Bee
Förra året blommade mina båda tujor (Brabantia) som jag har i varsin stor kruka vid altanöppningen. Det var väldigt fint med alla dessa ljusgröna blommor/kottar. Sen blev det bruna blomställningar och jag trodde de skulle trilla av av sig själva men icke.
Tujorna ser fula ut med alla bruna, torra, döda kottar.

Vad göra? Skall jag klippa bort alla kottarna en och en? Eller måste jag klippa ner hela växten?
jaj-51
Kottarna brukar falla av framåt sommaren / döljas av nya skott.

Men det ser inte vackra ut med de bruna kottarna, mycket jobb att plocka bort dem.
Annana
Tuja skjuter inte skott på gammal ved, så klipp inte ner dem! Är de friska än och lever så kommer de bli gröna igen framåt våren! KOttarna kan du ju pilla bort som terapiarbete om det kliar i fingrarna inöfr vårens bestyr! wink.gif
Bee
Låter som att jag får vänta in bättre tider smile.gif
Tack för råden. Särskilt det där om att dom inte skjuter nya skott om jag klipper dom!
Peztis
Hur hårt sitter det, kan du inte bara ruska om? Under min tuja (den är kanske en 6-7 m hög nu) ligger det drösar med brunt så man får borsta bort emellanåt ifrån plattorna.
Bee
Dom flesta sitter ordentligt fast. Tujorna planterades i krukorna för 3 år sen och har stått där sen dess i ur och skur. Dom är ca 1,5 m höga och jag hoppas dom inte blir så mycket högre.
Peztis
Jag tror att de kommer rasa av till våren när det börjar växa igen. Fåglarna verkar hitta ätbart i dem, så lite nytta gör de i alla fall. (Positivt tänkande nu, Bee!)
karinc
CITAT (Bee @ 04-03-2013, 21:45) *
Dom flesta sitter ordentligt fast. Tujorna planterades i krukorna för 3 år sen och har stått där sen dess i ur och skur. Dom är ca 1,5 m höga och jag hoppas dom inte blir så mycket högre.

Önsktetänkande...smile.gif Iofs står mina i marken, inte i kruka, men i alla fall...
Mina thujor 1

Peztis
Haha! Ja, jag håller med. De lär knappast stanna av sig själva där du vill att de ska stanna. biggrin.gif
jimvidar
Om du inte vill ha lika många kottar i framtiden, tänk på att växter som får mycket näring och vatten får liten fruktsättning. Här kan jag berätta om min moster som skulle göra ett jordgubbsland, tyvärr så var hon nog så generös, och använde för mycket gödsel vilket resulterade i jätteblad men ingen frukt.
Huggorm
CITAT (jimvidar @ 08-04-2013, 08:01) *
Om du inte vill ha lika många kottar i framtiden, tänk på att växter som får mycket näring och vatten får liten fruktsättning. Här kan jag berätta om min moster som skulle göra ett jordgubbsland, tyvärr så var hon nog så generös, och använde för mycket gödsel vilket resulterade i jätteblad men ingen frukt.

Å andra sidan kommer de växa extra snabbt om man ger näring och vatten, och då kommer de att ha dubblat de där 1,5m på ett par år
vanjalarsa
Ska verkligen Tujor ha mycket näring? Jag kanske behöver ge mina lite isåfall. Jag har alltid trott att de vill ha det ganska näringsfattigt.
HUr är det egentligen ?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Huggorm
Thujor är skapta för att växa i vanlig skogsjord, ungefär på samma ställen där det växer gran i Sverige. Mycket vatten är viktigare än mycket näring, men visst växer de fortare om de gödslas. Men vedartade växter gör snabbt slut på den näring som finns i den begränsade jorden i en kruka, så där kan man bli tvungen att gödsla till slut.
jimvidar
De kan väl växa var som helst egentligen. Men.....om man vill att de skall vara täta och gröna så blir dom det med näring och vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon