Har köpt dessa frön på Granngården för jag behövde lite blå utfyllnad i rabatten och jag kan inte hitta någon bra info om dom nånstans, och på påsen står inte höjd. Är det någon som vet hur höga de blir?! Man vill ju veta om man kan plantera dom längst bak, mitten eller fram i rabatten... Hm.
Gunilla T
06-03-2013, 10:12
Om det är den vanliga vildväxande lupinen brukar de väl bli kanske 50 cm i höjd.
Har för mig att moderplantan dör efter frösättningen så om den trivs kommer inte plantan tillbaks på samma ställe utan du kommer att hitta dem lite här och där.
Lupinen tillhör det man brukar kalla pionjärväxter, de dyker upp i torra och näringsfattiga miljöer såsom banvallar och vägkanter där påverkan skett och skapat en tom yta. En mineralrik miljö utan konkurrens med annan växtlighet. Lupiner är kvävefixerande växter och deras uppgift är att bana väg för mer långsamväxande växtlighet som sedan tar över.
En trädgårdsrabatt med bra jord är inte en optimal miljö för lupinen, kanske går det bra första året men bli inte besviken om den försvinner.
Eva 33c
06-03-2013, 12:55
Den art som finns i den där påsen heter Lupinus angustifolius, (blålupin) och är en ettårig art av lupin. Jag hittade en uppgift om att den blir ca 50-70cm hög. Om du söker på det vetenskapliga namnet kan du säkert hitta mer information om den.
Leopardcookie
06-03-2013, 18:07
Tack Eva! Nu hittade jag ju många fler bilder på hur den ser ut (tycker inte påsen med fröerna gav rätt bild av dom). Då ska jag ju inte ha den som kantväxt iaf!
Tach Gunilla för ditt svar också, det missade jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.