3.
Förra året kom jag in i bilden, och började då forma den. jag beskar under JAS. vattenskotten har kommit där jag klippt. jag har läst på och tittat på bilder hur man ska göra, för att inte göra fel, men kanske vattenskotten beror på att jag trots allt misslyckades, och inte skar på rätt sätt?
Skotten jag vill ta bort är unga från förra året, och jag är väl mest ute efter att det ska bli så bra som möjligt.
Vill det ska leva länge, det är ett fint träd, vackert på sommaren och med vackra höstfärger.
mvh Lotta!