tufflah
06-03-2013, 07:13
Hej jag har problem med mina tomatplantor. De får som grått ser ut som mögel under bladen. Sedan Gulnar bladen. Jag har plockat av de blad jag ser är angripna och sprayat med vatten och bikarbonat men de kommer hela tiden tillbaka.
Finns de något annat jag kan göra eller är de bara å kasta å börja om som gäller. :/
Tacksam för svar.
Hör känner en bild med.
mögel
Hej
Det är bättre att ta bort skadad växter, men kvar växterna kan du spreja dem på (Koppar fungicid) För att skydda dem.
H.Bassam
Eva i Västerås
07-03-2013, 10:02
Sprayar jag mot svamp brukar jag göra det med natriumbensoat, typ atamon.
Det är ju svampmedel och tillåtet i mat, så det känns mindre giftigt.
Något mindre effektivt än kopparsalter förmodligen, men jag prioriterar den lägre giftigheten.
CITAT (Eva i Västerås @ 07-03-2013, 10:02)

Sprayar jag mot svamp brukar jag göra det med natriumbensoat, typ atamon.
Det är ju svampmedel och tillåtet i mat, så det känns mindre giftigt.
Något mindre effektivt än kopparsalter förmodligen, men jag prioriterar den lägre giftigheten.
Hur doserar du, och hur ofta sprayar du?
Har två citroner m lite mögel på som jag behöver göra något åt.....
tufflah
07-03-2013, 11:10
CITAT (Bassam @ 07-03-2013, 00:30)

Hej
Det är bättre att ta bort skadad växter, men kvar växterna kan du spreja dem på (Koppar fungicid) För att skydda dem.
H.Bassam
Ja jag vill ju helst att de ska vara så gift fritt som möjligt då de är matproduserande växter.
hmm.. är de den där med en glad gubbe på förpackningen som man använder i sylt å saft?
hur doserar du då?
Hej
Du kan använda den här recept:
Atamonvatten 1/10dels flaska atamon + 1 liter vatten.
Obs: den kan bromsa Svamp, för att du ska få bra resultat, de ska spreja minst tre gångar, avstånd mellan dem 10 dagar.
H.Bassam
Eva i Västerås
08-03-2013, 08:05
Tack Bassam,
Jag har snarast kört med en liten skvätt atamon i en liter vatten. :=)
Blå påse, står Atamon, alt liten brun glasflaska med blå etikett med samma bild, ca 1-1,5dl.
Flytande är lättast att blanda, men kan vara svårt att få tag på.
Pulver finns oftast, nånstans i närheten av sockret. Lös det i så fall i lite varmt vatten.
Natriumbensoat är billigare, finns i kryddhyllan som pulver. Samma innehåll.
tufflah
08-03-2013, 19:26
Tack så mycket.
Ska testa så fort barnen somnat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.