kerstinh
06-03-2013, 09:47
Jag tänkte försöka mig på att odla gurkor i uterummet i år istället för bara tomater. Eftersom jag inte känner till några sorter alls, tänkte jag att det kanske finns några därute som har lite erfarenhet. Jag vill gärna ha sånt som är gott att äta direkt. Jag tänkte inte lägga in eller ha gurkorna i mat. Sedan undrar jag om det finns några sorter som är lite lättare att lyckas med. Jag tänkte odla detta tillsammans med min son som snart är 3 år, så det kan ju vara smart att maximera chanserna att lyckas... :-)
Preussen
06-03-2013, 12:10
Kinesisk slanggurka är fin, en knottring sort som är lätt att odla. Citrongurka tyckte jag smakade bra.
tufflah
07-03-2013, 11:15
Jag hade en planta av sorten Passandra förra året och trots den dåliga sommaren producerade den massor med gurkor med slätt skal ca 15 cm långa. Den har bara honblommor så den befruktar sig själv med vilket var väldigt smidigt.
Jag odlar "Market more 76" på friland. går säkert ypperligt i ett uterum också. Det är en slangurka, men den blev inte lika stora som de i mataffären, men goda och lättodlade. Har inte provat så många andra sorter eftersom jag inte har något växthus.
kerstinh
07-03-2013, 13:43
Tack för alla tipps! Jag får se vad jag hittar i affären, men av de sorter ni rekommenderar, låter alla jättegoda och enkla ju. Jag kanske får bo i en gurkdjungel i uterummet i sommar. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.