Gunilla T
Havsörnen räddades för många år sedan genom ett enormt räddningsarbete - främst av frivilliga krafter.

Nu upptäcker man igen att historien tycks upprepa sig och nu gäller det Norrlandskusten. Det krävs mera forskning innan man kan säga vad som orsakar detta men teorier finns om att det är samma miljögifter som förut - DDT - som nu passerat näringskedjan och åter drabbar predatorer som ligger högst i näringskedjan.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/havsor...r-doda-agg-igen
*Stintan*
Ja usch jag hörde om det också. Man blir så ledsen över allt elände människan ställer till med och jag tänker på de gånger jag hade förmånen att få följa med ut i skärgården för att stödutfordra de havsörnar som fanns då.
Gunilla T
CITAT (*Stintan* @ 08-03-2013, 12:12) *
Ja usch jag hörde om det också. Man blir så ledsen över allt elände människan ställer till med och jag tänker på de gånger jag hade förmånen att få följa med ut i skärgården för att stödutfordra de havsörnar som fanns då.

Oj, har du varit med tummenupp.gif

Om det blir nödvändigt igen hoppas jag att alla goda krafter kan mobiliseras för att rädda de som är helt oskyldiga till det som nu händer.

hattstugan

Såg också om det på nyheterna! Det är så skrämmande att DDT efter så mångar år som förbjudet fortfarande kommer fram och ställer till med elände!
Det brukar komma nån enstaka Havsörn på besök här! Men jag har aldrig sett dom tyvärr!
Finns en hel dela av dom vid en camping och där såg jag dom men det är nog 10 år sedan!
Gunilla T
Ja, ingen anade konsekvenserna då Paul Muller någon gång under 40 - talet erhöll nobelpriset för sin uppfinning av insektsmedlet. Det försvinner inte utan finns i näringskedjan och de som är sist i denna kedja är vi människor samt de stora rovdjuren.

Det används ff på sina håll i världen för bekämpning av malaria myggan.
Gossen Ruda
DDT är visserligen ganska stabilt men det bryts ner till slut ändå. På våra kalla breddgrader kan det ta lång tid.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2013, 20:18) *
DDT är visserligen ganska stabilt men det bryts ner till slut ändå. På våra kalla breddgrader kan det ta lång tid.

Man får hoppas att örnen inte dör ut innan dess...

Här ute vid norra upplandskusten var det ont om havsörn förut, men nu har de återvänt sedan några år, eller rättare sagt, tagit igen sig tack vare hjälpen från människorna som ställt upp för dem. Hoppas vekligen vi får ha dem kvar, det är mäktiga djur och ängen nedanför stugan skulle kännas fattigare om örnen inte seglade över den på försommaren. Som mest såg vi 9 st samtidigt. Eller om det var sju, många var de i alla fall.
Motti
Var i Sgt Annas skärgård förra sommaren och såg fyra Havsörnar där !det var mäktigt att se dom och vingbredden :)Skärgårdsbefolkningen där matade dom med fisk och fiskrense på en liten ö .Jag är himmla glad över att ha fått se dessa Majestätiska fåglar tummenupp.gif
sparvuggla
Inte bara havsörnen som har det svårt. Över hälften av alla fågelarter blir bara färre.

Orsakerna är många, men det är alltid människan som är skyldig.

Västmanland har startat en projekt för att försöka rädda tjädern. Spelplatserna har skogsbolagen gjort till kalhygge, och jägarna tar ingen hänsyn till situationen, jakten fortsätter ändå lika varje år.
Gunilla T
Om det finns några jägare här så undrar jag hur ni förhåller er till att avstå från blyammunition nu när det visar sig att havsörnen återigen har problem med föryngringen.

Det är ju välkänt sedan länge att blyet som används går vidare i näringskedjan och orsakar stort lidande för fåglar och djur.

Vad jag vet har bly inte förbjudits men kan ni avstå frivilligt så vore detta väldigt värdefullt förstås

http://www.svt.se/nyheter/sverige/bly-fran...ion-dodar-ornar
hattstugan

För alla jakt moståndare skull så spelar det nog ingen roll vilken typ av ammunition som används! Det är ju likgiltigt hur man som jägare än försöker så är man bara en stor vidrig naturhatare som inte ser till annat än sitt eget höga nöje!
Enligt de värsta hatarna!

Men det har för många år sedan varit tal om att byta ut blyhaglet men vad jag vet så har inget bra alternativ kommit!
För vid jakt handlar det om att det påskjutna djuret ska avlida omgående! Men nu får jag på skallen för det också!
malcolm
Som jag förstår det är problemet koncentrerat till norrlandskusten där det finns många massafabriker och förut släppte dessa ut en hel del kvicksilver, utanför dessa fabriker finns det masoor av denna tungmetall i det sediment som samlades på botten och kanske är det detta som nu kommit upp till ytan. Min gamle lärare i mellanstadiet "Svante Lundgren" pratade ofta om det och han hade rekordahöga nivåer av detta gift i sig men konstigt nog avtog förgiftningen efterhand. Han skrev ochgav ut flera böcker om havsörnar och den som är intresserad kan googla på honom. Han var dessutom helt fantastisk på att teckna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon