Leopardcookie
Skrev i en annan tråd, men kanske fler ser och läser det i ett eget inlägg.

Kan jag vänta mig äpplen av det här trädet, eller är det på tok för hårt beskuret?

Cilla
Det ser ut att finnas en och annan blomknoppsbärande gren, men som du skriver är det inte så många. Trädet är starkt urglesat och lite toppkapat här och var. Tillväxten ser inte ut att vara så god. Men det finns värre!

Kika själv så ser du, på skotten längst ut. De bladbärande knopparna ligger som små platta trianglar på grenarna, medan de blombärande sitter på små "skaft" (kallas sporrar) och är rundare.

Grenlära:
http://www.juniper.se/tradvard/grenlara.htm

För att det ska bli blomknoppar krävs att en gren är minst 3 år gammal.
Om det sedan blir frukt är en annan fråga som har med vädret under blomning att göra (bin jobbar/poollinerar under vackert väder), om det finns pollinerande träd i närheten, om trädet orkar utveckla frukten mm.

Det man kan säga med säkerhet nu är om det finns blomknopp eller ej.
Cilla
Här är en annan länk som har bilder på olika knoppar och fruktgrenar:

Knopplära:
http://www.juniper.se/tradvard/knopplara.htm

Leopardcookie
Men visst är det så att man ska klippa av grenar som pekar uppåt? Det är jättesynd att det blivit toppkapat, men jag hade ingen koll på vad min sambo gjorde när han bestämde sig för att såga av topparna crying.gif
När det kommer vattenskott (det lär det ju göra?), kan jag försöka forma om det med hjälp av dessa? Behålla några som växer uppåt så man får tillbaka en "topp"?
Medveten om att det kanske kommer se förjävligt ut, men om det bara blir bättre sen så är ju det ok.. Kanske skulle anlita ett proffs att beskära nästa gång... phuu
addo
CITAT (Leopardcookie @ 05-03-2013, 09:00) *
Men visst är det så att man ska klippa av grenar som pekar uppåt? Det är jättesynd att det blivit toppkapat, men jag hade ingen koll på vad min sambo gjorde när han bestämde sig för att såga av topparna crying.gif
När det kommer vattenskott (det lär det ju göra?), kan jag försöka forma om det med hjälp av dessa? Behålla några som växer uppåt så man får tillbaka en "topp"?
Medveten om att det kanske kommer se förjävligt ut, men om det bara blir bättre sen så är ju det ok.. Kanske skulle anlita ett proffs att beskära nästa gång... phuu

Att kappa uppåtväxande grenar är inte ett måste, många gör det för att slippa klättra när de ska plocka äpplena sen kan man ju forma trädet som man tycker är snyggt också. Det är där emot ett lika onaturligt växtsätt för trädet som att ha det spaljerat eller som häck.

Jag personligen skulle spara de starkaste vattenskotten och med hjälp av "tältpinne" i marken och snöre med krok över grenen böja ut de sparade vattenskotten så de får bilda nya grenar som fyller ut hålrummen i kronan. Men det är för att jag gillar onaturliga platta kronor på mina äppelträd.

Det viktigaste att tänka på är att låta trädet återfå så mycket bladmassa som möjligt efter beskäringen samt att se till att grenarna efter såren får växa ordentligt så såren vallar över.
Leopardcookie
Ja det var det jag tänkte, men nu i efterhand så ser ju inte ett platt träd särskilt vackert ut.
Trädet är beskuret igår, kommer vattenskotten nu i sommar eller nästa år, och när ska man gallra vattenskotten isf?
addo
CITAT (Leopardcookie @ 05-03-2013, 10:37) *
Ja det var det jag tänkte, men nu i efterhand så ser ju inte ett platt träd särskilt vackert ut.
Trädet är beskuret igår, kommer vattenskotten nu i sommar eller nästa år, och när ska man gallra vattenskotten isf?

Vattenskotten kommer i år. Jag skulle gallra lite försiktigt i JAS men ni kan vänta ett par säsonger lika gärna.
Cilla
Hej! Jag hinner inte svara på fulltäckande sätt för tillfället. Frågan är också mycket stor! :-)

Generellt gäller att inga träd växer nedåt, de vill sträva uppåt där det finns mest ljus. Träd som stressas av omformningar och grova beskärningar eller ständigt återkommande avhyvlingar av årsskott (oavsett om det är epicormiska skott/vattenskott eller andra) satsar mer rätt upp än träd som beskärs utifrån deras naturliga växtsätt. Träd som "avhyvlas" och toppkapas växer snabbt i höjden medan träd som beskärs lätt och i enlighet med den ursprungliga växtformen "har råd" att satsa både vinklat och horisontellt, och blir därför lägre.

Vill man ha frukt på låg höjd kan man spaljera. Då startar man beskärningarna från år 1 i trädets liv, och kan inte släppa regelbunden beskärning (årligen) eftersom omformningen mot det naturliga är stor. Ingen kan "hålla efter" ett vuxen stamträd med krona med beskärning så att det stannar på en mycket lägre höjd än det är genetiskt betingat att göra.

Ska man bli av med vattenskotten måste man bli vän med dem. Bra teknik är att
1. Förstå varför trädet tvingas satsa på dem (de är "nödskott"). Äppelträd ger vattenbskott ENDAST efter att ha blivit av med för mycket blad- och grenmassa. Alltså ska man inte svara omedelbart genom att skära mer.
2. Låta trädet kompensera sig för den för stora förlusten av gren- och bladmassa. Upphöra med beskärning 1-3 säsonger.
3. Se tecknen på att trädet kompenserat sig. Det är när tillväxten är ungefär densamma som innan trädet åsamkades grenbortfallet. I ett träd som du visar på bild är naturlig tillväxt ca 10 cm per år (i alla riktningar, inte endast rätt uppåt). Vattenskott kan bli ca 1 m långa på en säsong, och växa endast rätt upp så att det maximerar ljusinsläpp på bladen.

Och nu kommer veckans BESKÄRNINGSFRÅGA:

Vad händer om man har ett träd nu som har mängder av vattenskott som kom i fjol, om man inte beskär alls? Blir det
1) Lika många vattenskott till och därmed ännu tätare
x) Lika lång/stor tillväxt igen så att trädet blir en meter högre till
2) Inte ett enda nytt vattenskott kommer och de som växte upp förra året växer endast hälften så mycket, och bildar dessutom sidogrenar som så småningom får de uppåtriktade att naturligt böja sig i bågar och nedåt

Gissa!

Här en kort artikel!

http://www.juniper.se/tradvard/vattenskott.htm
Klint
Du skrev Gissa så då gör jag det! alt.2
Cilla
Tack Klint. Gissningstävlingen pågår fortfarande så det är bara för andra att gissa på de med!
Powerowic
Kan det kanske vara numero 2

kan inte ärligt säga att jag klipper mina uppdrag exemplariskt. Så synd att de flesta stadsäppelträd ska bli så misshandlade, Svårt att motivera för en kund att det står en massa pinnar rakt upp kvar när man är klar. Många anser att man inte är färdig. Ett totalt obeskuret träd är så mycket snyggare än ett som beskärs hårt varje år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon