|
Så var det dags för kvinnornas dag!Firar ni denna vår dag? Undrar om det finns dagar som är avsedda att fira för gamlingar? Själv firar jag ALLA dagar!
Jubbe063
08-03-2013, 10:21
Nej, firar ingen av alla dessa dagar, sen får det vara kvinnodag, kattens dag, nobeldagen, kanelbullens dag, farsdag eller morsdag..... För mig känns det konstigt med speciella dagar för sådant man kan uppskatta varje dag.
Huggorm
08-03-2013, 12:38
I dessa tider av feminism är det väll de hunsade männen som borde få en egen dag istället?
Rebecca
08-03-2013, 13:00
Låtsas att jag inte läste Huggorms kommentar...
Och nej, jag firar inte. Tycker det är värt att uppmärksamma orättvisorna dock - även om det är synd att det ska behövas en speciell dag för det.
*Stintan*
08-03-2013, 13:01
CITAT (Rebecca @ 08-03-2013, 13:00)  Låtsas att jag inte läste Huggorms kommentar...
Och nej, jag firar inte. Tycker det är värt att uppmärksamma orättvisorna dock - även om det är synd att det ska behövas en speciell dag för det.  Samma här.
Piccante
08-03-2013, 13:58
Dom som "firar" kvinnodagen har nog inte fattat poängen med det hela...
Jubbe063
08-03-2013, 14:08
CITAT (Huggorm @ 08-03-2013, 12:38)  I dessa tider av feminism är det väll de hunsade männen som borde få en egen dag istället? Finns faktiskt en mansdag, 19 november dvs dagen före barnens dag 20 november. sv.wikipedia.org/wiki/Internationella_mansdagen " Internationella mansdagen firas 19 november sedan 1999. Fokus ligger kring pojkars och mäns hälsa, jämställdhet, relationer, familj och positiva manliga förebilder. Internationella mansdagen har fått stöd från Unescos Director of Women and Culture of Peace, Ingeborg Breines med utlåtandet “This is an excellent idea and would give some gender balance.”[1] Internationella mansdagen firas den 19 november i Trinidad och Tobago, Jamaica, Australien, Indien, Italien, USA, Nya Zeeland, Brasilien, Moldavien, Haiti, St Ketts och Nevis, Portugal, Singapore, Malta, Sydafrika, Ghana, Botswana, Angola, Zimbabwe, Kroatien, Uganda , Chile, Ungern, Irland, Peru, Kanada, Kina, Vietnam, Pakistan, Danmark, Sverige, Norge, Guyana, Nederländerna, Belgien, Georgien, Argentina, Mexiko, Tyskland, Österrike, Spanien, Frankrike och Storbritannien. Internationella Centrum för firandet är stor.[2] Under 2009 ratificerades följande huvudsakliga mål att beakta under internationella mansdagen: Att främja positiva manliga förebilder, inte bara filmstjärnor och idrottsmän, utan även vanliga arbetarklassmän som lever anständiga och hederliga liv. Att fira männens positiva bidrag till samhället, gemenskap, familj, äktenskap, barnomsorg och för miljön. Fokus på mäns hälsa och välbefinnande, socialt, emotionellt, fysiskt och andligt. Att belysa diskriminering mot män, i områden med sociala tjänster, sociala attityder och förväntningar samt juridik. Att förbättra relationerna mellan könen och främja jämställdhet. Att skapa en säkrare, bättre värld, där människor kan vara trygga och växa för att nå sin fulla potential. [2] Ibland firas internationella mansdagen i samband med Internationella barndagen som inträffar dagen efter, 20 november.[2]"
Internationella Kvinnodagen är en dag som ABSOLUT skall uppmärksammas! Det är trist att konstatera att det hänt väldigt lite i modern tid när det gäller jämställdhet (vars främjande var syftet med instiftandet). Visst, män tar ut pappaledighet nuförtiden men i övrigt ser det inte så bra ut. Fler kvinnor än nånsin mördas av sina män tex. Och ta nu det senaste utbrottet av - eller rättare - offentliggörandet av alla de hot kvinnor med makt får ta emot. Kvinnolöner ligger fortfarande lägre än mäns på motsvarande jobb och med motsvarande kvalifikationer. Jämställt? Knappast.
Så himla gulligt att det finns en SÄRSKILD mansdag. Män har ju bara 364 dagar på året att hävda sig. Suck!
Att skapa ett politiskt parti, FI, var förödande för kvinnor. Partiet fick snabbt högröd stämpel och alla kvinnor känner sig inte hemma i den sfären. Vill minnas att det har funnits kvinnor inom de etablerade partierna med lika hög röst som Gudrun S. Vart tog dom vägen? Var det inte en centerpartist som stängde Systembolaget på lördagar nån gång på 70-talet? Minns inte hennes namn nu men skälen för stängningen var att skydda familjen. Bra gjort!
Så upp till kamp alla kvinnor och känn stolthet för VÅR dag idag! Står vi inte på oss gör nån annan det, som det heter.
Huggorm
08-03-2013, 16:39
CITAT (Bee @ 08-03-2013, 16:13)  Var det inte en centerpartist som stängde Systembolaget på lördagar nån gång på 70-talet? Minns inte hennes namn nu men skälen för stängningen var att skydda familjen. Bra gjort! Kanske Karin Söder?
Så var det hon hette, ja! En kvinna med mycket driv i sig.
Gunilla T
08-03-2013, 16:46
Och vi kan ju skänka en tanke på våra medsystrar i länder som styrs av talibaner som inte vill att vi skall gå i skolan och lära oss tänka själva.
Rebecca
08-03-2013, 17:35
CITAT (Bee @ 08-03-2013, 16:13)  Så himla gulligt att det finns en SÄRSKILD mansdag. Män har ju bara 364 dagar på året att hävda sig. Suck! Ja, skönt att de får (lite mer) fokus på sig.
Eva i Skåne
08-03-2013, 17:44
CITAT (Piccante @ 08-03-2013, 13:58)  Dom som "firar" kvinnodagen har nog inte fattat poängen med det hela...
Jubbe063
08-03-2013, 19:53
CITAT (Bee @ 08-03-2013, 16:13)  Så himla gulligt att det finns en SÄRSKILD mansdag. Män har ju bara 364 dagar på året att hävda sig. Suck! Ja visst är det gulligt. Speciellt när syftet med den inte är att männen ska hävda sig utan Att förbättra relationerna mellan könen och främja jämställdhet. Att skapa en säkrare, bättre värld, där människor kan vara trygga och växa för att nå sin fulla potential. Blir så less på att det ständigt ska göras skillnad och könen ställas emot varandra. Det är väl bra att det finns en dag för de båda könen då båda dagarna går ut på att främja hälsa jämställdhet, minskat våld etc... Den dag vi ser likheterna istället för skilzlnaderna så uppnår vi jämlikhet och jämställdhet
Monarda
08-03-2013, 20:20
Kvinnodagar, jämställdhet o s v. Personligen har jag inget behov av detta, har aldrig känt mig underlägsen eller nedtryckt av någon man. Dom skulle bara försöka.
Varför kom jag att tänka på Hjördis Pettersson o Douglas Kåge.
Gunilla T
08-03-2013, 20:45
CITAT (gnon49 @ 08-03-2013, 20:43)  Varför kom jag att tänka på Hjördis Pettersson o Douglas Kåge.  .........för att du är man såklart
CITAT (Jubbe063 @ 08-03-2013, 19:53)  Ja visst är det gulligt. Speciellt när syftet med den inte är att männen ska hävda sig utan Att förbättra relationerna mellan könen och främja jämställdhet. Att skapa en säkrare, bättre värld, där människor kan vara trygga och växa för att nå sin fulla potential.
Blir så less på att det ständigt ska göras skillnad och könen ställas emot varandra. Det är väl bra att det finns en dag för de båda könen då båda dagarna går ut på att främja hälsa jämställdhet, minskat våld etc...
Den dag vi ser likheterna istället för skilzlnaderna så uppnår vi jämlikhet och jämställdhet Kunde inte sagt det bättre själv! Internationella kvinnodagen är viktig. Man kan göra internationella mansdagen lika viktig o m man vill.Så länge kvinnokampen går ut på att motarbeta männens makt istället för att sträva efter samma makt för kvinnor och jämlikhet mellan könen (nu menar jag inte att vi skulle vara lika för det är vi inte, kvinnor och män har genetiska skillnader, jag menar samma rättigheter och skyldigheter, lika lön för samma arbete och allt det där) så kommer skillnaderna tyvärr att bestå.
CITAT (Jubbe063 @ 08-03-2013, 19:53)  Blir så less på att det ständigt ska göras skillnad och könen ställas emot varandra. Det är väl bra att det finns en dag för de båda könen då båda dagarna går ut på att främja hälsa jämställdhet, minskat våld etc... Och de övriga 363 dagarna behöver män inte bry sig om det våld deras bröder utövar mot kvinnor? Bry sig om vad deras vuxna bröder gör mot små barn? Bry sig om vad deras invandrade bröder gör mot sina döttrar i "hederns" namn? Bry sig om att deras dotter har lägre lön än grannens grabb? Att hustrun får lägre pension? Bry sig om att män får bättre vård än kvinnor? Listan kan göras lååång. Behöver män verkligen bara EN dag om året för detta?
Rebecca
08-03-2013, 21:56
CITAT (Bee @ 08-03-2013, 21:30)  Och de övriga 363 dagarna behöver män inte bry sig om det våld deras bröder utövar mot kvinnor? Bry sig om vad deras vuxna bröder gör mot små barn? Bry sig om vad deras invandrade bröder gör mot sina döttrar i "hederns" namn? Bry sig om att deras dotter har lägre lön än grannens grabb? Att hustrun får lägre pension? Bry sig om att män får bättre vård än kvinnor? Listan kan göras lååång. Behöver män verkligen bara EN dag om året för detta?
Jag uppmärksammade internationella kvinnodagen genom att lyssna på Anna Mannheimer.
Hon är en fantastisk kvinna som pekar klart på vilka olikheter det finns mellan manligt och kvinnligt, men också vilka likheter det finns mellan könen.
Fast vi har långt kvar till jämlikhet, tyvärr.
CITAT (Bee @ 08-03-2013, 21:30)  Och de övriga 363 dagarna behöver män inte bry sig om det våld deras bröder utövar mot kvinnor? Bry sig om vad deras vuxna bröder gör mot små barn? Bry sig om vad deras invandrade bröder gör mot sina döttrar i "hederns" namn? Bry sig om att deras dotter har lägre lön än grannens grabb? Att hustrun får lägre pension? Bry sig om att män får bättre vård än kvinnor? Listan kan göras lååång. Behöver män verkligen bara EN dag om året för detta? Du kör med samma argument som de som är mot internationella kvinnodagen gör. Det är lite tråkigt tycker jag. Behöver vi kvinnor bara EN dag om året för att uppmärksamma orättvisorna mot oss? Om inte, varför ska vi ha det då, men inte männen?
ryss_борис
09-03-2013, 01:35
CITAT (Bee @ 08-03-2013, 16:13)  Internationella Kvinnodagen är en dag som ABSOLUT skall uppmärksammas! Det är trist att konstatera att det hänt väldigt lite i modern tid när det gäller jämställdhet (vars främjande var syftet med instiftandet). Visst, män tar ut pappaledighet nuförtiden men i övrigt ser det inte så bra ut. Fler kvinnor än nånsin mördas av sina män tex. Och ta nu det senaste utbrottet av - eller rättare - offentliggörandet av alla de hot kvinnor med makt får ta emot. Kvinnolöner ligger fortfarande lägre än mäns på motsvarande jobb och med motsvarande kvalifikationer. Jämställt? Knappast.
Så himla gulligt att det finns en SÄRSKILD mansdag. Män har ju bara 364 dagar på året att hävda sig. Suck!
Att skapa ett politiskt parti, FI, var förödande för kvinnor. Partiet fick snabbt högröd stämpel och alla kvinnor känner sig inte hemma i den sfären. Vill minnas att det har funnits kvinnor inom de etablerade partierna med lika hög röst som Gudrun S. Vart tog dom vägen? Var det inte en centerpartist som stängde Systembolaget på lördagar nån gång på 70-talet? Minns inte hennes namn nu men skälen för stängningen var att skydda familjen. Bra gjort!
Så upp till kamp alla kvinnor och känn stolthet för VÅR dag idag! Står vi inte på oss gör nån annan det, som det heter. Jag är för jämställdhet på riktigt, men du måste vara dagens största fåne!!! Visst, jag tycker också det är bra att ha en sån här dag, och uppmärksamma orättvisor. Dock är det bra om man faktiskt kollar upp hur saker ligger till. Ja, det är sant att kvinnor generellt sett har lägre lön, vilket är beklagligt. Om man granskar situationen noggrannare ser man dock att inom samma yrkesgrupp är lönerna jämställda. Det är de kvinnodominerande yrkena som genrellt sett ger lägre betalt, vilket förståss inte är bra, men man kunde ju då säga detta istället för att ge en felaktig bild. Ja när befolkingsmängden stiger, så ökar även antalet mord. Även fler män mördas. Man måste ju vara fullständigt dum i huvudet om man inte kan inse det. Visa gärna statistik som säger att det ökar procentuellt, men även om det gör det, så kan (säger jag som vill ha helt fri invadring) en av flera förklaringar vara att fler djupt religiösa personer med en annan kvinnosyn bosätter sig i landet. Och nej, jag ärmedveten om att de allra allra flesta muslimer är normala människor, så kom nu inte å skrik främlingsfientlighet när jag är den minst färmlingsfientliga, och dömer aldrig någon eller några pga ursprung/religion/kön etc Jag förnekar inte att det finns en massa orättvisa saker (som borde bekämpas) du endast upplever om du är kvinna, inte alls. Men det finns även samma för män, men detta struntas det totalt i. Det är inte opartiskt någonstans, utan hyckleri. Jag kan rabbla upp hur många punkter som helst där män generellt sett har det sämre än kvinnor, och det omvända. Ska man någonsin uppnå jämställdhet så måste man ta hänsyn till alla parter och inte en. Om du inte tror mig att det finns nackdelar med att vara man så kan jag här nämna några: Kvinnor är rent biologiskt den som väljer partner, och får därför genrellt sett otroligt mycket mer uppvaktning av det motsatta könet än män får, vilket är enormt viktigt för självförtroende etc,. (biologisk sak som inte går att förändra, men likväl kan det nämnas då många manliga fördelar också är biologiska) I vårdnadstvister vinner kvinnorna i de allra allra flesta fallen. De får genrellt sett lägre straff för samma brott, osv osv.. Jag är för jämställdhet, men inser man inte att det finns problem för båda könen, samt att biologiska olikheter står för en del av dessa (så klart inte alla), och att dessa biologiska oftast inte går att förändra, ja då är man rent ut sagt en jäva dumbom om man trots detta yttrar sig om saker man inte begriper sig på. Nu kommer du skriva att "blablabla nu skriver du elakt till mig för jag är kvinna", men du ska bara veta så fel du har. Jag förösker alltid att vara så objektiv jag kan, och är totalt ointresserad av kön, hudfärg och whatever när det kommer till sånt här. Däremot blir jag helvetes irriterad när riktiga flöjtfånar med en mallig ton tror sig vara kunniga inom ett ämne när de har noll koll. Observera att jag i förstahand talade om Sverige i detta inlkägg. Här tror jag det skiljer sig mest från individ till individ, och jag tror heller inte att kvinnor har det generellt sämre än män. Däremot skulle jag kunna erkänna att de möjligen har det sämre på de punkter som faktiskt går att påverka, än vad män har. Men de biologiska fördelarna väger med lätthet upp det. Med det inte sagt att man inte ska förbättra på de punkter man kan.
ryss_борис
09-03-2013, 01:43
CITAT (Bee @ 08-03-2013, 21:30)  Och de övriga 363 dagarna behöver män inte bry sig om det våld deras bröder utövar mot kvinnor? Bry sig om vad deras vuxna bröder gör mot små barn? Bry sig om vad deras invandrade bröder gör mot sina döttrar i "hederns" namn? Bry sig om att deras dotter har lägre lön än grannens grabb? Att hustrun får lägre pension? Bry sig om att män får bättre vård än kvinnor? Listan kan göras lååång. Behöver män verkligen bara EN dag om året för detta? Jag förstår inte, ska jag som man känna skuld för att en del andra män är idioter?! Det enda jag kan göra är ju att själv föregå med gott exempel, och hjälpa folk så mycket jag kan, men har jag större plikt som man att skydda kvinnor mot idiotmän, än vad andra kvinnor har? Visst bör män bry sig om det, och likaså kvinnor, vilket båda bevisligen gör också. Men det låter ju väldigt vettigt med en sorts kollektiv skuld. När vi ändå är igång kan vi ju ta och leta upp Hitlers alla släktingar och uppmana dem att ta livet av sig pga av deras idiot till "förfader" en gång gjorde Snälla säg att du brukade droger då du skrev det där inlägget. Tappar fan hoppet helt när jag ser vilka galningar det finns.
Kvinnodagen !då går mina tankar till en min vännina Senaight från Eritrea som blev könstympad som ung flicka,som flydde till Sverige och blev befriad från alla ok som tex slöja Burka och annat som är kvinnofientligt.I dag lever hon som en fri kvinna i Sverige fast med ärr som aldrig går att ta bort . Älskar dig Senigth du är skitgo
*Stintan*
09-03-2013, 07:26
CITAT (ryss_бори @ 09-03-2013, 01:43)  Jag förstår inte, ska jag som man känna skuld för att en del andra män är idioter?! Det enda jag kan göra är ju att själv föregå med gott exempel, och hjälpa folk så mycket jag kan, men har jag större plikt som man att skydda kvinnor mot idiotmän, än vad andra kvinnor har? Visst bör män bry sig om det, och likaså kvinnor, vilket båda bevisligen gör också. Men det låter ju väldigt vettigt med en sorts kollektiv skuld. När vi ändå är igång kan vi ju ta och leta upp Hitlers alla släktingar och uppmana dem att ta livet av sig pga av deras idiot till "förfader" en gång gjorde Snälla säg att du brukade droger då du skrev det där inlägget. Tappar fan hoppet helt när jag ser vilka galningar det finns. Om du upphörde med dina elakheter mot andra odlaiter så skulle man kanske hitta ett och annat vettigt i dina inlägg. Du har gått långt över gränsen för det acceptabla för länge sen men detta är droppen.
Gossen Ruda
09-03-2013, 08:44
Så här dagen efter kan jag skriva ett inlägg men det tar emot. "Mäns våld mot kvinnor"? Jag är hjärtligt trött på dylika svepande floskler. Jag är man, har varit det i hela mitt långa liv, och jag har ALDRIG utövat våld mot någon kvinna och vill inte klumpas ihop med ett fåtal idioter. Sluta med dylika generaliseringar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
09-03-2013, 09:07
Men gossen vad skall man säga då?
Men ryss_борис varför använder du så många nertryckande ord:
men du måste vara dagens största fåne,
"blablabla nu skriver du elakt till mig för jag är kvinna",
när riktiga flöjtfånar med en mallig ton
Snälla säg att du brukade droger då du skrev det där inlägget. Tappar fan hoppet helt när jag ser vilka galningar det finns.
Jag tappar lusten att läsa då och det är synd eftersom du skriver annars mycket vettiht!
CITAT (ryss_бори @ 09-03-2013, 01:43)  Jag förstår inte, ska jag som man känna skuld för att en del andra män är idioter?! Det enda jag kan göra är ju att själv föregå med gott exempel, och hjälpa folk så mycket jag kan, men har jag större plikt som man att skydda kvinnor mot idiotmän, än vad andra kvinnor har? Visst bör män bry sig om det, och likaså kvinnor, vilket båda bevisligen gör också. Men det låter ju väldigt vettigt med en sorts kollektiv skuld. När vi ändå är igång kan vi ju ta och leta upp Hitlers alla släktingar och uppmana dem att ta livet av sig pga av deras idiot till "förfader" en gång gjorde Snälla säg att du brukade droger då du skrev det där inlägget. Tappar fan hoppet helt när jag ser vilka galningar det finns.Inte ok språkbruk! /mod
Gossen Ruda
09-03-2013, 10:58
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-03-2013, 09:07)  Men gossen vad skall man säga då? Bra fråga men eftersom jag inte använder detta uttryck är det egentligen inte mitt problem. Prova med att utelämna "män".
Jubbe063
09-03-2013, 11:54
CITAT (Bee @ 08-03-2013, 21:30)  Och de övriga 363 dagarna behöver män inte bry sig om det våld deras bröder utövar mot kvinnor? Bry sig om vad deras vuxna bröder gör mot små barn? Bry sig om vad deras invandrade bröder gör mot sina döttrar i "hederns" namn? Bry sig om att deras dotter har lägre lön än grannens grabb? Att hustrun får lägre pension? Bry sig om att män får bättre vård än kvinnor? Listan kan göras lååång. Behöver män verkligen bara EN dag om året för detta? Hmm, vänd på det lika gärna: Och de övriga 363 dagarna behöver kvinnor inte bry sig om det våld deras systrar utsätts för av andra män och kvinnor? Bry sig om vad deras vuxna systrar gör mot små barn? Bry sig om vad deras invandrade systrar gör mot sina döttrar och söner i "hederns" namn? Bry sig om att andra kvinnors döttrar har lägre lön än grannens grabb? Att andra hustrus får lägre pension? Bry sig om att kvinnor och män inte får likvärdig vårdå? Listan kan göras lååång. Behöver kvinnor verkligen bara EN dag om året för detta? Hör du hur dumt det låter, både kvinnodag, mansdag, barndag etc är ju löjligt. Det är årets alla dagar, varje timme, varje minut som vi ska uppmärksamma särbehandling, våld, diskriminering och fördomar oavsett om det gäller män, kvinnor, invandrare, religiösa, barn, homosexuella, transsexuella, heterosexuella, djurrätt, sociala skillnader, handikapp.
*Stintan*
09-03-2013, 12:10
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2013, 10:58)  Bra fråga men eftersom jag inte använder detta uttryck är det egentligen inte mitt problem. Prova med att utelämna "män". Men vilka är det som oftast begår våld mot kvinnor? Är det inte män? Som tur är finns det ju även män som tar avstånd från det men man skulle önska att de hördes oftare och högre i debatten.
Rebecca
09-03-2013, 12:12
CITAT (*Stintan* @ 09-03-2013, 12:10)  Men vilka är det som oftast begår våld mot kvinnor? Är det inte män? Som tur är finns det ju även män som tar avstånd från det men man skulle önska att de hördes oftare och högre i debatten. Du har så rätt. Och förstår man inte att man inte menar ALLA män när man pratar om mäns våld mot kvinnor så kanske man ska tänka en runda till.
Jubbe063
09-03-2013, 12:13
CITAT (*Stintan* @ 09-03-2013, 12:10)  Men vilka är det som oftast begår våld mot kvinnor? Är det inte män? Som tur är finns det ju även män som tar avstånd från det men man skulle önska att de hördes oftare och högre i debatten. Håller med. Det heter mäns våld mot kvinnor. Det betyder ju inte att ALLA män är ansvarig för våldet utan att det finns ett strukturellt problem då samhället är patriakalt uppbyggt. Finns ju många företeelser som har namn uppbyggt på samma sätt.
Rebecca
09-03-2013, 12:18
CITAT (Jubbe063 @ 09-03-2013, 11:54)  Hmm, vänd på det lika gärna:
Och de övriga 363 dagarna behöver kvinnor inte bry sig om det våld deras systrar utsätts för av andra män och kvinnor? Bry sig om vad deras vuxna systrar gör mot små barn? Bry sig om vad deras invandrade systrar gör mot sina döttrar och söner i "hederns" namn? Bry sig om att andra kvinnors döttrar har lägre lön än grannens grabb? Att andra hustrus får lägre pension? Bry sig om att kvinnor och män inte får likvärdig vårdå? Listan kan göras lååång. Behöver kvinnor verkligen bara EN dag om året för detta?
Hör du hur dumt det låter, både kvinnodag, mansdag, barndag etc är ju löjligt. Det är årets alla dagar, varje timme, varje minut som vi ska uppmärksamma särbehandling, våld, diskriminering och fördomar oavsett om det gäller män, kvinnor, invandrare, religiösa, barn, homosexuella, transsexuella, heterosexuella, djurrätt, sociala skillnader, handikapp. Självklart ska det uppmärksammas HELA TIDEN oavsett vad det gäller - mäns våld mot kvinnor (inte ALLA män mot ALLA kvinnor som någon verkade tolka det som), diskriminering, våld mot barn och allt annat du nämnde. Men jag tycker helt ärligt att det är bra att detta uppmärksammas extra en dag - att folk verkligen TÄNKER på det. Alla dagar om året behövs till att tänka på detta, men kanske når man fram till någon som i vanliga fall kanske inte tänkt så mycket på detta. Därför är det viktigt. Att visa att det är en viktig fråga.
Gossen Ruda
09-03-2013, 12:28
Säger man "män" innefattar det alla män, likväl om man säger "kvinnor". Annars skulle jag kunna säga att kvinnor inte kan köra bil. När jag körde till IKEA i morse hamnade jag bakom ett sånt exemplar som idkade krypkörning i vänsterfilen helt i onödan. Jag vet dock bättre än att generalisera.
Jubbe063
09-03-2013, 12:38
CITAT (Rebecca @ 09-03-2013, 12:18)  Självklart ska det uppmärksammas HELA TIDEN oavsett vad det gäller - mäns våld mot kvinnor (inte ALLA män mot ALLA kvinnor som någon verkade tolka det som), diskriminering, våld mot barn och allt annat du nämnde. Men jag tycker helt ärligt att det är bra att detta uppmärksammas extra en dag - att folk verkligen TÄNKER på det. Alla dagar om året behövs till att tänka på detta, men kanske når man fram till någon som i vanliga fall kanske inte tänkt så mycket på detta. Därför är det viktigt. Att visa att det är en viktig fråga. Visst är det så, motsätter mig inte det. Men tycker att det inte ska behövas. Kanske missförstod dig tidigare att vara en sån person som enögt bara såg kvinnors problem och därför förordade kvinnodagen som viktig och sen raljera hur gullig mansdagen är när de ha 364 dagar annars eller hur det nu uttrycktes ;-) Men då så ;-) allt frid och fröjd.
Jubbe063
09-03-2013, 12:48
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2013, 12:28)  Säger man "män" innefattar det alla män, likväl om man säger "kvinnor". Annars skulle jag kunna säga att kvinnor inte kan köra bil. När jag körde till IKEA i morse hamnade jag bakom ett sånt exemplar som idkade krypkörning i vänsterfilen helt i onödan. Jag vet dock bättre än att generalisera. Hmm, vi talar om hur farlig unga män är i trafiken, vi talar om hur våldsbenägna unga män är i kroglivet, vi talar om att killar har sämre skolbetyg än flickor.... Så enligt ditt sätt att se har ALLA killar sämre betyg än flickor, ALLA unga killar är farliga i trafiken etc? Deär väl så att dylika påståenden är generella iaktagelser enär vissa kön och åldersgrupper oftare än andra utsätter sig för risker eller begår vissa handlingar. När det gäller våld mot kvinnor i stort så är den störsts majoriteten utsatta av våld utövade av en man, ytterst ovanligt att kvinnor utsätter andra kvinnor för våld procentuellt. MEN ÄVEN OM MAJORITETEN AV VÅLDET MOT KVINNOR UTÖVAS AV MÄN, är det en liten procent av männen det gäller. Samma med trafik, per kön och åldersgrupp är det killar mellan 18-25 de som oftast drabbas av bilolyckor genom onödiga risktagningar och övertro på sin egen körförmåga. Procentuellt sett får killar lägre betyg i skolan är flickor, men det hindrar ju inte att många killar har toppbetyg.
Rebecca
09-03-2013, 12:54
CITAT (Jubbe063 @ 09-03-2013, 12:38)  Visst är det så, motsätter mig inte det. Men tycker att det inte ska behövas. Kanske missförstod dig tidigare att vara en sån person som enögt bara såg kvinnors problem och därför förordade kvinnodagen som viktig och sen raljera hur gullig mansdagen är när de ha 364 dagar annars eller hur det nu uttrycktes ;-)
Men då så ;-) allt frid och fröjd. Nej nej, självklart ska det vara JÄMNT. Jag tycker inte heller det ska behövas såna här dagar när man tar upp och diskuterar orättvisor och jämnställdhet. Men det går liksom inte att blunda för att det faktiskt är ett patriarkat vi lever i och det är ju inte jämnt någonstans. Så jag tycker fortfarande att det är ett bra koncept med dessa dagar när man får chansen att "tänka lite extra" på det. Angående det där med mansdagen och raljerande kring det så är det lika viktigt att det kommer upp diskussioner kring orättvisor som har med män att göra. Som någon (du?) tog upp tidigare i tråden finns det mycket som män har problem med i dagens samhälle (ja Rudan, jag generaliserar friskt här). Utseendehets och normer hit och dit gäller inte bara kvinnor, så är det ju. Och det är ett PROBLEM! Vet inte om vi ska gå in vidare på normer, det kanske blir alltför offtopic.
Jubbe063
09-03-2013, 12:54
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2013, 12:28)  Säger man "män" innefattar det alla män, likväl om man säger "kvinnor". Annars skulle jag kunna säga att kvinnor inte kan köra bil. När jag körde till IKEA i morse hamnade jag bakom ett sånt exemplar som idkade krypkörning i vänsterfilen helt i onödan. Jag vet dock bättre än att generalisera. Se det så här : Våld = allt våld mot både kvinnor och män och barn Våld mot kvinnor = allt våld mot kvinnor enbart alltså ej våld mot barn och män Mäns våld mot kvinnor = allt våld mot kvinnor där förövaren är en man, alltså inte där förövaren är en kvinna eller barn. Således tar vi inte upp "mäns våld mot män" eller "kvinnors våld mot män"
CITAT (Jubbe063 @ 09-03-2013, 12:48)  Hmm, vi talar om hur farlig unga män är i trafiken, vi talar om hur våldsbenägna unga män är i kroglivet, vi talar om att killar har sämre skolbetyg än flickor.... Så enligt ditt sätt att se har ALLA killar sämre betyg än flickor, ALLA unga killar är farliga i trafiken etc?
Deär väl så att dylika påståenden är generella iaktagelser enär vissa kön och åldersgrupper oftare än andra utsätter sig för risker eller begår vissa handlingar.
När det gäller våld mot kvinnor i stort så är den störsts majoriteten utsatta av våld utövade av en man, ytterst ovanligt att kvinnor utsätter andra kvinnor för våld procentuellt. MEN ÄVEN OM MAJORITETEN AV VÅLDET MOT KVINNOR UTÖVAS AV MÄN, är det en liten procent av männen det gäller.
Samma med trafik, per kön och åldersgrupp är det killar mellan 18-25 de som oftast drabbas av bilolyckor genom onödiga risktagningar och övertro på sin egen körförmåga.
Procentuellt sett får killar lägre betyg i skolan är flickor, men det hindrar ju inte att många killar har toppbetyg.
Rebecca
09-03-2013, 12:57
CITAT (Jubbe063 @ 09-03-2013, 12:54)  Se det så här :
Våld = allt våld mot både kvinnor och män och barn
Våld mot kvinnor = allt våld mot kvinnor enbart alltså ej våld mot barn och män
Mäns våld mot kvinnor = allt våld mot kvinnor där förövaren är en man, alltså inte där förövaren är en kvinna eller barn. Således tar vi inte upp "mäns våld mot män" eller "kvinnors våld mot män" Där satte du det.
Gunilla T
09-03-2013, 13:00
Just uttrycket "Mäns våld mot kvinnor" är det som alltid väckt så mycket ilska och frustrationer då många - även kvinnor - tolkat det som beskyllning om en kollektiv skuld.
Som så mycket annat har det en historia och en förklaring.
Samhället har inte alltid brytt sig om att kvinnor misshandlas i sina hem - det ansågs länge som helt privata problem bakom hemmets väggar som ingen annan skulle lägga sig i. Mörkertalet var stort och de ggr övergreppen kom till myndigheternas kännedom noterades det som relationsproblem eller lägenhetsproblem (i det ligger också en antydan om att brottet endast begås i lägenheter, inte villor)
När man på allvar försökte ta itu med detta, bl.a. genom Kvinnofridsreformen och under ledning av Bengt Westerberg ansågs det viktig att benämningen blev korrekt och tydlig för vad det var vi egentligen pratade om.
Så kom benämningen "Mäns våld mot kvinnor" till och där fanns absolut inga intentioner att belasta män med kollektiv skuld eftersom alla mycket väl vet att det är en bråkdel av män som utövar våld.
ryss_борис
09-03-2013, 14:41
Får väl be om ursäkt över alla mina spydigheter på forumet då. Men ibland tröttnar man på att skriva inlägg efter inlägg och ändå alltid mötas av samma "småspydiga" kommentarer. Hade inte folk från första början (flera år sen) svarat ganska drygt med en sorts översittarattityd, så hade jag själv nog hållt en betydligt lägre ton från första början. Nu har den liksom gradvis blivit värre och värre pga irritation. Dock är jag inte sämre än att jag kan be om ursäkt, och nej, jag förnekar inte att jag passerat gränsen med kommentarer som "din jävla flöjtfåne" etc.
ryss_борис
09-03-2013, 14:51
Jag tycker för övrigt inte det är fel att säga "mäns våld mot kvinnor" eftersom det genrellet sett är män som utför det, oavsett om det är en minoritet av män. Men då ska det gälla allt och alla, vilket det inte gör. Det hade aldrig varit okej att skriva t.ex. muslimers hedersvåld mot kvinnor, fast det är precis samma sak där - en väldigt liten del av alla muslimer ligger bakom det mesta av hedersvåldet i Sverige. Tror jag i alla fall. För den här sakens skull betyder det inte att man anklagar varken män eller muslimer, men kan förstå om det känns så för många.
Det hade heller aldrig varit okej att göra liknande generalisering av kvinnor, vilket bara bevisar att Sverige inte är objektivit alls. Att t.ex. ha en artikel som tar upp problemet att en grupp av kvinnor belönar våldsamma män (väljer dem i realtioner), skulle aldrig vara okej, fast så är fallet. Alla kvinnor är så klart inte så här, men ändå en så pass stor andel att det kan vara relevant att ta upp. Observera att jag inte anklagar dessa kvinnor då de precis som alla män är styrda av biologi, och evolutionen skiter fullständigt i om ett beteende är moraliskt korrekt. Man bör dock vara medveten om att problem ofta skapas av båda könen, och att båda könen styrs precis lika mycket sin biologi, fast den ser lite annorlunda ut. Är man dessutom själv inte en av dessa män/kvinnor så finns det ingen anledning att känna skuld för vad andra ur samma grupp gör, bara för att man tillhör samma grupp. Känns som nån typ av högerextremistiskt tänk med kollektiv skuld.
Aqvakul
09-03-2013, 15:11
CITAT (ryss_бори @ 09-03-2013, 14:41)  Får väl be om ursäkt över alla mina spydigheter på forumet då. Men ibland tröttnar man på att skriva inlägg efter inlägg och ändå alltid mötas av samma "småspydiga" kommentarer. Hade inte folk från första början (flera år sen) svarat ganska drygt med en sorts översittarattityd, så hade jag själv nog hållt en betydligt lägre ton från första början. Nu har den liksom gradvis blivit värre och värre pga irritation. Dock är jag inte sämre än att jag kan be om ursäkt, och nej, jag förnekar inte att jag passerat gränsen med kommentarer som "din jävla flöjtfåne" etc.
*Stintan*
09-03-2013, 15:15
CITAT (ryss_бори @ 09-03-2013, 14:41)  Får väl be om ursäkt över alla mina spydigheter på forumet då. Men ibland tröttnar man på att skriva inlägg efter inlägg och ändå alltid mötas av samma "småspydiga" kommentarer. Hade inte folk från första början (flera år sen) svarat ganska drygt med en sorts översittarattityd, så hade jag själv nog hållt en betydligt lägre ton från första början. Nu har den liksom gradvis blivit värre och värre pga irritation. Dock är jag inte sämre än att jag kan be om ursäkt, och nej, jag förnekar inte att jag passerat gränsen med kommentarer som "din jävla flöjtfåne" etc.
Gunilla T
09-03-2013, 15:38
Jag instämmer gärna i applåderna - bra gjort. Inte lätt alltid på forum att behålla lugnet men man kan lära sig mycket om sig själv om man vill - vad är det som gör mig så irriterad?
Såg förresten en intressant tanke framföras där det diskuterades vad som var den viktigaste kvinnofrågan idag. Svaret - vatten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|