Full version: Vivor
rissen
Alla dessa vackra Vivor som man nu kan köpa i affärerna.
Är dessa perenna och kan planteras ut i rabatterna sedan ???
gunsta
Jag vill inte generalisera - men jag har planterat ut en 'köpe-viva' för kanske 15 år sedan och den har växt och frodats - jag har delat den till tre plantor. Blommorna har med tiden förändrats och ser mer ut som om dom vore 'vilda'. Är mycket förtjust i den och den brukar blomma mycket tidigt, jag bor i Uppland.
octachoron
Om du lyckas få vivorna att överleva tills det blivit så pass varmt ute att det går att plantera dem så kanske det t o m blir en (liten) blomning till i år.
Jag har fått utplanterade vivor att överleva vintern och blomma, dock så brukar ca hälften av dem dö under första vintern. Tror det beror på vilken härstamning de enskilda vivorna har.
EKLO
Min enda utplanterade viva (3 år gammal) trivs (zon 1-2) och blommar lite hackigt och överraskande flera ggr per säsong!
Myosotis
Jag brukar plantera ut dem och de överlever, men mest/bara de gula har jag fått för mig. Jag vet att jag har planterat ut minst en blå som försvann. Kan det vara så att de gula är "naturligare" och därmed härdigare?
Peztis
Håller med Myo, de gula verkar vara lite härdigare. Men skam den som ger sig, man har ju inte så mycket att förlora! Inne får jag dem inte att överleva så länge, tror jag vattnar dem för mycket.
gunsta
Instämmer - den viva som jag planterade ut var/är också gul. Formen på blommorna har med åren förändrats.
rissen
Tack snälla ni för svaren. Då försöker jag att hålla liv i dom till jag kan planter ut dom.
Peztis
Jag kom på att jag faktiskt satte ut en blå viva för ett gäng år sedan. Den återkom och blommade lite två-tre år men sedan försvann den. Men det kan ju å andra sidan bero på att kirskål, blåklockor och såpnejlika trodde att de skulle bestämma den rabatten.

Den rabatten är sedan i somras övertäckt med markväv och kartonger...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon