Full version: Gallica - rosor
Kajsa
Jag har bara en bild av dessa så jag drar ihop dom

Belle Isis, Belgien 1845, en liten Gallica ros , bara 70 - 1 m hög, tycker den verkat klen trots skyddat läge, zon 4 enligt Rosbibeln LÅG. Har vuxit sakta och den försvinner bakom en del perenner hos mig.

Cosimo Ridolphi. Vibert Frankrike 1842. Ny ros från 2011, mustigt blå/lila, stark doft, ca 1 m, zon 5

Duchesse de Montebello, Fransk 1825, blir lite större ca 1.5 m, köpt av Odla. Planterat min lite för mörkt, skuggtålig skrev Rosbibeln men det blir inge bra, den blir gänglig, ska nog flytta ut den i full sol. Zon 5 ros.

Ni som har andra Gallica rosor, visa dom !!
Jag har beställt en ny Gallica ros i vår Sissinghurst Castle.
strandskatan
De båda ljusrosa gallicorna är helt bedårande! Skuggtålig får man ofta ta med en nypa salt har jag märkt!
Kajsa
Har även en del andra rosor lite för mörkt och dom blir klena i grenarna, blommar mindre, har aldrig förstått det där med halvskugga och rosor, 5 - 6 tim sol bör det vara, gärna mera.
strandskatan
Visst är det så, Kajsa! Har också läst på någon engelsk sida att halvskugga = 5 timmar sol, och då är det ändå längre söderut så jag antar solen är skarpare. Har också sett den underliga svenska översättningen av "förträgt halbschatten" till "föredrar halvskugga" - men det är stor skillnad på fördrar och föredrar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon