lottapotta
Jag har aldrig sått perenner tidigare och hade förberett mig för att göra det för en månad sedan, men livet kom emellan som det ju gör ibland... sad.gif
Min fråga till er erfarna här är - Är det försent att så perenner den här kommande veckan. Jag bor i zon 1-2 i Skåne nära kusten, så våren kommer lite senare än i inlandet. Men det är ju inte jättekallt längre och den kylan som finns kvar håller nog inte så länge till (kanske?).
Vad säger ni? Ska jag våga?
malcolm
Så på du, det kan inte mer än misslyckas och förkultuverar du så borde förutsättningarna var goda för ett lyckat resultat, misslyckas det så är det inga stora förluster det handlar om.
Peztis
Så på du, du har ju inte så mycket att förlora. Och många ska ju sås i dessa faggor - har inte heller kommit i gång än men då bor jag ju i o f s i Sthlms-området.
Kanske du inte hinner få blomning i år men å andra sidan så blommar inte alla perenner första året.
lottapotta
thanks.gif
Tack båda för snabbt svar! Och vilka bra och positiva svar sen!
Nu loggar jag ut och börjar så...
kerstin z5-6
Vore kul att veta vad du ska så?
lottapotta
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-03-2013, 21:55) *
Vore kul att veta vad du ska så?

Har haft lite ont om tid på sistone men nu kommer listan, Kerstin!

Anemonopsis Macrophylla - Porslinsanemon
Anemone Sylvestris - Tovsippa
Angelica Gigas -Rödkvanne
Aquilegia Vulgaris - Akleja (en massa olika)
Aquilegia Clematiflora - Klematisakleja
Aquilegia Grandiflora fl.pl.
Astrantia major - Stjärnflocka
Campanula latifolia L. - Hässleklocka
Campanula persicifolia - Storklocka
Campanula persicifolia grandiflora - Storklocka
Cercidiphyllum japonicum - Katsura
Chiastophyllum oppositifolium - Gullbåge
Delphinum hybridum - Riddarsporre
Echinops bannaticus -blå bolltistel
Echinops ritro - stor bolltistel
Eryngium planum - rysk martorn
Leonurus sibiricus - Sibirisk hjärtstilla
Lilium martagon - Krollilja
Papaver orientale - Jättevallmo (flera sorter)
Pulsatilla vulgaris - Backsippa
Pulsatilla ? - Östasiatisk sippa
Sanguisorba officinalis - Blodtopp
Saxifraga x canis dalmatica - Fjällbrud
Semiaquilegia adoxoides - Fylld dockakleja
Semiaquilegia ecalarata fl.pl. - Dockakleja
Thalictrum aquiegiifolium - Aklejruta

Puh... Det var jobbigare att skriva det än att så det! sweatingbullets.gif
kerstin z5-6
Trevliga sorter varav en del är varmgroende och kommer först tex delphinium
lottapotta
Jag hoppas att det ska gå bra!
Porslinsanemonen hyser jag inte så stort hopp för, eftersom fröna inte var färska och det har jag läst är nödvändigt. Men, men, kanske har jag tur...

Jag kom på att jag faktiskt sådde perenner förra året, fast då i växthuset när våren var i full gång. Men jag har aldrig tidigare sått sådan här vintersådd, så det är spännande.
Förra året sådde jag en Clematis fusca som jag trodde var död i höstas. Jag lät den stå kvar i växthuset över vintern och för två veckor sedan såg jag att den börjat komma upp! Så roligt!

Jag sådde också några Paulownia tomentosa (Kejsarträd) och en del Wisteria sinensis (Blåregn, vars frö jag plockade i La Foce i Toscana två år tidigare). De blev alla jättefina första säsongen och i höstas blev de nergrävda i sina krukor i landet och täckta med mycket halm. Hoppas, hoppas, hoppas de klarat sig!

Förra året var mitt allra första som förkultiverare och OJ vad roligt det är!
Jag var som tokig och förkultiverade nästan alla grönsaker som skulle odlas, 14 olika tomatsorter och mängder av sommarblommor. Jag kan berätta att jag slet som tusan med all omskolning... happy.gif Men fina sommarrabatter blev det! Och goda tomater även om det inte blev så många den kalla sommaren. Människorna runt omkring mig blev glada för de fick plantor.

Så det här året tänkte jag inte vara sämre. 15 tomatsorter satta, chili, paprika, kronärtskockor, purjolök, alla dessa ovannämnda perenner och så ska jag nu börja med sommarblommorna och så blir det förstås ännu mer grönsaker. Mycket jobb och tid läggs på detta, men glädjen av allt odlat är enorm och värt allt!
kerstin z5-6
Glädjen i att så och se det gro är en underbar upplevelse! Har du tur gror porslinsklockan ändå.. släng inte sådden den kan gro mkt sent ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon