ninale
Jag har nyanlagda rabatter runt min damm. Problemet är att jorden har sjunkit ihop och är nu mycket lägre än dammkanterna.

Klarar alla perenner (förutom pioner) att man fyller på med minst 10 cm jord ovanpå den ursprungliga planteringen?
Jag har bla strutbräken, hosta, vårkrage, prakbinka, nävor, jättedaggkåpa, rosenflockel, kantnepeta.

[attachment=75298:dammrabatten_2012.jpg]
kerstin z5-6
Ja fyll på smile.gif pioner gillar det inte , inte buskar och träd men annat går fint

Jord sjunker alltid varför nyplanterat bör vara minst 20 cm över marknivå när man planterat, tom 20 cm är ok
Peztis
Så fint du har det!
ninale
Tack thanks.gif

Ja det hela började med 4 pallkragar till jordgubbar och sallad. Nästa år utökades med 8 pallkragar till och sen blev det växthus och damm och nu perenner. Jag har massor med krukor ute under snön som väntar på våren.
Jag kan bara konstatera att jag är fast i denna fantastiska hobby med allt vad det innebär.

Skönt att höra att det bara är att ösa på med ny jord till våren. Ni som svarar på alla konstiga frågor från oss nybörjare är guld värda.
Ugglemormor
Det var ju väldigt vackert kring din damm.

Jag har en insatt del som har en pump så man kan ställa den på att det porrlar el fontän.....

Har samma beskymmer att jorden sjunker precis runt om "baljans" kanter, men fyller på med flis.
Jag har annars endast 2 ljusbladiga växter och en liten buskros längre bort i båda sidor.
Det blir rätt risigt efter vårlökarna och har tänkt att fylla de tomma områderna med nävor, låga eller annat som passar dit. Det är torr jord och soligt, har haft taklökar vilka maken retade sig på, så de åkte bort.

Att de andra växterna är mer bakom rabatten så behövs det lågt framtill så man slipper rensa så mycket ......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon