Full version: Klockmalva
kopernikus
Hej

Hur gör jag när jag sår klockmalva??

Har testat med några frön att lägga på såjord och täcka med ett tuuunt lager jord. Vattensprayat och täck med plastpåse... Ska jag göra på något annat sätt?? Tar det lång tid innan de tar sig?

Hälsn.
Kopernikus wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Kajsa

Är det Sommarmalva ( Lavatera ) du menar, den här rosa.? Sådde den förra våren och den var inte svår, den kom upp snabbt.
Men Klockmalva ( Abutilon ) som man kan övervintra som krukväxt, den har jag satt i år, tar lång tid på sig, satte den i feb. Fröna tar veckor innan dom gror, jag täckte fröna bara med perlite. Nu är plantorna 8-10 cm höga.
Siri
Har också sått klockmalva och funderat över varför de inte kommer upp,, sad.gif
Men det tar lång tid alltså.
Behöver man ha sådden fuktig hela tiden, alltså med plastpåse över eller i miniväxthus eller kan man ha dem i kruka och bara vattna underifrån?
Kajsa, hur gjorde du?
Ullet
Jag satte mina i briketter, tog ca 5 dar innan dom visade sig. Hade ingen plast på (för ovanlighetens skull) men i ett miniväxthus o lät inte briketterna torka ut. Vattnade underifrån.
Kajsa
Jag blandade såjord och perlite och överst bara perlite, ingen plastpåse över och så vattnade jag lagom. Och så gick allt sakta, men nu är dom fina.
Emser
Jag tog bara vanlig blomjord med plastpåse över och de kom upp efter ca 1 vecka. Jag sådde i två krukor en satte jag i söder fönster och den andra i norr förnster. Sådde 8 frön och nu har jag 8 klockmalvor i olika strl. köpte dem ifrån Impecta (blandadde färger...) Har toppat de storsta nu och det har redan kommit små grenar i bladklykorna...
Ti bee
Mina klockmalvor gror inte heller. sad.gif Det mesta gror faktiskt, förutom då abutilon - klockmalva, jordmandel, purpursporre och lewisia Little Plum (de sista 2 åker nu in i kylen) och kanske något mer.
Jag har mina klockmalvor sådda i miniväxthus och har hållit jämn fuktighet. 1 ynka frö har grott, fast jag är inte ens säker på att det är en kl.m. unsure.gif
Fröna har jag fått, kanske hade det varit bäst med köpta?
lilla mamma
Konstigt egentligen. Mina klockmalvor tar sig inte, men den föregående talaren hade problem med jordmandeln, jisses mina grodde värre än något annat bara genom ren och skär misshandel.
Ti bee
Nej, min jordmandel gror inte...hur gjorde du då? unsure.gif Jag satte ner mina i såjord efter att ha haft dem i blöt, om jag inte minns fel. På med plast, konstant fuktighet. Inte ett livstecken... sad.gif
Ska nog gräva upp dem igen och se efter, för det var länge sedan jag satte dem nu.
Ja, det är märkligt, jag lyckas t o m med lite svårare fröer i år, men inte med jordmandeln som då tydligen är starkväxande också...
Hur sådde du din jordmandel?
Åsa, mälardalen zon 2
Jordmandeln kan ta tid på sig ifall det var riktigt torra knölar du "sådde", lite undervärme kan skynda på dem lite granna, men eget utsäde är snabbast, 1v efter sådd var de största av mina plantor 1dm höga.

Peta lite i jorden och titta efter hur knölarna ser ut har det varit för blött kan de ha ruttnat men ser de fina och svällda ut sätt sådden någonstans varmt så dyker de nog snart upp.

Tips: I senaste tidningen hemträdgården (medlemstidning för medlemmar i RST) finns det 3 sidor som handlar om jordmandel, hur man odlar, historia recept mm.
Ti bee
Ok, ska gräva lite försiktigt och se efter. Hoppas att jag inte har vattnat för mkt då, man vill ju lite för väl ibland... rolleyes.gif
Ti bee
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Asså....vet inte om det är gravid-hormoner eller vad i farten, men jag vittjade just mina jordmandel-krukor och
DE ÄR TOMMA!!

Vilket spök!! Frågan uppstår då...var är mandlarna? unsure.gif De kan ju knappast ha ruttnat bort helt väl?
Jesses alltså, här går man och vattnar och väntar, väntar och vattnar - tomma krukor...... rolleyes.gif
Jag minns att jag hade flera olika fröer att så just vid det tillfället och det borde jag ju ha förstått att det inte fungerar när jag är gravid. En sak i taget, annars pannkaka! laugh.gif
Petran
Klockmalvan vill ha ganska så varmt (och fuktigt) när den gror. rolleyes.gif
kiki
Jag köpte frön av Benary´s Giant på Impecta, och gnodde lite på dem med ett fint sandpapper innan jag sådde dem. Växter som sjutton.
Ullet
Jag köpte också dom o endast ett frö som inte tagit sig. Här kommer det att svämma över av klockmalvor. biggrin.gif
lilla mamma
Ti bee, när är nedkomsten beräknad?

får jag din adress kan du få en liten planta av mina jordmandlar.

Jag tappade ALLA mina tomatplantor i golvet och fick kvickt sätta dem i äggkartonger, där tomaterna dog petade jag ned jordmandlarna, ingen extra värme och knappt något vatten. Voila, upp kom de som ett skott.
Under en fjuttig lågenergilampa i tvättstugans mörkaste hörn, där fanns de.
Ti bee
Hej Lilla mamma!

I början av augusti förväntar vi oss att ett litet knyte dimper ner, och nu räknar jag med att alla gudar hörde : DIMPER NER!! Fort, smärtfritt och smidigt! Som om storken själv kom på fika en solig eftermiddag! biggrin.gif Ja, det skadar ju inte att be en liten bön..... rolleyes.gif

Apropå jordmandel så har vänlig Åsa redan skickat mig en hög nya mandlar som jag ska så, men jag tackar ödmjukast för erbjudandet! smile.gif Den här gången ska jag försöka övervaka mina modersinstikter så att jag inte vattnar så mkt att de stackarna ruttnar bort, om det var det som skedde. Och så ska jag bara så en sak i taget, så att jag inte överanstränger min ensamma lilla gravid-hjärncell.

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon