Tapio
Halaj!

Numera när man handlar på småfirmor ber de om ens namn, adress, tel. etc ner till skonumret.
Jag vet att det gjordes någon lagförändring med kassaapparaterna, för några år sedan, så att det skulle försvåra för svarta affärer.
Finns det ett samband?
Måste man ange namn, etc. för att kunna handla?

Det irriterar mig att jag måste tjafsa med detta varenda gång jag handlar.
Nu har jag börjat få spam på telefonen från en mekonomenverkstad, och de slutar inte trots att jag ringde och sa till.

//T
gnon49
Om ev garanti skall gälla eller om man är missnöjd på något annat sätt så gäller nog att man uppger sitt namn mm. Däremot gillar jag inte att jag ofta måste skapa ett konto för att handla på nätet. Reklam via mejl blockar jag så det är inget problem.
Peztis
Har också tänkt på det ibland.

Vad gäller e-mail så har jag ett hotmail-konto där allt sådant samlas, det kollar jag inte av lika ofta som min andra e-mailadress.
malarmaster
handlar du kontant/med kort finns ingen anledning att lämna namn,endast isåfall om det lämnas garanti på varan då namnet bör stå på kvittot/garantisedeln.
handlar du på nätet krävs oftast att du skapar ett konto och det är givetvis för att lägga in dig på ett kundregister.
annars vill de flesta att man går med i "kundklubb" eller annat just för att du skall hamna i deras reklamutskickslista,oftast lockar de med bonuspoäng eller liknande för att du skall nappa.
men som sagt,handlar du och betalar i kassan finns ingen anledning att lämna namn.
kassaregisterlagen har inget med det att göra,det är en sak som skatteverket använder för att registrera kontantregistreringen och inget annat,det finns redan tiotals sätt att kringgå det om man nu är ohederlig. ulf
Tapio
Halaj!

Tack för svar!

Men varför gör de det då?
Det är ju inte enstaka heller, utan många butiker som gör det!

För någon vecka sen var jag på Claessons och köpte dalbränd tjära. Inte precis en garantivara.
-hej, är du kund här?
-ja
-vad heter du?
-Tapio
så får jag stå där och vänta på att fröken lyckas att knappa fram mig på sitt kundregister innan jag får köpa varan. Hittar hon mig inte får jag stå där och bokstavera hela namnet och vänta lite till…
vad nyttar det till?
Vafan spelar det för roll för dem att veta att jag var där och köpte en flaska linolja för ett år sedan?

Att det är bra att hålla koll på hur mycket tjära som går åt fattar jag, men inte att det skulle spela nån roll om det är nisse eller pelle som köpte en flarra förra veckan?

//T
Peztis
Oj, om du visste vad man kan göra med ett kundregister och vad den och den personen har köpt! All info man kan få om sina kunder är guld värt ur marknadsföringssynpunkt.
Tapio
Halaj!

Jag tror mig ha hyfsad koll:
http://donttrack.us/

Visst, har du t.ex. ICAkort går det att kartlägga ditt liv ganska bra mha. Dina inköp.
Men vi pratar små firmor här. Sådana man besöker högst en gång i månaden. Just de som snokar efter mina uppgifter. Jag har vad jag kan minnas inte efterfrågats min identitet på Konsum.

Allvarligt talat, vad får någon ut av att registrera att jag har köpt lite balsamterpentin förra året? Inte ens när de samkör uppgifterna från Johans MC, där det visar sig att min hoj har bakdäcksdimension 180/55-17, gestaltar sig en gärningsmannaprofil precis.

//T
kerstinbern
De kan också sälja kundregistret och den som köper kan köpa kundregister från många företag, för att skapa riktad reklam.

Numera säljer även privata vårdföretag patientadresser till b l a försäkringsbolag:

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/vardbo...r-om-patienter/

Med alla sannolikhet säljer de även patientjournaler, det är ju mycket mera värdefullt för försäkringsbolagen.
Zixten
CITAT (Tapio @ 05-03-2013, 10:22) *
Det irriterar mig att jag måste tjafsa med detta varenda gång jag handlar.
Nu har jag börjat få spam på telefonen från en mekonomenverkstad, och de slutar inte trots att jag ringde och sa till.

//T

Om det är reklamsms från mekonomen du menar så brukar dom avsluta med "Ej fler SMS, Svara Nej"
malarmaster
CITAT (kerstinbern @ 06-03-2013, 06:44) *
Med alla sannolikhet säljer de även patientjournaler, det är ju mycket mera värdefullt för försäkringsbolagen.

det gör de säkert,att det är konfidentiella uppgifter samt att det är ett lagbrott att sprida uppgifter om innehållet i en journal bryr de sig inte om,bara man kan tjäna pengar.alla läkare och övrig personal i den privata vården är kriminella och syftet är ju inte att vårda utan tjäna pengar som sedan förs ut till skatteparadis. Eller?
Herregud,Kerstin Bern,vänsterpropagandan tar nya uttryck.kom med fakta istället för insinuanta påhopp.
Hittar du inga bra reportage att hänvisa till? ulf
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag håller med dig malarmaster att Kerstinbern´s kommunistpropaganda är lite väl mycket ibland
Gossen Ruda
Skönt att någon annan tog upp frågan, jag orkade inte men reagerade.
Tapio
CITAT (Zixten @ 06-03-2013, 20:01) *
Om det är reklamsms från mekonomen du menar så brukar dom avsluta med "Ej fler SMS, Svara Nej"

Halaj!

De dj-la ormarna har skickat ett SMS utan svarsmöjlighet.

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon