|
ingrids
07-03-2013, 10:02
Jag struntar just nu i att jag känner mig som fem år igen - det gror i lådorna! På fyra dar tittar dahliafröerna upp och de spritter i fler krukor (som jag inte hann fiska upp lapparna ur i morse och därför inte vet vad det är). Det känns som om jag just i år lyckats "göra allt rätt" - sådderna står bra, i rätt ljus och temperatur. Eller - av ren tur riktades mitt habegär i år till saker som ska gro under samma förhållanden och det är dessutom förhållanden jag har (efter att ha flyttat på en gardenia och petat ner en katt).
Jag blir djupt, djupt glad och lycklig över att det gror. Fröer är fantastiska. Och om det går åt fanders i morgon på grund av en klumpig katt eller att jag misslyckas med att bedöma vattningen kan jag leva med det. Idag gror det.
Gunilla T
07-03-2013, 10:33
Vilken härlig inställning du har ingrids Fånga dagen, lita ej på morgondagen
ingrids precis så är det! Jag har inte knuffat ner katten från favvofönstret än men det lutar åt det! Grattis klart du gjort allt rätt!!
Helen i Piteå Zon 5
07-03-2013, 11:32
Javisst är det en underbar, härlig, kittlande känsla både i kropp och själ då fröna gror i krukorna Att få känna sig glad som en 5 åring är ju bara toppen
Åh, vet precis hur det känns! Tänk att något så enkelt kan göra en så lycklig!
Då är jag också jättebarnslig. Jag skyndar mig hem från jobbet varje dag för att kunns stoppa näsan i såkrukorna. Så fort en ny sort grott känner jag samma pirrande förväntan och glädje. I går såg jag lite grönt skymta i krukan med Lobelia cardinalis  . Den hade jag aldrig provat förut Visst är det härligt! /Anki
ingrids
07-03-2013, 13:16
Delad trädgårdglädje känns nu dessutom som dubbel glädje  . Jag riktigt ser framför mig hur det spirar överallt, i fönster och under lysrör medan vi alla lyfter av plast, sniffar, tittar och petar lite lätt i jorden av otålighet. Sedan påminde en kamrat mig om hur mycket mer plats sådderna tar när man skolat om - ett problem jag tänker skjuta framför mig!
Ingrids, då ska du påminna "kamraten" om att delad glädje är dubbelglädje dvs det du sår kan du dela med dig av!
morgonstjerna
08-03-2013, 08:28
Här är det en till som blir lika lycklig som en 5-åring på julafton.  Mina kryddtagetes har börjat titta fram! (Kanske inte världens svåraste blomma att få att gro och men jag är lika glad ändå.)
ingrids
08-03-2013, 08:46
Nu har jag kollat och det andra som tittar upp är blomman för dagen och amarant. Säkert inte heller något märkligt svårgrott men jag håller med morgonstjerna om julaftonskänsla, det är inte vad som gror utan ATT det gror. Fast julafton varar inte i mer än EN dag så frön är bättre  . Petzis - jorå, jag tänker mig små plantor som inte får plats som gåbortspresenter och annat, har redan börjat ge bort överskottsfrön - delad glädje är dubbel glädje, delad börda är halv börda (eller i det här fallet kvadraddecimeter fönsterbräda).
strandskatan
09-03-2013, 16:23
Är det naivt att bli lycklig över enkla saker - då är jag glad att jag är naiv! Vartenda år är jag säker på att ingenting kommer att gro - men det gör det ju! Och lika andäktig över detta under blir jag varje gång!
Ugglemormor
10-03-2013, 11:41
.....Det är inte det minsta naivt med att glädjas vid när det börjar spira och sen får följa med hela vägen till de man planterar ute.........  DET ÄR ÄKTA GLÄDJE ---- ta vara på det och njut alla ni och strandskatan. Jag känner en liten "avis" när jag läser om era sådder när jag inte kan/hinner få något på gång till denna vår... Undrar bara om fröerna kan lagras/sparas till nästa vår, men får kolla datumen och ändå hoppas jag att få något litet att sticka ner i jorden.......
De allra flesta vanliga fröerna kan sparas till nästa säsong, vissa kan få sämre grobarhet men det innebär ju inte att alla frön i påsen lägger av samma dag, det innebär ju att kanske 9 bestämmer sig för att gro av de 10 sådda.
Ugglemormor
11-03-2013, 17:09
 Ja, får ta ställning till dem nästa vårvinter och även beställa nya, men om det finns gott om frön i påsen så nog katten kommer någon upp..... skulle jag tro. Skickade i våras fröer till en väninna och de var precis utgångna efter datum, men hon fick nytta av dem och det mesta av det kom upp....... Skönt att kunna ge det till andra, när man är lite av en ekorre själv ...... himla lätt att man tror sig begöva mer än man gör .........
spacepingo
11-03-2013, 19:37
Nu blev jag jättesugen på att sätta igång och så. Jag har inte tänkt ha så mycket iår som måste förodlas. Men några enstaka blir det. Idag kom beställningen på posten så imorrn blir det nog plantering
ingrids
12-03-2013, 10:22
Frösådder förblir denna vår fantastiskt - nu har alla åtta sorter kommit igång. Jag känner att jag borde ta en bild bara jag hittar kameran. Blomman för dagen måste jag nog snart omskola så att den får en pinne att klättra på. Inser också att jag nog är jättemycket för tidigt ute med allt, var inte beredd på att alla sorter skulle gro inom en och en halv vecka. Men - detta är första året med växtbelysning så katastrof blir det nog inte. Jag börjar så sakta kunna relatera till andra jag läst som sitter med för många frösådder och beundra de som "håller igen" ... Jag undrar - Spacepingo - är inte så mycket mer eller mindre än mina åtta som är mitt personliga rekord  ?
spacepingo
12-03-2013, 20:47
Så många är det inte. Jag har bara två som ska förodlas och fyra som ska sås på friland så jag tycker nog att jag lyckats hålla igen  och jag tror det är personbästa (när det handlar om så få som möjligt alltså). Att jag sen inväntar beställning på 6 fuchsiasticklingar och 5 pelargonsticklingar behöver vi inte tala så högt om  (jag har redan 23 fuchsior och 8 pelargoner)
ingrids
13-03-2013, 09:06
Jepp - ser helt klart hur du håller igen  Själv ska jag med kamrater till Sävar fröplant om en vecka, hon borde hunnit få in även de engelska pelargonsticklingarna till dess. Och i morse tittade luktärterna upp som jag glömde räkna in så nu har jag nio sådder igång och dåligt med planer för fas två - omskolning.  Varför blev uterummet inte byggt i fjol? Och var ska jag få plats med pelargoner på tillväxt? Voj, voj
Ugglemormor
13-03-2013, 10:29
.......  det man redan har, håller man tyst om, dom "bara" kommer fram så där ...woups!... och maken fattar inte alls hur det gått till ............ Roligt får man ha och glädjas när det spirar .....  ska ta itu med de fröer fr. förra året snart.....
Violkungsljus  Blev varm i kroppen när ni tittade upp! De har stått ute sen 29jan. tog in dem den 13mars och redan igår den 16 har de kommit upp rent otroligt!! Idag har även en av flera krukor med jätteverbenor kommit med små små plantor,men det var de som stod i kylskåpet.Lycka!
Klint, violkungsljusen behöver inte stratifieras vad jag vet. Sått dem flera gånger (bl a som Busfrö för flera år sedan) och då sådde vi dem bara rakt upp och ned, så att säga. Så att du vet till nästa gång... Men jag håller med! Violkungsljus!  Idag har jag haft sådag nr 2. Sådde chili i januari, nu var det dags för tomater och annat som skulle förkultiveras... Planen var att ta det lugnt, att hejda mig lite. Observera VAR... Hur i hela friden blev det 45 små krukor? Jag har ju inte ens sått hälften av det jag prickade för i min lista... Va? 10 olika tomatsorter? Vart kom de fröerna ifrån?
strandskatan
17-03-2013, 22:17
Förra året sådde jag kardinalgyckelblomma från "köpefrö" - fick fram en säger en planta. Denna enda planta satte massor av frön - nu kommer det upp hur många plantor som helst! Och av Helen fådda känguruäppelsfrön bara sprutar det upp! Å, lyckliga vi som förstått glädjen med sådder!!!
Helen i Piteå Zon 5
17-03-2013, 23:18
CITAT (strandskatan @ 17-03-2013, 22:17)  Förra året sådde jag kardinalgyckelblomma från "köpefrö" - fick fram en säger en planta. Denna enda planta satte massor av frön - nu kommer det upp hur många plantor som helst! Och av Helen fådda känguruäppelsfrön bara sprutar det upp! Å, lyckliga vi som förstått glädjen med sådder!!! Härligt att fröna har grott av Känguruäpple
Petzis,ja men mina gillade det tydligen!! Nu har även en liten Ricin kommit upp den ser ut som ett uppånervänt u men hoppas den kommer upp helt och hållet!
kerstin z5-6
24-03-2013, 21:43
Alla Kungsljus gror vamt. Jag väntar på kanarieklockan bla och kanarisk viburnum  ren stöld
ingrids
25-03-2013, 09:07
Tolkar det som att du kan ha varit någonstans varmt? Tänker du att de blir sommarblommor här i norr?
Själv gjorde jag klantmissen att vattna mina frösådder med för hård stråle så nu har några fått knix på stjälken. Så kan det gå när man är snabb och otålig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|