Gunilla T
Våra hav och vattendrag får migrän av alla plaster, här lite konkreta tips hur vi kan minska på plastanvändningen;

http://supermiljobloggen.se/
Bee
Intressanta förslag. Sodastreamern är klockren medan förslaget om digital musik framför "hårdvara" är mer tveksam. Ur råvaruförbrukningssynpunkt är det så klart bra men där finns ju andra aspekter att ta hänsyn till.

Det här riktade sig till enskilda personer. Jag skulle vilja föreslå att producenter minskade på sina plastförpackningar. Dom kanske inte sköljs upp på stränderna men dom är likafullt ett elände. Allt måste faktiskt inte vara "tjuvsäkert" förpackat.
Gunilla T
Ja, håller med om producentansvaret men...som jag uppfattar iaf har emballaget som en gång kom till att skydda produkten ersatts av en plastförpackad reklam...skyddet har blivit underordnat reklamen.
Gossen Ruda
Verklighetsfrämmande förslag fast jag skall undvika glittersmink i fortsättningen. laugh.gif
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2013, 17:15) *
Verklighetsfrämmande förslag fast jag skall undvika glittersmink i fortsättningen. laugh.gif

Fyll gärna på med jordnära tips Ruda!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag avskyr alla plast förpackningar, ta t.ex bläck som jag köte för några dagar sen. 3 (tre ) föroackningar innan man får fram bkäcket.

I Tyskland måste alla affärer ta tillbaka och ta hand im all förpackning. Varför kan man inte göra det här?

gnon49
det tråkiga är ju att det går att framställa plaster med minimal miljöpåverkan. Råvaran är väl då oftast mat i någon form har jag för mig, t.ex majs. Men man måste ju välja vilka råvaror o miljöhänsyn man vill ta. Själv förbannar jag alla hårdplastförpackningar jag kommer i kontakt med. Senast var det lågenergilampor som var inplastade in absurdum. Att sedan all plast utgör en hälsorisk gör ju inte saken bättre.
Gossen Ruda
Fast som konsument har man inte mycket att säga till om, man för köpa alltihop eller avstå från alltihop.
CillaM
Som konsument har man makten att välja vad man köper. Vi har flera gånger sett hur konsumenten kunnat se resultaten av sina val: blekt torkypapper-oblekt torkypapper, plastförpackningar runt McDonaldsmaten-pappersförpackningar (återvinningsbara) runt McDonaldsmaten. Det finns hundratals andra exempel som kan ges om man bara tänker efter. Utan konsumenter är producenten inget.
hattstugan

Ett tips är att sluta handla snabbmat typ McDonalds! Det om något hamnar i naturen!
Återanvänd alla påsar eller köp plastlådor och ta med till affären och handla i!
CITAT (CillaM @ 08-03-2013, 19:37) *
Som konsument har man makten att välja vad man köper. Vi har flera gånger sett hur konsumenten kunnat se resultaten av sina val: blekt torkypapper-oblekt torkypapper, plastförpackningar runt McDonaldsmaten-pappersförpackningar (återvinningsbara) runt McDonaldsmaten. Det finns hundratals andra exempel som kan ges om man bara tänker efter. Utan konsumenter är producenten inget.

Och varför skall man överhuvudtaget ha Mac Donadsmaten? Finns inte här i mitt hem......
Gunilla T
Jag brukade köpa soja mjölk förut för att det är gott men plötsligt så hade man ändrat förpackningarna och tillsatt en plastkork i förpackningen - vilken idioti ! Dessutom var den svår att öppna och sortera eftersom det var både plast och papp så jag slutade med sojamjölken.
gnon49
Nej, på McDonalds är jag inte kund. Men det beror mer på den dåliga maten dom serverar än på ev. förpackningar. Förpackningar som är "tidlösa" är väl t.ex kaffe, the, en del glass mm. Visst skulle butikshyllorna gapa tomma om man tog bort alla förpackningar i plast. Fast hur jag skulle klara mig utan plastpåsar det vete katten.
Gossen Ruda
McDonalds? Jag har handlat på ett sånt ställe en(1) gång och då var det mina kurskamrater som drog dit mig, de skulle ha sig en burgare. Kurs på Fenixväxeln i Stockholm. Annars en stor NOLLA i den kolumnen.

Den enskilda konsumenten har absolut ingen makt. Köper inte jag en inplastad vara är det någon annan som köper och jag blir helt utan.
CillaM
Jisses! McDonalds var ett EXEMPEL på hur konsumenten kan styra! Jag äter inte nåt från McDonalds av etiska skäl, eller från Burger King, eller från Max eller andra liknande kedjor, av etiska skäl. En konsument är aldrig ensam, vi är flera, många...
Gossen Ruda
Fast ett ganska bra exempel på varför sopberget växer. BARA engångsgrejor.
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2013, 21:36) *
Fast ett ganska bra exempel på varför sopberget växer. BARA engångsgrejor.

Ja och så slänger dom allt mellan bilen och huset här, fy för den levande.....
Bee
Att inte tvätta fleecetröjor var ju ett av förslagen. Ett bra förslag! Ännu bättre, skippa fleece:en. Ursprung: olja. Inte bra. Värmer ringa, skyddar mot vind noll. Är äckligt mot huden (har haft mysbyxor av fleece). Fleece = som engelskans fleas. Inget man vill ha.
Anna-Karin Lundberg
Jag jobbar i butik (djuraffär) och nästan allt som säljs där kan läggas i en plastpåse. Vissa kunder måste absolut ha varan i en plastpåse, även om den redan ligger i en påse eller förpackning eller är skrymmande. Ibland blir jag lite irriterad, när kunden vill ha en kasse till en kasse hö, till en säck hundfoder eller till en klösmöbel, men OK, det är sånt man får ta när man jobbar i butik.

Men, i alla fall, till min poäng: Jag har alltid frågat "Går det bra att ta den så här eller vill du ha den i en påse?" när det är saker som man lätt kan lägga i sin väska eller om kunden redan har kassar med sig. Och allt oftare säger kunden "Nej tack, ingen påse!" Det är fler och fler som säger så, och det blir skillnad! Vi köper in lådor med påsar, de är inte gratis heller, priset kommer försås på varan (för vi tar inte extra betalat för påse) men under årens lopp måste det handla om åtskilliga kilo plast som sparas på att alla inte vill ha sin vara i en plastpåse. Handlar man många saker är det praktiskt med en kasse, men såna småpåsar man får på apoteket, pressbyrån, Kicks och alla andra ställen som ger varan i en liten påse, de påsarna återanvänder man knappast och den viks ändå ihop och knölas ned i fickan eller handväskan. Det räcker att man sparar kvittot ihop med varan om man lägger den i sin medhavda väska efter köpet.

Om alla väljer att inte automatiskt ta sin vara i en plastpåse man inte behöver gör man en skillnad. Liten för stunden, men stor i det långa loppet.
Mitt lilla, lilla tips för att minska lite på onödig användning av plast...
Klint
Jag tror absolut att vi konsumenter kan göra skillnad,man kan ju i en del affärer ta bort förpackningen och tala om att man inte behöver den.Tror det var så det gick till när tandkrämen blev utan xtraförpackning.
Alla hårda plastförpackningar gör mej tokig de är ju nästan omöjliga att få upp,men tror att de inte bara kommit för reklamen utan att de ska vara svårare att stoppa på sej varan utan att betala.Så det är nog nåt vi kan försöka lösa.
Ja många förpackningar kan man knappt öppna. Utan sax är det omöjligt.

Förut hade jag alltid en korg med mig när jag handlade men nu handlar mest sambon och han går inte med korgen.

Alla dessa småpåsar är oftast onödiga. Men går jag ut utan handväska (den gör så ont på mina trasiga axlar) och köper nån liten grej då ka<nske jag tar också en liten påse
Gossen Ruda
Jag har nu återkommit från IKEA efter att ha inhandlat en st kontorsstol Fingal. Han är nu hopmonterad till allas förnöjelse. Han efterlämnande en pappkartong, lite pappskivor och 10 små och stora plastpåsar. biggrin.gif
silos
Är det vettigt att använda gamla brödpåsar till att plocka upp hundbajs?
malcolm
CITAT (silos @ 09-03-2013, 11:04) *
Är det vettigt att använda gamla brödpåsar till att plocka upp hundbajs?

Jag återanvänder ofta tex. brödpåsar till annat när varan inuti är förbrukad, plastkassar köper jag ytterst sällan utan har köpt en slags tygkassar på Willys som jag tar med mig till butiken. Jag har även sopkärl med sorteringsfack här hemma även om det kostar dubbelt så mycket som en vanlig soptunna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon