johanare
Hej

Jag har en teglad mur, ca 7 meter lång och 1.5 meter hög som jag inom 2-3 v tänker plantera längs.
Dagens planteringar gör sig inte riktigt och jag får användning av det på annat håll
Söderläge - Zon 1. Borde ge ett rikt utbud att välja bland.
Rabatten ska i framkant ha lavendel eller liknande perenner.
Tegeln är beige/röd - rosé med liv i. Rabatten ca 1.2m från mur till kantsten i framkant.
Bakom det tänker jag få in så mycket trevliga rosor som det går. Inte 5 st New Dawn i rad som idag, utan lite mer liv och struktur i. Lite olika växtsätt, kanske olika färg, lite ut och in och kanske lite olika i färg.
Kommer montera galvad armeringsmatta bakom som spalje.
Planteringsjord ca 1 meter djupt med god dränering under. Ska gräva ut en del. New Dawn tidigare drabbad av svartfläcksjuka.

Blir lätt ett par rosa rosor men tycker inte så många andra färger passar till. Tex röda, aprikos etc.
Jubilee Celebration och William Morris kanske om man ska busa till det.

Vill gärna ha någon mer buskig, någon normal klättrare, etc som man får lite liv.
Vill sammtidigt ha symmetri och balans.

Lite idéer -

Wedgewood Rose
Leonardo Da Vinci
Anne Boleyn
Old Blush
Mary Rose
Jubilee Celebration
Gentle Hermione
England´s Rose
Claire Austin
Geoff Hamilton
Glamis Castle
Heritage
James Galway
Leander
Queen of Sweden
Royal Jubilee
Harlow Carr
Spirit of Freedom
Gerbe Rose
William Morris
William and Catherine

Vad tror ni? Några tips och idéer som skulle kunna hjälpa mig dra upp riktlinjerna och utesluta några som inte funkar. VIll givetvis gärna ha doft och god sjukdomsresisten mtp förra årets SFS

Lovar bilder i början av Juli när det börja blomma smile.gif

Tack
svennis
Aloha kommer du att bli nöjd med..

Aloha.JPG

johanare
New Dawn som förälder? Korallrosa version?
Gillar namnet! Hawaii är vackert.
New Dawn blommar rikligt men skräpar ner rätt mycket.
Inget förslag med mer bestående blommor?
svennis
Bestående blommor, tycker jag.
Båstad! Fina gatan.

Aloha v.JPG

Aloha c.JPG

KRT
Jag vet inte om du gillar samma som jag, men jag har valt följande till vårt plank i söder; Valdemar, Laguna, Amaretto och Mme Sancy de Parabere.... En salig blandning, och evt får Madamen bo på annan ort, men jag tror de andra tre kan fylla ut bra iaf!

Annars är mitt tips att titta in på Flora Linneas hemsida, deras sökfunktion är ganska bra, bilderna vackra och det är LäTT att hitta mycket fint smile.gif
johanare
Aloha, vacker helt klart!

Ska kolla upp dina sorter KRT

Handlar mer om att komponera en 3-4 sorter som fungerar tillsammans.
5 New Dawn på raken blir trevligt men söker mer variation.

Kanske man ska åka in till Flora Linnea o hälsa på. De bör kunna detta smile.gif
svennis
Mme Sancy de Parabere tycker jag om,
blommar i maj o fin doft.
2 - 3 m hög.

mms sancy de p.JPG

KRT
CITAT (svennis @ 07-03-2013, 22:01) *
Mme Sancy de Parabere tycker jag om,
blommar i maj o fin doft.
2 - 3 m hög.

mms sancy de p.JPG

Jag har drömt om henne i två år, efter att Kerstin z 5-6 "förledde" mig smile.gif
Och nu när Flora Linnea äntligen fått in henne, och jag ändå skulle beställa rosor till ett plank - tja då beställde jag henne också smile.gif
Kajsa
Jo den rosen är så fin.
Johanare, har en del av dom Austinrosor du nämner, titta i mitt Album/Austinrosor.
Leonardo da Vinci är en utmärkt rabattros, vacker och fylld blomma, liknar de gammaldags rosorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon